Głównym zadaniem przedmiotowej regulacji jest zapewnienie jednakowego poziomu opieki zdrowotnej bez względu na miejsce zamieszkania ucznia i typ szkoły, do której dany uczeń uczęszcza. Ważne jest również zwiększenie efektywności świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Istotnym elementem wprowadzanych zmian w opiece zdrowotnej nad uczniami jest skoordynowanie działań oraz poprawa komunikacji pomiędzy osobami sprawującymi tę opiekę.
Uczniowie spędzają większość czasu w ciągu dnia właśnie w szkole. Dlatego zapewnienie bezpiecznego środowiska szkolnego sprzyjającego zdrowiu wymaga skonsolidowania działań pracowników oświaty i ochrony zdrowia oraz wzmocnienia roli opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole, obejmującej profilaktyczną opiekę zdrowotną, jak również opiekę stomatologiczną. Aby to osiągnąć, niezbędne jest wdrożenie regulacji zwiększających znaczenie profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz opieki stomatologicznej, co powinno zapewnić kompleksowośći integrację działań osób sprawujących opiekę zdrowotną nad uczniami oraz podniesie rangę promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej dla zachowania zdrowia.
POLECAMY
Profilaktyczna opieka zdrowotna i stomatologiczna w szkole
Nowa ustawa określa, że opieka zdrowotna nad uczniami realizowana w szkole obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną oraz opiekę stomatologiczną. Opieka zdrowotna ma na celu ochronę zdrowia uczniów oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych i odpowiedzialności za własne zdrowie. Realizowana w szkole dotyczy dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki do ukończenia 19 roku życia, a w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Opieka zdrowotna zagwarantowana uczniom w szkole jest całkowicie finansowana ze środków publicznych. Ustalone zostało, że opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole będą sprawować: pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna oraz lekarz dentysta. W edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej może uczestniczyć również higienistka stomatologiczna, w ramach współpracy z lekarzem dentystą udzielającym świadczeń stomatologicznych finansowanych ze środków publicznych. Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana zawsze we współpracy z ich rodzicami oraz pełnoletnimi uczniami.
Kwalifikacje pielęgniarki środowiska nauczania
Warunki, jakie muszą spełniać wspomniane osoby sprawujące opiekę zdrowotną nad uczniami, zostały bardzo precyzyjnie zdefiniowane. Otóż pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania – to pielęgniarka, która:
- posiada tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa lub
- posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania, lub
- ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania, lub
- posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego lub pediatrycznego zdobyty po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego rozpoczętego po dniu 23 sierpnia 2015 roku, lub
- odbywa szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego lub pediatrycznego,
– z którą Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo która jest zatrudniona lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, realizująca opiekę zdrowotną nad uczniami w szkołach.
Pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania może być również:
- pielęgniarka, która posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego lub pediatrycznego uzyskany po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego rozpoczętego przed dniem 23 sierpnia 2015 r. lub
- położna, która ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania albo równoważny oraz posiada co najmniej pięcioletni staż pracy w środowisku nauczania i wychowania.
Kwalifikacje higienistki szkolnej
Z kolei higienistka szkolna jest to osoba, która posiada wykształcenie średnie medyczne w zawodzie higienistki szkolnej oraz posiada co najmniej pięcioletni staż pracy w środowisku nauczania i wychowania, z którą Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo która jest zatrudniona lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, realizująca opiekę zdrowotną nad uczniami w szkołach.
Kwalifikacje lekarza dentysty
Natomiast lekarz dentysta sprawujący opiekę stomatologiczną nad uczniami – to lekarz spełniający wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych1, w części dotyczącej warunków realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, z wyłączeniem świadczeń ortodoncji, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo który jest zatrudniony lub wykonuje zawód u świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Kwalifikacje higienistki stomatologicznej
Higienistka stomatologiczna – to osoba, która:
- ukończyła szkołę policealną publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskała tytuł zawodowy higienistki stomatologicznej lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub dyplom zawodowy w zawodzie higienistka stomatologiczna lub
- ukończyła, przed dniem wejścia w życie ustawy, studia wyższe na kierunku lub w specjalności higiena stomatologiczna i uzyskała tytuł zawodowy licencjata, lub
- ukończyła studia wyższe na kierunku związanym z kształceniem w zakresie higieny dentystycznej, obejmujące co najmniej 1688 godzin kształcenia z zakresu higieny dentystycznej i uzyskała co najmniej tytuł zawodowy licencjata.
