Polityka szkolna na zdrowie

Z praktyki szkolnej

Tworzenie szkolnej polityki na rzecz zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej

Współczesne środki masowego przekazu poprzez swoje sprzeczne reklamy powodują wśród odbiorców zamęt w postrzeganiu spraw związanych ze zdrowiem. Wśród społeczeństwa można zaobserwować dwie skrajne postawy: pierwsza z nich − to nadmierna dbałość o sprawy związane ze zdrowiem, druga charakteryzuje się całkowitym brakiem zainteresowania tym aspektem życia, unikaniem aktywności fizycznej, niewłaściwą dietą. Szkoła jest placówką zobligowaną przez szereg aktów prawnych do podejmowania działań kształtujących wśród uczniów postawę prozdrowotną. Również przepisy międzyresortowe, np. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016–2020, nakładają na instytucje edukacyjne taki obowiązek. 

Dokument ten zawiera wytyczne dotyczące edukacji prozdrowotnej. Liczne badania dowodzą, że większość ludzi, niezależnie od wieku, unika aktywności fizycznej. Lekarze biją na alarm, informując o pandemii otyłości wśród społeczeństwa. Wychodząc naprzeciw wymaganiom i oczekiwaniom, warto zadbać o to, aby szkoła promowała postawy prozdrowotne i kształtowała wśród uczniów prawidłowe nawyki żywieniowe i motywowała do uprawiania sportu. Niemal idealnym sposobem na realizację tego działania jest tworzenie szkolnej polityki na rzecz zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Należy pamiętać, że odpowiednia dieta wpływa na rozwój i funkcjonowanie ucznia, również aktywność fizyczna jest kluczowym elementem gwarantującym usprawnienie umiejętności umysłowych. Aktywność fizyczna ma wpływ na wiele aspektów funkcjonowania dziecka, w tym na: kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, przygotowanie do pisania, rozwijanie zmysłu równowagi, zdolności sportowych, nabywanie umiejętności czytania. Najnowsze wyniki badań przedstawione przez Instytut Matki i Dziecka wskazują, że aktualnie obserwuje się zahamowanie narastania częstości otyłości wśród młodzieży w Polsce i niewielki spadek występowania tej choroby. Według ostatnich badań HBSC nadwaga i otyłość występowały u 14,8% ankietowanych uczniów, poprzednie badania wskazywały wartość 17%. Warto podkreślić, że utrzymuje się tendencja spadku aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży − ponad 3/4 populacji młodzieży w wieku 11−15 lat wciąż zbyt rzadko uprawia sport. Dlatego należy dołożyć starań, aby utrzymać korzystny wynik braku narastania nadwagi i otyłości oraz wszelkimi sposobami propagować zajęcia ruchowe.

Etapy tworzenia szkolnej polityki na rzecz zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej

1 KROK

Organizacja 

Są to czynności przygotowawcze polegające na wyznaczeniu osoby koordynującej działania prozdrowotne. Koordynator informuje wszystkich członków społeczności szkolnej o procesie tworzenia i wdrażania polityki, podejmując kolejne wstępne czynności:

  • Diagnoza – Rzetelnie opracowane wnioski z rozpoznania potrzeb środowiska szkolnego są podstawą realnej polityki. Warto do tego działania zaangażować większą liczbę osób tworzących zespół, ponieważ grupą badawczą są wszyscy członkowie społeczności szkolnej (pracownicy, uczniowie, rodzice).
  • Cele − Warto uświadomić wszystkim członkom społeczności szkolnej korzyści wynikające z propagowania postaw prozdrowotnych i wartości płynące z prowadzenia zdrowego stylu życia:
    • ciągłe podnoszenie motywacji wszystkich członków społeczności szkolnej,
    • poprawa funkcjonowania dzięki stosowaniu zbilansowanej diety i uprawiania sportu,
    • poprawa wyników w zakresie uczenia i nauczania,
    • poprawa atmosfery panującej w placówce dzięki usprawnieniu komunikacji szkolnej i wspólnie podejmowanym działaniom. 
  • Analiza dotychczasowych działań podejmowanych na rzecz zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Poniższa tabela obrazuje kryteria i wskaźniki dotyczące działalności prozdrowotnej szkoły, które można wykorzystać na późniejszych etapach działań.


Wskaźniki dla szkoły propagującej zdrowe żywienie i aktywność fizyczną

Kryterium Wskaźnik
Cała szkoła Szkolna polityka na rzecz zdrowego żywienia i aktywności fizycznej jest zgodna z krajowymi i lokalnymi dokumentami
  • Szkolna polityka jest zgodna z polityką regionalną i krajową w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Polityka zawiera przykłady szkolnych posiłków, przekąsek, sposób świętowania imienin i urodzin uczniów w szkole.
  • Stosuje się zasadę konsekwencji w działaniu. Realizacja standardów szkolnej polityki 
    jest widoczna zarówno na co dzień, jak i podczas wycieczek i świąt szkolnych. 
  • Monitoruje się sposób wdrażania polityki w szkole. 
  • Dla realizacji szkolnej polityki są zabezpieczone lub pozyskiwane odpowiednie środki. 
  • Ustalone są jasne zasady wdrażania strategii określające zadania personelu szkoły i uczniów
Rodzaj dostępnych w szkole produktów spożywczych i napojów
  • Produkty oraz napoje oferowane w szkole są zgodne z zaleceniami:
    • rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach,
    • ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
  • Posiłki są podawane w sposób sprzyjający unikaniu stygmatyzacji (szczególnie gdy uczniowie korzystają z darmowych posiłków). 
  • W sklepiku szkolnym dostępne są jedynie zdrowe przekąski oraz napoje. 
  • Istnieją dowody na to, że szkoła podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie sprzedawaniu uczniom produktów typu fast food w pobliżu szkoły. 
  • Woda jest dostępna bezpłatnie w nieograniczonych ilościach w widocznym miejscu szkoły, w oddaleniu od toalet. 
  • Istnieją dowody na to, że szkoła zachęca uczniów do przynoszenia zdrowych drugich śniadań oraz korzystania ze zdrowego jedzenia w szkole. 
  • Istnieją dowody na to, że szkoła zachęca uczniów do spożywania zdrowych posiłków
Warunki organizacyjne szkoły, kultura szkolna
  • Organizacja budynku szkolnego oraz jego otoczenie sprzyja aktywności fizycznej.
  • Regularnie organizowane są w szkole zawody sportowe oraz imprezy promujące kulturę fizyczną.
  • Istnieją dowody na to że, uczniowie aktywnie spędzają przerwy i są motywowani do podejmowania aktywności fizycznej. 
  • Boisko szkolne i wyposażenie sali gimnastycznej są właściwe i sprzyjają różnorodnej aktywności fizycznej. 
  • Szkoła oferuje szeroką gamę zajęć pozalekcyjnych z zakresu aktywności fizycznej (różnorodne dyscypliny sportowe) i zajęcia związane ze zdrowym żywieniem, np.: zdrowe gotowanie.
  • Wystawy, gazetki ścienne, zakładka na stronie internetowej, sesje plakatowe wspierają informacje przekazywane przez nauczycieli dotyczące zdrowego żywienia i regularnej aktywności fizycznej. Poniższe strony internetowe zapewniają materiały do zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz informacje do wykorzystania przez nauczycieli, mogą być również zamieszczone w szkolnych mediach:
    • //www.szkolnesmaki.pl/
    • //www.kodekswalkizrakiem.pl/kodeks/
    • //www.szkolanawidelcu.pl/
    • //www.schools-for-health.eu/she-network
    • //wiemcojem.um.warszawa.pl/?utm_source=um.warszawa.pl&utm_medium=
    redirect%2B301&utm_campaign=ex%2Bhtaccess
    • //www.izz.waw.pl/pl/
    • //zdrowepokolenie.ptd.org.pl/
    • //gis.gov.pl/
    • //szkolenia.zdrowiewciazy.pl/
    • //e-stawiamnazdrowie.pl/
    • //www.trzymajforme.pl/index/?id=b1a59b315fc9a3002ce38bbe070ec3f5
    • //mamhakanaraka.pl/
    • //www.pck.pl/pages,10.html?gclid=CL_vouWjp8wCFcfbcgodPHkCzQ
    • //po-zdro.pl/lekcje-multimedialne/
    • //www.facebook.com/stopzwolnieniom
  • Gotowe scenariusze do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą: Ian Young, Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży. 
  • Nie dopuszcza się umieszczania reklam niezdrowych produktów i napojów w szkole. 
  • W szkolnej stołówce panuje przyjazna atmosfera, sprzyjająca kontaktom społecznym i odpowiadająca potrzebom uczniów. 
  • W szkole są wydzielone odpowiednie, przestrzenne miejsca do spożywania posiłków. 
  • Przerwa obiadowa zapewnia uczniom czas, aby miło i spokojne spożyć posiłek. 
  • Nauczyciele mają możliwość odpoczynku i spożywania posiłków w pokoju nauczycielskim.
  • Istnieją dowody na to, że tematyka zdrowego żywienia i aktywności fizycznej jest uwzględniana podczas szkolnych konkursów.
  • Szkoła oferuje porady dla uczniów i rodziców w zakresie zdrowego żywienia i odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej. 
  • Istnieją dowody na to, że szkoła podejmuje działania wspierające zdrowie emocjonalne uczniów otyłych oraz służące zapobieganiu stygmatyzacji, wykluczeniu społecznemu lub aktom przemocy
Doskonalenie umiejętności i nabywanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia przez pracowników szkoły
  • Nauczyciele oraz pozostały personel, w zależności od potrzeb, uczestniczą w szkoleniach 
    i warsztatach z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej i wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. 
  • Systematycznie stosowane są szkolenia kaskadowe prowadzone przez osoby, które nie zajmują się tym na co dzień, a jedynie są czasowo oddelegowane do pełnienia funkcji szkoleniowca w określonym zakresie.
  • Materiały (drukowane, elektroniczne itp.) z zakresu zdrowego żywienia i aktywności 
    fizycznej otrzymywane od organizacji lokalnych, krajowych i międzynarodowych są dystrybuowane wśród personelu szkolnego
Uczestnictwo 
w planowaniu 
i realizowaniu działań
Uczniowie współtworzą politykę na rzecz zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej
  • Istnieją dowody, że uczniowie mieli wpływ na tworzenie, wdrażanie i ewaluację szkolnej polityki. 
  • Uczniowie biorą aktywny udział w działaniach podejmowanych w celu promowania zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  Rodzice
  • Rodzice są regularnie informowani oraz zapraszani do współtworzenia szkolnej polityki i działań z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. 
  • Opinia rodziców jest cenną wskazówką do działań szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (w miarę potrzeb)
  Autorytety lokalne, specjaliści
  • Współpraca ze specjalistami zapewnia wsparcie dla szkolnej polityki oraz działań z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. 
  • Szkoła angażuje się i wspiera lokalne, krajowe inicjatywy dotyczące zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. 
  • Szkoła inicjuje i organizuje działania w społeczności lokalnej, aby zachęcić jej członków do zdrowego żywienia i podejmowania aktywności fizycznej
  Organizacje oraz specjaliści z zakresu żywienia, zdrowia, organizacje sportowe itp.
  • Aktywna współpraca z odpowiednimi placówkami zewnętrznymi, służbą zdrowia, klubami, organizacjami, agencjami i różnymi osobami służy wspieraniu szkolnej polityki i działań dotyczących zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

2 KROK

Projekt 

Zespół roboczy po rozpoznaniu konkretnych potrzeb środowiska oraz analizie zasobów (baza lokalowa, środki finansowe, wyposażenie itp.) opracowuje dokument zawierający opis potrzeb, problemów, priorytetów szkoły, dostępnych zasobów ludzkich i finansowych, zadań, obowiązków powierzonych konkretnym osobom. Kluczowym elementem dokumentu jest plan działań. W opracowanie projektu powinni włączyć się przedstawiciele następujących grup: dyrekcja szkoły, rodzice, uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, pielęgniarka szkolna, przedstawiciele społeczności lokalnej, intendent. Skład grupy roboczej ustala się stosownie do potrzeb. Warto pamiętać, że podczas tworzenia polityki należy przeprowadzić konsultacje i zebrać informacje zwrotne. Można zaprosić wszystkich członków społeczności szkolnej i odczytać założenia projektu lub zamieścić dokument na stronie internetowej wraz z adresem e-mail, na który można zgłaszać uwagi, sugestie i spostrzeżenia. Analiza wyrażonych opinii pozwoli na ewentualną modyfikację polityki.

3 KROK

Wdrożenie

Ostateczna wersja dokumentu opisującego politykę powinna zostać ogłoszona wśród wszystkich członków społeczności szkolnej. Należy pamiętać, że dokument jest związany z procesem promowania wartości prozdrowotnych, zatem należy go wciąż doskonalić, rozwijać, modyfikować, rozbudowywać. Strategia powinna zawierać szczegółowy plan, harmonogram i czynności do wykonania przy realizacji celów polityki. Realizacja polityki powinna wzbogacać (a nie zakłócać) bieżące funkcjonowanie szkoły. Plan powinien być realizowany we współpracy z rodzicami i partnerami ze społeczności lokalnej. Warto pamiętać o formułowaniu jasnych i zrozumiałych zasad wymiany informacji.

Odpowiednia dieta wpływa na rozwój i funkcjonowanie ucznia, również aktywność fizyczna jest kluczowym elementem gwarantujàcym usprawnienie umiejętności umysłowych. Aktywność fizyczna ma wpływ na wiele aspektów funkcjonowania dziecka, w tym na: kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, przygotowanie do pisania, rozwijanie 
zmysłu równowagi, zdolności sportowych, nabywanie umiejetności czytania. 

4 KROK

Monitorowanie i ewaluacja

Kontrola i ocena jest integralną częścią wdrażania polityki; pozwala określić wyniki prowadzonych działań. Monitorowanie odbywa się systematycznie, natomiast ewaluacja jest przeprowadzana raz na jakiś czas (trzeba określić częstotliwość tego działania). Zebrane w wyniku kontroli informacje pozwolą na korygowanie i modyfikowanie dokumentu w zależności od potrzeb społeczności szkolnej. 

Literatura:
1. Simovska V., Narzędzie dla szkół HEPS, ORE, Warszawa 2010.
2. Materiały promocyjne projektu pilotażowego HEPS. 
3. Young I., Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży, ORE, Warszawa 2011.
4. Puchalski K., Korzeniowska E., Struktura, strategie i metodologia  programu  promocji  zdrowia psychicznego nauczycieli, w: Pyżalski J., Merecz D.(red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Impuls, Kraków 2010.
5. Szymańska J., Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole, ORE Warszawa 2012.

Przypisy