Zaliczki w szkołach
Kontrowersje związane z możliwością udzielania zaliczek przez państwowe jednostki budżetowe są wypadkową mało precyzyjnych przepisów prawnych w obecnym stanie prawnym, a także historycznym ich uwarunkowaniem.
W mojej ocenie rys historyczny sprawy daje nie tylko ogląd jej ewolucji, ale jest niezwykle użyteczny we właściwym zrozumieniu celu i sensu aktualnego porządku prawnego. Pomocne w odczytaniu wykładni celowościowej kwestii dokonywania zaliczek na wydatki jest uznanie faktu, że zaliczka w swej istocie jest techniczną formą dokonywania wydatku, co ma swoje podstawowe implikacje w tzw. rygoryzmie wydatków budżetowych. Ponadto ważne jest to, że tryb dokonywania wydatków w szkołach zorganizowanych w formie państwowych jednostek budżetowych stanowi materię ustawową (również w ujęciu historycznym).
Poprzez art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ustawodawca delegował na Ministra Finansów określenie, w drodze rozporządzenia wykonawczego do ustawy, sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych, w tym trybu dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych, uwzględniając zasady celowego i oszczędnego dokonywania wydatków oraz jawności, przejrzystości i terminowości realizacji z...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.
Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.