Podmioty zapewniające odpowiednie warunki organizacyjne
W ustawie wskazane zostały również podmioty działające na rzecz zapewnienia odpowiednich warunków organizacyjnych do prawidłowej realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz opieki stomatologicznej nad uczniami. Podmiotami tymi są dyrektor szkoły oraz organ prowadzący szkołę. W porównaniu z dotychczasowymi przepisami w sposób jednoznaczny określona została odpowiedzialność organu prowadzącego szkołę i dyrektora szkoły za zapewnienie w szkole warunków do realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami.
Miejscem realizacji świadczeń przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną jest gabinet profilaktyki zdrowotnej, a w przypadku realizacji świadczeń stomatologicznych realizowanych przez lekarza dentystę – gabinet stomatologiczny w szkole, gabinet poza szkołą lub dentobus2. Wskazany został również obowiązek podmiotów świadczących opiekę zdrowotną do zachowania w tajemnicy informacji związanych ze stanem zdrowia ucznia uzyskanych w związku ze sprawowaniem opieki zdrowotnej oraz obowiązek uzyskania zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych3. Realizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej i opieki stomatologicznej będzie się odbywała zawsze z uwzględnieniem przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta4. Świadczenia zdrowotne w zakresie promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej i profilaktyki będą udzielane w sytuacji braku sprzeciwu rodziców oraz pełnoletnich uczniów, z zastrzeżeniem obowiązku przekazania tym osobom informacji o zakresie opieki zdrowotnej oraz prawa do zgłoszenia sprzeciwu. Dodatkowo informacja o zakresie opieki zdrowotnej udzielanej uczniom będzie umieszczana w ogólnodostępnym miejscu w szkole.
Zakres udzielanych świadczeń
Zakres świadczeń udzielanych przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną został określony przez przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, w części dotyczącej gwarantowanych świadczeń pielęgniarki albo higienistki szkolnej. Dodatkowo do zadań pielęgniarki będzie należał obowiązek integrowania realizacji opieki stomatologicznej nad uczniami. Takie integrowanie przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną opieki zdrowotnej ma na celu realne wsparcie rodziców i uczniów w realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych i jest doskonałym rozwiązaniem systemowym.
Z kolei zakres świadczeń udzielanych przez lekarza dentystę określają przepisy wydane również na podstawie art. 31d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w części dotyczącej wykazu świadczeń stomatologicznych udzielanych przez lekarza dentystę oraz zakresu współpracy z pielęgniarką albo higienistką szkolną oraz z dyrektorem szkoły w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej. W realizacji zadań z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia dopuszcza się możliwość realizacji tych zadań przez higienistkę stomatologiczną5. Ma to na celu wzmocnienie i zwiększenie działań edukacyjnych, co powinno mieć korzystny wpływ na zdrowie jamy ustnej uczniów.
Zadania dyrektora szkoły
Jak to już zasygnalizowano, określone zostały zadania dyrektora szkoły w zakresie zapewnienia warunków organizacyjnych realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami. Zalicza się do nich obowiązkową współpracę z:
- podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami,
- rodzicami – w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania.
Wskazany został również organ prowadzący szkołę jako podmiot odpowiedzialny za zapewnienie uczniom możliwości korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz gabinetu stomatologicznego. Zgodnie z założeniami ustawy organ prowadzący szkołę będzie udostępniał pielęgniarce środowiska nauczania i wychowania albo higienistce szkolnej gabinet profilaktyki zdrowotnej nieodpłatnie. W przypadku braku gabinetu dentystycznego w szkole organ prowadzący szkołę będzie zobowiązany do zawarcia porozumienia z podmiotem wykonującym działalność leczniczą udzielającym świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży finansowanych ze środków publicznych, w którym zostanie określony sposób organizacji udzielania świadczeń stomatologicznych uczniom.
