Czy Pracownicze Plany Kapitałowe to nowe OFE? Kiedy przystąpią do nich jednostki budżetowe?

Temat numeru

W 1999 roku w Polsce przeprowadzono znaczącą reformę emerytalną. Cały system, który istniał w PRL-u został gruntownie Przebudowany.

Od początku istnienia nowych koncepcji zasada ubezpieczeń społecznych, w głównej mierze w zakresie zabezpieczenia emerytalnego, była oparta na trzech filarach. Koncepcja ta zakładała, że I filar będzie to emerytura wypłacana przez instytucję ubezpieczeń społecznych, II filar będą to Otwarte Fundusze Emerytalne (OFE), zaś III będzie opierał się na dobrowolnych Indywidualnych Kontach Emerytalnych lub Programach Emerytalnych (IKE, PPE). Jednakże po 20 latach obowiązywania nowego ładu ubezpieczeniowego okazało się, że II i III filar zabezpieczenia emerytalnego jest fiaskiem.
Pracownicze Plany Kapitałowe zostały wprowadzone z uwagi na wcześniejsze niepowodzenia dobrowolnych programów stymulujących oszczędzanie na przyszłą emeryturę. Stało się to także konieczne z uwagi na fakt, że przewidywania ekonomiczne, które prowadzone są na podstawie prognoz otrzymywanych w przyszłości emerytur nie są obiecujące.

POLECAMY

Stopa zastąpienia

Najważniejszą miarą zabezpieczenia przyszłych emerytów jest pojęcie „stopy zastąpienia”. Stopa zastąpienia jest to relacja pomiędzy ostatnim wynagrodzeniem pobieranym przez pracownika przed przejściem na emeryturę a obliczoną i wypłacaną potem emeryturą. Jak wynika z długoterminowych prognoz − stopa ta będzie wynosić 30%. 
 

Przykład

Pracownik  w wieku przedemerytalnym zarabia 3000 zł brutto. Tym samym, zgodnie ze stopą zastąpienia wynoszącą 30%, kwota emerytury to 900 zł brutto.


Główne założenia PPK

Pracownicze Plany Kapitałowe w swoim założeniu są powszechne i dobrowolne. Powszechność wynika z tego, iż docelowo wszyscy, którzy będę posiadać tytuł do ubezpieczenia emerytalno-rentowego będą podlegać PPK, chyba, że złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat. PPK różni się znacząco od znanych nam dotychczas form dobrowolnego oszczędzania na przyszłą emeryturę. Wiąże się to z dwoma najważniejszymi założeniami:

  • środki zgromadzone w ramach PPK stanowią prywatną własność uczestnika PPK, np. pracownika,
  • wpłat dokonuje: podmiot zatrudniający, np. pracodawca, uczestnik PPK, np. pracownik oraz Skarb Państwa.

PPK ma zatem ma charakter powszechny. Jednakże ustawodawca przewidział stopniowe wprowadzenie PPK. Tym samym placówki oświatowe jako jednostki sektora finansów publicznych, zostaną objęte obowiązkiem wprowadzenia PPK z dniem 1 stycznia 2021 r. 
 

Ważne

Zgodnie z ustawą o PPK, podmiot zatrudniający albo osoba zobowiązana do działania w jego imieniu, który nie dopełni obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w przewidzianym przepisami terminie, podlega grzywnie w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w poprzednim roku obrotowym. Natomiast niedopełnienie obowiązku zawarcia w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej poszczególnych umów o prowadzenie PPK w terminie, wiąże się z nałożeniem grzywny w kwocie od 1000 zł do 1 000 000 zł.



Wdrożenie PPK jest o wiele bardziej skomplikowane niż wdrożenie RODO. Pomimo tego, że do wdrożenia w placówkach oświatowych PPK zostało dużo czasu, warto już poczynić kroki zmierzające do przeprowadzenia tej jakże trudnej i mozolnej pracy.

  1. Zgodnie z art. 137 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych z dnia 4 października 2018 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2215 ze zm.): W przypadku podmiotów zatrudniających będących jednostkami wchodzącymi w skład sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.), obowiązek wprowadzenia PPK powstaje w dniu 1 stycznia 2021 r. Umowę o prowadzenie PPK podmiot taki zawiera najpóźniej do dnia 10 kwietnia 2021 r. 
    Zgodnie z art. 9 pkt 3 wspomnianej ustawy o finansach publicznych w skład sektora finansów publicznych wchodzą jednostki budżetowe. 

Przypisy