Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowe technologie

23 maja 2018

NR 74 (Czerwiec 2017)

Programowanie – jezyk przyszłosci

457

Obecnie dostęp do komputera i Internetu jest zjawiskiem powszechnym wśród dzieci. Pozycja komputera w procesie edukacyjnym jest bardzo wysoka ze względu na to, że łączy on w sobie niektóre cechy już tradycyjnych mediów, tworząc ich zupełnie nową jakość, rozszerzając zakres działań o nowe możliwości poznawcze i komunikacyjne

Programowanie rozumiane podstawowo to postępowanie zgodne z instrukcją. Nauka programowania wcale nie musi się zaczynać od pracy przy komputerze z wykorzystaniem zaawansowanych środowisk programistycznych. Samo słowo „programowanie” niejednokrotnie powoduje opór i lęk wśród nauczycieli edukacji. W odpowiedzi na taką postawę powstało przedsięwzięcie „Mistrzowie Kodowania”. „Jest to program, która działa i rozwija się dzięki nauczycielom i edukatorom zaangażowanym w jego realizację. Organizatorzy poprzez różnorakie szkolenia uczą programować w sposób prosty, tak aby każdy z nauczycieli i uczniów mógł stać się właśnie mistrzem kodowania. Udział placówki w tym przedsięwzięciu jest bezpłatny. Oficjalna strona Mistrzów Kodowania oprócz bieżących aktualności zawiera również bogatą bazę scenariuszy na lekcje z wykorzystaniem środowiska programistycznego Scratch.

POLECAMY

Ostatnio daje się zauważyć wyraźne zainteresowanie środowiskami programistycznymi dedykowanymi uczniom najmłodszym. Wyróżnić tutaj można:

  • Scratch – ciekawy program dedykowany dla uczniów najmłodszych. Programowanie opiera się na kodowaniu klockami z odpowiednimi komendami. Szata graficzna programu jest atrakcyjna. Wykorzystanie tego programu na zajęciach umożliwia uczniom wnioskowanie empiryczne na podstawie wcześniej napisanych algorytmów. Niewątpliwie dodatkowym atutem jest intuicyjny, polski interfejs. Dziecko pracujące w tym programie steruje kotkiem (tzw. Duszkiem). Zgodnie z jego poleceniami kotek porusza się, obraca się, rysuje, mówi. Interesującym wprowadzeniem do programowania w Scratchu jest zabawa w kodowanie na stronie: //studio.code.org/.
  • Baltie – wizualne narzędzie do nauki programowania dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Intuicyjny interfejs, ciekawa i atrakcyjna szata graficzna to niewątpliwie atuty tego narzędzia. Podręcznik ze szczegółowym tutorialem dostępnym na stronie programu. Organizowane są również konkursy z wykorzystaniem środowiska Baltie.
  • Logo – intuicyjne narzędzie programistyczne. Niestety szata graficzna nie może zniechęcić (jednolita, czarno-biała). Nawet najmłodszy użytkownik będzie potrafił pracować w tzw. grafice żółwia.

Powyższe przykłady to tylko propozycje wdrażania programowania w szkole.

Nauka przez zabawę     

Nie ulega wątpliwości, że zabawa jest jedną z podstawowych aktywności dziecka. Właśnie poprzez zabawę dziecko powinno być wprowadzane w świat programowania. Wiele radości wychowankom zapewne dostarczy zabawa w programowanie siebie nawzajem. Zabawa polega na podawaniu komend przez jednego z uczestnika zabawy oraz ich wykonywaniu przez innych uczestników. Dzieci w interesujący sposób doskonalą myślenie przyczynowo-skutkowe, ale nade wszystko pokazują, czym tak naprawdę jest programowanie. Czas nauki programowania nie musi być żmudnym czasem nauki specjalistycznych języków programistycznych. Na początku ma to być przede wszystkim czas radości i zabawy. Tak więc można uczyć się programowania w kilku aspektach:

  • pisanie instrukcji (algorytmu) – programowanie po kolei czynności, które należy wykonać, aby uzyskać zamierzony efekt;
  • zabawy w kodowanie siebie nawzajem – wspomniane wcześniej wydawanie komend, wychowankowie mogą uczyć się programować rysunek kwadratu, prostokąta, trójkąta.

Często obawą nauczyciela jest lęk, że wprowadzenie innowacji musi przeprowadzić sam. To jednak niepotrzebny strach. Ostatnio dużą popularnością cieszą się facebookowe grupy nauczycielskie. Wartą uwagi jest prężnie działająca grupa SuperBelfrzy RP oraz jej podgrupa łącząca nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i edukacji przedszkolnej SuperBelfrzy Mini. Grupy te łączą nauczycieli pasjonatów nowych technologii. Pomimo tego, że tworzą oni grupę zamkniętą, swoimi pomysłami dzielą się na blogu (//www.superbelfrzy.edu.pl/). Blog ten jest niewątpliwą inspiracją w poszukiwaniu innowacji pedagogicznych.

Jak to zrobić w praktyce

Wprowadzenie nowych technologii, innowacji czy też nauka programowania niejednokrotnie mogą wiązać się z pewnymi obawami wśród rad pedagogicznych. Wychodząc naprzeciw takim lękom, warto przytoczyć kilka praktycznych rad:

  • Wszystkie narzędzia (programy), które stosowane są podczas zajęć z dziećmi, powinny być adekwatne do tematu i aktualnych potrzeb wychowanków. Należy pamiętać, że nie jest ważna liczba zastosowanych narzędzi, tylko sposób, w jaki narzędzia te zostały w...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy