Proponowane przez resort oświaty zmiany
1. Nowy stopień awansu zawodowego – nauczyciel specjalista
Stopień ten będzie mógł uzyskać nauczyciel, który będzie posiadał stopień naukowy doktora, bądź też opracuje innowację opisaną dla danego przedmiotu i danej szkoły.
2. Trzystopniowa skala oceny pracy nauczyciela
Według Minister Edukacji obowiązująca obecnie skala jest nader wąska i nie daje podstaw, aby w sposób miarodajny odzwierciedlić pracę nauczyciela. Zmiany będą polegać na rozszerzeniu obecnej trzystopniowej skali – poprzez dodanie oceny zadowalającej i szczególnie wyróżniającej. Ponadto zamierzeniem twórców jest wprowadzenie obowiązku oceny w powiązaniu z procedurami awansu zawodowego, ponieważ w chwili obecnej ocena pracy nauczyciela nie jest obligatoryjna. Proponowane rozwiązanie ma w założeniu oddziaływać motywująco na pracę nauczycieli.
3. Wydłużenie pierwszego okresu stażu z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy
Wydłużenie pierwszego stażu (na stopień nauczyciela kontraktowego) z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy ma na celu sprawdzenie predyspozycji nauczyciela do pracy pedagogicznej. Zdaniem szefowej resortu czas trwania pierwszego stażu w awansie, podejmowanego przez nauczyciela rozpoczynającego pracę, jest zdecydowanie za krótki. To powoduje, że w większości przypadków młody nauczyciel ma problemy z adaptacją w zawodzie i rozpoznanie predyspozycji do wykonywania zawodu.
4. Zindywidualizowanie długości ścieżki awansu nauczyciela w zależności od jakości pracy nauczyciela
Według pomysłodawców przyczyni się to do elastycznego, zindywidualizowanego podejścia do rozwoju zawodowego nauczyciela. Można zauważyć w tym rozwiązaniu dodatkowy element motywacyjny czy też możliwość promowania najlepszych nauczycieli.
5. Uwzględnienie udziału doradcy metodycznego w procedurach awansu
Chodzi o stworzenie realnego, bo opartego o przygotowanie zawodowe, wsparcia rozwoju zawodowego nauczycieli w postaci opieki doradcy metodycznego. W założeniu zmiana ma stanowić uzupełnienie obecnych rozwiązań polegających na wyznaczaniu przez dyrektora szkoły opiekuna stażu dla nauczyciela podejmującego procedurę awansu zawodowego.
6. Określenie statusu nauczyciela polonijnego
Nauczyciele polonijni uczą języka polskiego zwykle popołudniami i w dni wolne od pracy. W przypadku chęci podjęcia pracy w Polsce zobowiązani są do odbycia stażu. Dlatego też planuje się, że w uzgodnieniu ze związkami będą określane proporcjonalnie godziny wymagane do odbycia stażu. Projektowane zmiany w tym zakresie dotyczyć będą przede wszystkim kuratoriów oświaty, dyrektorów szkół i nauczycieli
Materiał źródłowy: Ministerstwo Edukacji Narodowej