Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli

W kadrze dyrektora

Konferencja z udziałem Minister Edukacji Narodowej, która odbyła się 27 czerwca 2016 r. w Toruniu, pokazała szeroki pakiet proponowanych przez resort zmian, jakie w najbliższym czasie czekają polską edukację. Minister Anna Zalewska zapowiedziała m.in. wprowadzenie nowego stopnia awansu zawodowego − nauczyciela specjalisty. Miałby to być piąty stopień awansu po: nauczycielu stażyście, kontraktowym, mianowanym i dyplomowanym, a przed honorowym tytułem profesora oświaty. Wiązałaby się z nim podwyżka miesięcznych wynagrodzeń nauczyciela.

Proponowane przez resort oświaty zmiany

1. Nowy stopień awansu zawodowego – nauczyciel specjalista

Stopień ten będzie mógł uzyskać nauczyciel, który będzie posiadał stopień naukowy doktora, bądź też opracuje innowację opisaną dla danego przedmiotu i danej szkoły.

2. Trzystopniowa skala oceny pracy nauczyciela

Według Minister Edukacji obowiązująca obecnie skala jest nader wąska i nie daje podstaw, aby w sposób miarodajny odzwierciedlić pracę nauczyciela. Zmiany będą polegać na rozszerzeniu obecnej trzystopniowej skali – poprzez dodanie oceny zadowalającej i szczególnie wyróżniającej. Ponadto zamierzeniem twórców jest wprowadzenie obowiązku oceny w powiązaniu z procedurami awansu zawodowego, ponieważ w chwili obecnej ocena pracy nauczyciela nie jest obligatoryjna. Proponowane rozwiązanie ma w założeniu oddziaływać motywująco na pracę nauczycieli.

3. Wydłużenie pierwszego okresu stażu z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy

Wydłużenie pierwszego stażu (na stopień nauczyciela kontraktowego) z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy ma na celu sprawdzenie predyspozycji nauczyciela do pracy pedagogicznej. Zdaniem szefowej resortu czas trwania pierwszego stażu w awansie, podejmowanego przez nauczyciela rozpoczynającego pracę, jest zdecydowanie za krótki. To powoduje, że w większości przypadków młody nauczyciel ma problemy z adaptacją w zawodzie i rozpoznanie predyspozycji do wykonywania zawodu.

4. Zindywidualizowanie długości ścieżki awansu nauczyciela w zależności od jakości pracy nauczyciela

Według pomysłodawców przyczyni się to do elastycznego, zindywidualizowanego podejścia do rozwoju zawodowego nauczyciela. Można zauważyć w tym rozwiązaniu dodatkowy element motywacyjny czy też możliwość promowania najlepszych nauczycieli. 

5. Uwzględnienie udziału doradcy metodycznego w procedurach awansu

Chodzi o stworzenie realnego, bo opartego o przygotowanie zawodowe, wsparcia rozwoju zawodowego nauczycieli w postaci opieki doradcy metodycznego. W założeniu zmiana ma stanowić uzupełnienie obecnych rozwiązań polegających na wyznaczaniu przez dyrektora szkoły opiekuna stażu dla nauczyciela podejmującego procedurę awansu zawodowego.

6. Określenie statusu nauczyciela polonijnego

Nauczyciele polonijni uczą języka polskiego zwykle popołudniami i w dni wolne od pracy. W przypadku chęci podjęcia pracy w Polsce zobowiązani są do odbycia stażu. Dlatego też planuje się, że w uzgodnieniu ze związkami będą określane proporcjonalnie godziny wymagane do odbycia stażu. Projektowane zmiany w tym zakresie dotyczyć będą przede wszystkim kuratoriów oświaty, dyrektorów szkół i nauczycieli

Materiał źródłowy: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Przypisy