Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i metody jej udzielania

Zarządzanie

Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży jest ustawowym obowiązkiem publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. Jednak nie zawsze obowiązek ten realizowany jest zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego.

Tym razem rzecz dotyczy częstego zjawiska, jakim jest nieumiejętność odróżniania form pomocy p-p od metod jej udzielania, którymi posługują się nauczyciele i specjaliści szkolni realizujący daną formę zajęć. W efekcie czego dochodzi zarówno do nieporozumień między szkołą a uczniami i rodzicami, jak również między szkołą i wizytatorami KO, którzy wytykają ten błąd w raportach pokontrolnych.

Ważne
Forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej to ogólny sposób, w jaki udzielana jest ta pomoc. Natomiast metoda to konkretny sposób, w jaki jest ta pomoc realizowana w danej formie na podstawie konkretnego podejścia teoretycznego i praktycznego. Innymi słowy, forma jest pojęciem szerszym, a metoda bardziej szczegółowym.

Gdzie znajduje się wykaz form pomocy p-p? 

Rodzaje form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały precyzyjnie określone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1798). Przedstawiony tam katalog zróżnicowany jest w zależności od tego, czy pomoc p-p ma być realizowana w przedszkolu, w szkole (w tym także...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy