Jakie kompetencje uważa Pani za kluczowe dla przyszłych pokoleń?
Szybki postęp technologiczny sprawia, że trudno dziś mówić o tym, jakie kompetencje będą potrzebne młodym ludziom na rynku pracy, gdy skończą szkołę. W raporcie „Future of Jobs 2025” eksperci Światowego Forum Ekonomicznego prognozują, że ponad połowa dzieci rozpoczynających dzisiaj edukację w przyszłości będzie pracować w zawodach, które dopiero powstaną. W tym kontekście trudno dziś przewidzieć, co będzie, gdy nasze dzieci wkraczać będą na rynek pracy – umiejętności, które dziś uważamy za cenne, za kilkanaście lat stracą prawdopodobnie na znaczeniu.
Według przewidywań ekspertów do kluczowych kompetencji w przyszłości, oprócz umiejętności związanych ze sprawną obsługą nowych technologii, będzie można zaliczyć: analityczne myślenie, elastyczność, zdolność do pracy zespołowej, odporność psychiczną oraz kreatywność. W przyszłości ważne będą również samoświadomość, wewnętrzna motywacja oraz empatia rozumiana jako zdolność do otwartości na różnorodność.
W edukacji młodych ludzi warto skupić się dziś na rozwijaniu ponadczasowych i uniwersalnych kompetencji, które ułatwią młodym ludziom odnalezienie się w dynamicznie zmieniającej się przyszłości. Dodatkowo powinniśmy uczyć młodych ludzi, jak efektywnie mogą uczyć się samodzielnie, aby zdobywać wiedzę i umiejętności, które zwiększą ich elastyczność zawodową.
Czy obecny system edukacji pozwala nauczycielom efektywnie przygotowywać uczniów na wyzwania przyszłości, takie jak zmiany technologiczne czy społeczne?
Obecny system edukacji jest w ciągłej zmianie. Jesteśmy świadkami aktualizacji podstaw programowych, wprowadzania nowych przedmiotów i eliminacji niektórych treści kształcenia. Wszystkie te działania mają na celu lepsze dostosowanie prog...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.
Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.