Dentobus
Wprowadzane regulacje przewidują również możliwość nawiązania przez organ prowadzący szkołę współpracy z podmiotem wykonującym działalność leczniczą w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, udzielającym świadczeń zdrowotnych w dentobusie. Uwzględnienie tych przepisów w przedmiotowej ustawie ma na celu zwiększenie dostępności opieki stomatologicznej dla uczniów, a w konsekwencji poprawę stanu zdrowia jamy ustnej uczniów. Należy zwrócić uwagę na to, że w dniu 15 września 2017 r. została uchwalona ustawa o szczególnych rozwiązaniach zapewniających poprawę jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej6, zgodnie z którą przewidziano realizację nowego zadania, jakim jest wyposażenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ustawa ta zagwarantowała 100-procentowe sfinansowanie wyposażenia gabinetów profilaktyki zdrowotnej. Było to uzasadnione koniecznością zapewnienia uczniom dostępności do świadczeń profilaktycznej opieki zdrowotnej, bez względu na możliwości finansowe i priorytety organu prowadzącego szkołę publiczną. Omawiana ustawa jest wyjątkowo spójna z założeniami przyjętymi w roku 2017. Na podstawie tych rozwiązań zakupiono 16 dentobusów z przeznaczeniem dla każdego województwa. Zakup dentobusów miał na celu poprawę dostępności do opieki stomatologicznej dla uczniów w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma gabinetu stomatologicznego w szkole lub najbliższej okolicy. Rozpoczęcie udzielania dzieciom i młodzieży świadczeń stomatologicznych przez lekarzy dentystów w dentobusie nastąpiło w kwietniu 2018 roku.
Integrowanie opieki zdrowotnej nad uczniami
Jak już wspomniano, na pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną został nałożony obowiązek integrowania opieki zdrowotnej nad uczniami7. Integrację tę powinna zapewnić właściwa współpraca z lekarzem dentystą, zespołem podstawowej opieki zdrowotnej, z rodzicami oraz z dyrektorem szkoły, nauczycielami i pedagogiem szkolnym. Współpraca pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania albo higienistki szkolnej z zespołem podstawowej opieki zdrowotnej, a w przypadku gdy nie został utworzony zespół podstawowej opieki zdrowotnej – z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, polegać powinna na:
- uzyskiwaniu porad,
- wymianie informacji o stanie zdrowia uczniów w zakresie niezbędnym do realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej, za zgodą rodziców albo pełnoletnich uczniów,
- podejmowaniu wspólnych działań w zakresie niezbędnym do zachowania zdrowia, profilaktyki, rozpoznawania i leczenia chorób, pielęgnowania oraz rehabilitacji uczniów,
- podejmowaniu wspólnych działań w zakresie profilaktyki chorób, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej oraz identyfikacji czynników ryzyka i zagrożeń zdrowotnych.
Z kolei współpraca pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania albo higienistki szkolnej z lekarzem dentystą powinna polegać na:
- wymianie informacji o stanie zdrowia uczniów w zakresie niezbędnym do realizacji opieki stomatologicznej, w szczególności zdrowia jamy ustnej, za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia,
- podejmowaniu wspólnych działań w zakresie profilaktyki chorób, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej oraz identyfikacji czynników ryzyka oraz zagrożeń zdrowotnych w zakresie zdrowia jamy ustnej.
W ustawie określono również zakres i zasady współpracy między pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania albo higienistką szkolną a rodzicami lub pełnoletnim uczniem. Takie rozwiązanie wprowadzono po raz pierwszy w akcie prawnym rangi ustawowej. Związane jest to z uznaniem wiodącej roli rodziny w kształtowaniu postaw prozdrowotnych oraz koniecznością rzeczywistego wsparcia rodziców w skutecznej realizacji prawa ucznia do świadczeń zdrowotnych. W obszarze współpracy podmiotów organizujących i realizujących opiekę zdrowotną nad uczniami ustawa nakłada na administratorów danych osobowych oraz podmioty przetwarzające te dane obowiązek wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych zapewniających odpowiedni stopień bezpieczeństwa w procesie ich przekazywania, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
Uczeń przewlekle chory lub niepełnosprawny
