Prawo oświatowe w praktyce – wywiad z prof. Grzegorzem Krawcem

Okiem praktyka — wywiad

W niniejszej rozmowie z prof. Grzegorzem Krwacem, prawnikiem specjalizującym się w prawie oświatowym i autorem publikacji Prawo oświatowe. Komentarz (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2025), który właśnie ukazał się na rynku, rozmawiamy o kluczowych aspektach prawa oświatowego. Ekspert szczegółowo omawia zmiany, które mają wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, oraz dzieli się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi stosowania przepisów w polskim systemie edukacyjnym. Tłumaczy też, jakie wyzwania stawia przed dyrektorami i nauczycielami stosowanie prawa w kontekście dynamicznych zmian w polskim systemie edukacji.

Które zmiany w prawie oświatowym wprowadzone w 2025 r. uznałby Pan za najbardziej przełomowe i dlaczego?
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie od 1 września 2025 r. nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Ma to niewątpliwie wpływ na organizację procesu dydaktycznego i wymaga odpowiedniego przygotowania kadry nauczycielskiej. Ponadto od 1 maja 2025 r. zmodyfikowano zasady ubiegania się i rozliczania dotacji celowej na remonty i inwestycje w placówkach oświatowych, co ma duże znaczenie dla finansowego funkcjonowania szkół i przedszkoli. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów widoczne są założenia projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Planowana jest nowelizacja pięciu ustaw: ustawy Prawo oświatowe, Karty Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz zwiększenie stopnia elastyczności dla nauczyc...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy