Warto pamiętać, że pomieszczenie to powinno być dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży w różnym wieku, zapewniać im bezpieczne i przyjazne warunki oraz wpływać na ich rozwój. Zatem adaptacja i wyposażenie przestrzeni świetlicowej nie powinny być przypadkowym działaniem, ale w pełni zaplanowanym i przemyślanym procesem. Aby zapewnić uczniom odpowiednie warunki umożliwiające wszechstronny rozwój, nie należy zapominać również o ich potrzebach, które powinniśmy zaspakajać podczas pobytu dzieci w świetlicy:
- kształtowanie się poczucia kompetencji, siły sprawczej i różnorodnych umiejętności;
- potrzeba bycia lubianym i kształtowania się pozytywnej samooceny;
- potrzeba przynależności do grupy;
- potrzeba poznawania świata;
- potrzeba ruchu;
- potrzeba bliższej relacji z wybranymi członkami grupy;
- potrzeba aktywności i ekspresji twórczej;
- potrzeba poczucia bezpieczeństwa;
- potrzeba regulacji zachowań i emocji.
Tabela 1. Wyposażenie świetlicy
Podział pomieszczenia – strefa1 | Przykładowe wyposażenie |
---|---|
Strefa porządkowa, w której umieszczone powinny być meble mające wpływ na ład i klasyfikację przedmiotów. Strefa ta musi znajdować się blisko wejścia |
Dzięki działalności w tej strefie uczeń będzie mógł nabywać umiejętność przestrzegania norm i zasad panujących w świetlicowej społeczności. |
Strefa kręgu, wyposażona w miękki dywan, na którym organizuje się zajęcia, zabawy integracyjne, omawia ważne sprawy świetlicowe; to także miejsce na ćwiczenia relaksacyjne, słuchanie bajek i swobodne zabawy dzieci |
Ta strefa zapewni uczniom relaks, odpoczynek, wyciszenie, ale również będzie miała wpływ na rozwój życia społecznego i kontaktów rówieśniczych. Ponadto jest miejscem, gdzie dziecko czuje się niezwykle bezpieczne. |
Strefa zabawy, która powinna znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie ze strefą kręgu; to miejsce, w którym dzieci oddają się radosnym zabawom. W bezpośrednim sąsiedztwie powinna znaleźć się strefa audiowizualna, co pozwoli na oglądanie audycji telewizyjnych, przyjmując dowolną, wygodną pozycję na dywanie |
Działalność podejmowana w tym miejscu jest okazją do rozrywki, stymulacji rozwoju, aktywności i ekspresji twórczej oraz nawiązywania relacji z członkami grupy. |
Strefa nauki, gier i zabaw stolikowych, powinna być zorganizowana skrajnie po przeciwnej stronie do strefy zabawy, bliżej strefy porządkowej, w której znajdują się plecaki dzieci, co jest bardzo praktyczne podczas odrabiania zadań domowych |
Dzięki aktywności w tej strefie uczeń będzie mógł rozwijać koncentrację uwagi, umiejętności szkolne i poczucie odpowiedzialności – obowiązku, angażować różnorodne zmysły, stymulować rozwój, nabywać umiejętność samodzielnego działania oraz regulacji zachowania. |
Strefa wystawy – dotyczy takich miejsc jak ściany, parapety; służy do ekspozycji prac plastycznych, technicznych, konstrukcyjnych i innych przes-trzennych oraz ważnych informacji bieżących lub tematycznych |
Należy pamiętać, że zagospodarowanie miejsca na ekspozycje prac ma niezwykle motywacyjne walory. |
Strefę nauczyciela zlokalizowaną tam, gdzie stoi biurko; w miejscu tym powinny być widoczne wszystkie strefy; w biurku przechowuje się dzienniki i inne ważne dokumenty, dlatego też wskazane jest zamykanie go na klucz |
|
Warto przeczytać:
NarPery A., Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół, ORE, Warszawa 2014 r.