Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny dyrektor, czyli nawyki efektywnego działania w zarządzaniu placówką oświatową

Artykuły | 19 kwietnia 2019 | NR 92
145

Każdy dyrektor dąży do tego, by działać skutecznie. A chcąc z powodzeniem wykonywać powierzone zadania, należy podjąć pracę nad sobą i kształtować pewne nawyki, które pomogą nam odnieść sukces.

Badaczem, który szczególną uwagę poświęcił tej kwestii, jest Stephen R. Covey, który sformułował 7 nawyków skutecznego działania. Nawyki zostały przedstawiane w pewnej hierarchii, zaczynając od tych dotyczących życia prywatnego (czyli samej jednostki), a dopiero później przechodząc do następnych etapów rozwoju, by osiągnąć zwycięstwo publiczne. 

 



 

Praktyczna nauka kształtowania nawyków (1)
Nawyk Praktyczne ćwiczenie
Bądź proaktywny
  • Przez cały dzień wsłuchuj się w swój język i język ludzi z twojego otoczenia. Jak często stosujesz i słyszysz reaktywne zwroty typu: „ach, gdybym tylko”, „nie mogę” lub „muszę”? 
  • Znajdź sytuację, której wkrótce możesz się spodziewać, na którą zazwyczaj reagujesz afektywnie. Przemyśl ją pod kątem kręgu wpływu. Jak mógłbyś się zachować, aby było to działanie proaktywne? Wyobraź sobie dokładnie tę sytuację i siebie zachowującego się proaktywnie. Przypomnij sobie o odstępie pomiędzy bodźcem i reakcją. Podejmij zobowiązanie, aby ćwiczyć wolność wyboru. 
  • Wybierz jakiś frustrujący cię problem z zawodowego lub osobistego życia. Określ, czy podlega kontroli bezpośredniej, pośredniej czy w ogóle nie podlega twojej kontroli. Określ pierwszy krok, który należy zrobić, aby rozwiązać problem i... zrób ten krok
Zacznij z wizją końca 
  • Spróbuj wyodrębnić i opisać swoje role, tak jak je dziś widzisz. Czy podoba ci się to odbicie twojego życia? 
  • Zorganizuj sobie trochę czasu wolnego od wszelkich zajęć i zacznij pracować nad własną misją życiową. 
  • Zacznij zbierać notatki, cytaty i pomysły, które mogą ci się przydać przy tworzeniu twojej deklaracji. 
  • Wyodrębnij jedno z zadań, jakie stoi przed tobą w najbliższej przyszłości i zastosuj do niego zasady pierwszego procesu tworzenia – w myśli. Zapisz, jakie rezultaty chciałbyś osiągnąć i jakie kroki musisz przedsięwziąć, aby do tego doprowadzić.
  • Podziel się zasadami i przemyśleniami z rodziną i grupą kolegów w pracy i zaproponuj, byście zaczęli wspólną pracę nad sporządzeniem grupowej lub rodzinnej misji
Rób najpierw to, co najważniejsze 
  • Określ działania, które zaniedbujesz, a które dobrze realizowane miałyby niezwykle silny wpływ na twoje życie zawodowe lub osobiste. 
  • Narysuj matrycę zarządzania czasem i spróbuj ocenić, jaki procent czasu spędzasz w każdej ćwiartce. Następnie rozpisz swoje trzy dni na piętnastominutowe przedziały. W jakim stopniu właściwa była twoja ocena? Czy jesteś zadowolony z tego, w jaki sposób spędzasz czas? Co należy zmienić? 
  • Zrób listę czynności, które mógłbyś komuś powierzyć, oraz ludzi, którzy mogliby to robić lub których musiałbyś przyuczyć do odpowiedzialności za nie. Określ, co jest potrzebne, aby zacząć powierzanie lub przyuczanie. Zobowiąż się, że zaczniesz organizować swoje życie na bazie tygodnia i ustal stały czas, kiedy będziesz to robić
Myśl w kategoriach wygrana – wygrana 
  • Pomyśl o nadchodzącej sytuacji, w której będziesz usiłował osiągnąć porozumienie lub wynegocjować rozwiązanie jakiegoś problemu. Staraj się osiągnąć równowagę między odwagą a rozwagą. 
  • Zrób listę przeszkód, które uniemożliwiają ci częstsze stosowanie paradygmatu „wygrana-wygrana”. Określ, co możesz zrobić w zakresie twojego kręgu wpływu, aby pozbyć się niektórych trudności.
  • Spróbuj znaleźć wzór myślenia kategoriami „wygrana-wygrana”, kogoś, kto nawet w trudnych sytuacjach naprawdę szuka obopólnego dobra. Gdy znajdziesz, postanów sobie, że będziesz uważniej go obserwować i uczyć się na jego przykładzie
Staraj się najpierw zrozumieć, 
potem być zrozumiany 
  • Podziel się ideą empatii z kimś, kto jest ci bliski. Powiedz, że chcesz pracować nad prawdziwym słuchaniem innych i poproś, aby w ciągu tygodnia dostarczał ci zwrotnych informacji na ten temat, by mówił, jak postrz...

To wydanie dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy