Podstawy prawne planowania budżetu szkoły
Zarządzanie budżetem szkoły w Polsce opiera się na kilku kluczowych aktach prawnych:
- Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. – reguluje zasady tworzenia, wykonywania oraz kontrolowania budżetów jednostek sektora finansów publicznych, w tym szkół.
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. – określa zasady organizowania systemu edukacji oraz sposób finansowania placówek oświatowych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego planu finansowego szkoły – ustala, w jaki sposób szkoły powinny planować swoje finanse opierając się na środkach przyznanych przez organ prowadzący oraz inne źródła.
- Ustawa Prawo oświatowe – określa w art. 10 zakres finansowania od strony organu prowadzącego zapewnienia materiałów potrzebnych do realizacji podstawy programowej.
Dyrektor szkoły, jako osoba odpowiedzialna za organizację placówki, musi zatem dostosować planowanie budżetu do wymogów tych aktów prawnych oraz uchwał organów prowadzących szkołę (np. rada gminy, powiatu, województwa).
Planowanie budżetu szkoły to proces wieloetapowy, który obejmuje m.in.: określenie źródeł finansowania. Dyrektor musi zaplanować, jakie środki szkoła otrzyma z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z funduszy krajowych (np. subwencja oświatowa) oraz z innych źródeł (np. darowizny, dochody ze sprzedaży usług), sporządzenie planu dochodów i wydatków. Na podstawie prognoz dochodów (subwencja, dotacje, darowizny) dyrek...