Dyrektor facylitatorem. O specjalnych umiejętnościach zarządzających szkołą

Z praktyki szkolnej

Facylitacja (ang. facilitate – umożliwiać, ułatwiać, udogadniać) – to działanie, które polega głównie na ułatwianiu procesów komunikacji w grupie, umożliwieniu dostrzeżenia problemów w tym zakresie i motywowaniu do ich rozwiązania.

Facylitacja − to proces, który w znacznym stopniu ułatwia pracę dyrektora, umożliwia bowiem konstruktywne rozwiązywanie trudności w relacjach interpersonalnych. Dyrektor jest osobą, która ma ogromny wpływ na atmosferę, jaka panuje w szkole, wobec tego powinien zadbać o stosunki panujące między wszystkimi członkami społeczności szkolnej. Nie ulega wątpliwości, że konflikty w szkole są zjawiskiem naturalnym i powszechnym. 

Nieporozumienia szkolne mogą pojawiać się głównie w następujących relacjach:
Nauczyciel  Uczeń 
Nauczyciel  Nauczyciel
Nauczyciel  Rodzic
Nauczyciel  Pracownik
 Rodzic  Rodzic

Zważając na liczne grono członków społeczności szkolnej oraz prawdopodobieństwo wystąpienia zakłóceń w zakresie prawidłowych relacji, należy rozpoznać potencjalne źródła konfliktu.


Koło Moore’a

Od współczesnego dyrektora wymaga się wszechstronności w działaniu. Ogromnym wyzwaniem jest łączenie zadań menedżera, lidera, przywódcy oraz facylitatora, dydaktyka − w zależności od sytuacji. Warto zatem mieć świadomość tego, jakie są różnice w pełnieniu tych ról.

Charakterystyka roli lidera, menedżera i facylitatora1

Działania facylitatora mają charakter prewencyjny, a nie interwencyjny, zatem jego reakcja powinna być na tyle szybka, aby wyprzedzić eskalację wadliwych relacji w zespole. Ponadto od osoby działającej zgodnie z tym procesem wymaga się specjalnych cech i umiejętności.

Cechy i umiejętności – charakterystyka idealnego facylitatora:

  •  ceni pracę z ludźmi,
  •  ma neutralny i bezstronny stosunek do konfliktu lub zaistniałej sytuacji,
  •  skłania współpracowników do refleksji na temat własnych ograniczeń, uprzedzeń, przekonań,
  •  ma analityczny umysł,
  •  ma bogatą wiedzę w zakresie interakcji i umiejętności społecznych oraz w dziedzinie naukowej, którą wykonuje,
  •  posiada umiejętności organizacyjne,
  •  porządkuje i panuje nad chaotyczną sytuacją,
  •  posiada umiejętności obserwacji relacji panujących w grupie i odpowiedniego reagowania na nie,
  •  jest odporny na stres,
  •  posiada umiejętność zadawania pytań w odpowiednim momencie,
  •  posiada umiejętność słuchania i rozumienia,
  •  przekazuje jasne i zrozumiałe komunikaty,
  •  szanuje i akceptuje innych,
  •  motywuje do pozytywnego działania,
  •  dostrzega i docenia działania zainicjowane przez współpracowników, mające na celu rozwiązanie sytuacji konfliktowej,
  •  przyjemność sprawia mu ułatwianie, pomaganie innym w pokonywaniu trudnych sytuacji,
  •  swoją pracę ocenia przez pryzmat sukcesu wszystkich członków społeczności szkolnej, nie zważając na własny sukces,
  •  jest elastyczny,
  •  jest pośrednikiem, a nie uczestnikiem, w trakcie pomocy innym w rozwiązywaniu trudności odrzuca własne poglądy, przekonania i punkt widzenia,
  •  wspiera w procesie uczenia się, twórczego rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, planowania, 
  •  jest wrażliwy,
  •  potrafi panować nad emocjami,
  •  w trakcie spotkania przypomina, jakie jest sedno dyskusji,
  •  buduje przyjazną atmosferę i klimat społeczny,
  •  jest otwarty na problemy innych,
  •  ,,nie daje ryby, daje wędkę”,  nie wskazuje gotowych rozwiązań, a motywuje do poszukiwania sposobów pozytywnej zmiany,
  •  wzmacnia pozytywne zachowania i zaangażowanie.

Facylitacja jest skomplikowanym procesem, dlatego należy wciąż doskonalić swoje umiejętności i dążyć do rozwoju w tym aspekcie. 

Lider/Przywódca Menedżer/Kierownik Facylitator
Zajmuje się prawidłowym wykonywaniem zadań Zajmuje się prawidłowym 
wykonywaniem zadań
Zajmuje się pomaganiem innym 
w wykonywaniu zadań
Przyjmuje długofalową perspektywę Przyjmuje bieżącą perspektywę Pomaga określić perspektywę
Koncentruje się na pytaniach „co?” 
i „dlaczego?”
Koncentruje się na pytaniu „jak?” Pomaga ludziom koncentrować się 
i wyjaśniać bieżącą sytuację
Myśli w kategoriach innowacyjności, rozwoju i przyszłości Myśli w kategoriach administrowania, utrzymania i sytuacji bieżącej Pomaga ludziom zastanawiać się 
i komunikować swoje przemyślenia
Przygotowuje wizję i kierunki Przygotowuje plan i kolejne kroki Pomaga ludziom określić znaczenie 
przyjętego kierunku oraz działać 
w odpowiednim tempie
Oczekuje, że pozostali zareagują 
i podążą za nim
Oczekuje, że inni wywiążą się  ze swoich zadań Oczekuje, że inni zaangażują się w proces
Odwołuje się do potrzeb i marzeń Monitoruje ograniczenia  i określa granice Pomaga innym nadać znaczenie 
marzeniom i potrzebom, mobilizując 
do pracy adekwatnej do możliwości każdego
Oczekuje od innych realizowania wizji Oczekuje od innych realizacji misji  i celów Pomaga innym w określeniu wspólnej 
wizji, misji i celów
Pobudza innowacyjność Pobudza stabilizację Pomaga ludziom reagować na to, 
co nowe i na to, co się zmienia

Wskazówki dla facylitatora

  • Bądź pewien(-na) swojej roli; twoje zachowanie bardziej niż słowa dowiedzie, że nie jesteś tylko nauczycielem, ale również uczącym się. 
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z uczestnikami. 
  • Bądź świadomy(-a) swojego głosu: postaraj się nie mówić zbyt głośno, zbyt cicho lub zbyt wiele. 
  • Bądź świadomy(-a) języka swojego ciała: uważaj na to, gdzie siedzisz czy stoisz oraz na inne sygnały, za sprawą których możesz nieświadomie lub niewłaściwie wykorzystać swój autorytet i pozycję w grupie. 
  • Bądź świadomy(-a) swojej odpowiedzialności: dbaj o to, aby wszyscy mieli możliwość wypowiedzenia się, czuli się wysłuchani i traktowani równo; zachęcaj do wyrażania różnych opinii, zniechęcaj do eskalacji konfliktów, pokazuj drogi i możliwości dochodzenia do porozumienia i współpracy; panuj nad osobami dominującymi i zachęcaj te, które się wahają lub wycofują do aktywności grupowej. 
  • Bądź świadomy(-a) tego, kiedy potrzebna jest struktura: wyjaśniaj i rób krótkie podsumowania wtedy, gdy jest to konieczne; decyduj, kiedy przedłużyć dyskusję, a kiedy przejść do następnego tematu; sygnalizuj grupie, kiedy powinna zakończyć dyskusję na dany temat. 
  • Zadawaj pytania otwarte. 
  • Bądź świadomy(-a) swojej władzy i dziel się nią: jak najczęściej proś innych o podejmowanie odpowiedzialności (np. robienie notatek, pilnowanie czasu lub prowadzenie dyskusji). 
  • Bądź świadomy(-a) konsekwencji związanych z realizacją niektórych tematów w określonym środowisku kulturowym.
  • Bądź kreatywny(-a)!

Budując komunikację, facylitator stosuje różnorodne metody i techniki. Oto niektóre z nich:

Parafrazowanie

Powtórzenie tego, co zrozumieliśmy z wypowiedzi rozmówcy. Stosując parafrazę:

  • nie oceniaj,
  •  nie komentuj, nie przekazuj własnych opinii,
  •  nie interpretuj,
  •  nie podawaj gotowego sposobu na rozwiązanie problemu.

Korzyści parafrazowania:

  • rozmówca czuje się zrozumiany, wysłuchany,
  •  masz pewność, że wszyscy dobrze zrozumieli rozmówcę,
  •  porządkuje rozmowę.

Zadawanie pytań 

To główna i jedna z ważniejszych technik facylitacji. Ważne, aby pytania były zadane w odpowiednim momencie, a dzięki nim zdobędziemy wiele istotnych informacji. 
Korzyści wynikające z zadawania pytań:

  • pytania pomagają we wzajemnym zrozumieniu, 
  •  umożliwiają poszukiwanie rozwiązań, 
  •  stymulują do podawania nowych pomysłów,
  •  koncentrują uwagę na ważnych kwestiach.

Potwierdzenie

To wyrażenie w sposób werbalny lub niewerbalny swojego zainteresowania rozmową.

Lustrzane odbicie

Polega na dokładnym powtórzeniu słowo w słowo tego, co usłyszeliśmy. Takie działanie buduje atmosferę wzajemnego zaufania. Stosując tę technikę:

  • unikaj dodawania własnych słów, powtórzenie ma być dosłowne,
  • nie naśladuj rozmówcy, ważne, abyś był przekonujący,
  • mów w taki sposób, jak robisz to na co dzień,

Niewątpliwie facylitacja jest trudną sztuką, tym bardziej, że będąc członkiem społeczności szkolnej, utożsamiamy się z ludźmi, pewnymi sytuacjami, a ogromny problem stanowi zdystansowanie się i odrzucenie towarzyszących temu emocji. Przedstawiony artykuł jest wprowadzeniem do zagadnienia, które należy rozpatrywać w szerszym ujęciu. Myślę, że warto podjąć ten trud i rozwijać kompetencje i umiejętności facylitatora, ponieważ korzyści z tego płynące są niezliczone. 

Bibliografia:

Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 
Aronson N., Wilson T.D., Akert R.M., Procesy grupowe, Psychologia społeczna, Serce i umysł, Zysk 
i S-ka, Poznań 1997.
Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Astrum, Wrocław 2006.
Nęcki E., TRoP – Twórcze rozwiązywanie problemów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1994.
Petty G., Nowoczesne nauczanie: praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, Gdańsk 2010.

Przypisy