Szkoła jako jednostka sektora finansów publicznych zorganizowana jest w formie jednostki budżetowej (państwowej bądź samorządowej).
Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”. To powiązanie szkoły z budżetem determinuje środki finansowe na zadania szkoły, stąd tak ważne są etapy procedury budżetowej.
Cała procedura opracowywania budżetu państwa na przyszły rok rozpoczyna się od wydania przez ministra finansów rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminu opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej.
Wstępne etapy opracowywania planów
Po przedłożeniu opracowanych planów zadań realizowanych ze środków budżetowych rozpatrzone przez Radę Ministrów i przyjęte przez nią założenia oraz prognozy wskaźników makroekonomicznych, jak również ustalone kwoty limitów wydatków, stanowią podstawę opracowania przez dysponentów części budżetowych materiałów do projektu. Materiały spływające do resortu odnośnie do prognozowanych dochodów, planowanych wydatków od poszczególnych ministrów stanowią jedynie wstępne, wyjściowe dane, bowiem decydentem ostatecznego kształtu projektu w tej fazie jest Minister Finansów
(nie dotyczy organów wymienionych w art. 139 ustawy o finansach publicznych).
Właściwi ministrowie w zakresie działów administracji rządowej przedkładają Ministrowi Finansów opracowane propozycje celów na formularzu BZ-1. Dysponenci części budżetowych...