Dzięki zatrudnionym specjalistom szkoły mogą skuteczniej realizować zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, udzielając tym samym uczniom niezbędnego wsparcia. Kluczowe jest jednak wcześniejsze zdiagnozowanie potrzeb uczniów i dostosowanie rodzaju wsparcia do sytuacji danej placówki. Warto również przypomnieć, jakie zadania przewidują przepisy dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach.
POLECAMY
Aktualne regulacje dotyczące nauczycieli specjalistów
Począwszy od roku szkolnego 2024/2025, szkoły zobowiązane są do zatrudniania specjalistów w minimalnym wymiarze wskazanym w art. 42 d KN (jeszcze w roku szkolnym 2023/2024 obowiązywały obniżone wymagania przewidziane przez przepisy przejściowe). W związku z tym warto na bieżąco weryfikować, czy szkoła spełnia aktualne wyższe wymagania w tym zakresie. Wymogi te dotyczą:
- szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników, branżowych szkół I stopnia niebędących szkołami specjalnymi;
- szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego;
- zespołów, w skład których wchodzą ww. szkoły.
W powyższych przypadkach łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych nie może być niższa niż:
- 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
- 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
- 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
- 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
- 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
- 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
- 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.
Co do zasady przepisy nie wskazują, jakiego rodzaju specjalistów szkoły p...