W omawianej ustawie jednoznacznie określono również, że opieka zdrowotna nad uczniem przewlekle chorym lub niepełnosprawnym jest realizowana przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną. Wyraźnie zostało zapisane, że w celu zapewnienia właściwej opieki jest konieczna współpraca pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania albo higienistki szkolnej z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, rodzicami oraz dyrektorem i pracownikami szkoły. Współpraca ta obejmuje wspólne określenie sposobu opieki nad uczniem dostosowanego do stanu zdrowia ucznia w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole. Dopuszcza się także możliwość podawania leków i wykonywanie innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole przez pracowników szkoły, wyłącznie za ich pisemną zgodą. Ustawa wprowadza fakultatywne upoważnienie dla ministra właściwego do spraw zdrowia do ogłoszenia w drodze obwieszczenia zaleceń postępowania dotyczących opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole, opracowanych przez odpowiednie stowarzyszenia będące (zgodnie z postanowieniami ich statutów) towarzystwami naukowymi o zasięgu krajowym, zrzeszającymi specjalistów w danej dziedzinie medycyny. Obwieszczenie to będzie ogłaszane w Dzienniku Urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia. Ponadto wskazano, że dyrektor szkoły zapewnia pracownikom szkoły szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec uczniów przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych tych uczniów. Przyjęto, że zakres i formy szkoleń będą dostosowane do potrzeb uczniów danej szkoły, z uwzględnieniem rekomendacji medycznych towarzystw naukowych dotyczących sposobu sprawowania opieki w poszczególnych rodzajach schorzeń przewlekłych. Pozostawiono dyrektorowi szkoły dowolność w wyborze formy oraz realizatora szkolenia, którym może być pielęgniarka szkolna, lekarz sprawujący opiekę nad dzieckiem lub organizacja zrzeszająca rodziców dzieci chorych na daną chorobę przewlekłą. Możliwe jest również odbycie przez nauczycieli szkoleń w formie e-learningowej udostępnionych przez medyczne towarzystwa naukowe. Celem wprowadzenia omawianych regulacji jest zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu w szkole uczniom przewlekle chorym lub niepełnosprawnym. Łatwo zauważyć, że takie zapisy są powiązane z zapisami prawa dotyczącymi organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych. Oznacza to, że regulacje dotyczące pomocy będą musiały być skorygowane o zapisy pochodzące wprost z omawianej ustawy o sprawowaniu opieki zdrowotnej nad uczniami.
Monitorowanie opieki zdrowotnej
W nowej ustawie uregulowano również zagadnienie monitorowania opieki zdrowotnej nad uczniami. Zadania w tym zakresie będą realizowane przez wojewodów oraz Instytut Matki i Dziecka w oparciu o dane Narodowego Funduszu Zdrowia oraz dane gromadzone w ramach statystyki publicznej. Wojewoda, w ramach dotychczasowych zadań statystyki publicznej, będzie pozyskiwał, przetwarzał i gromadził informacje o realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami. Zadania Instytutu Matki i Dziecka w tym zakresie będą obejmowały ocenę realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej i opieki stomatologicznej nad uczniami oraz opracowywanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku corocznej informacji o realizacji tej opieki. Do zadań Instytutu Matki i Dziecka będzie należało również proponowanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia kierunków zmian w opiece zdrowotnej nad uczniami oraz opiniowanie programów kształcenia podyplomowego pielęgniarek oraz lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie opieki zdrowotnej nad uczniami oraz proponowanie kierunków zmian w kształceniu zawodowym tych osób. Ustawa określiła, że Instytut będzie współpracował z Ministrem Edukacji Narodowej w zakresie opracowywania i opiniowania programów edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia dla podmiotów działających na rzecz zapewnienia warunków realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami. W obszarze monitorowania opieki zdrowotnej nad uczniami przewiduje się możliwość zlecenia przez ministra zdrowia przeprowadzenia badania w zakresie oceny jakości tej opieki. Celem takiego rozwiąznia jest prowadzenie ewaluacji realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami oraz wprowadzanie zmian organizacyjnych umożliwiających zwiększenie efektywności tej opieki.
Finansowanie opieki zdrowotnej nad uczniami
Ustalono, że opieka zdrowotna nad uczniami będzie finansowana ze środków ujętych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia. Zasady, sposób i warunki finansowania świadczeń z zakresu tej opieki określają przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Realizacja zadań Instytutu Matki i Dziecka w zakresie oceny realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej i opieki stomatologicznej nad uczniami oraz opracowywanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia corocznej informacji o realizacji tej opieki będzie finansowana z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Prowadzenie dokumentacji
Dokumentowanie i sprawozdawanie realizacji zadań z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz opieki stomatologicznej reguluje rozdział 7 nowej regulacji ustawowej. Podmioty sprawujące profilaktyczną opiekę zdrowotną oraz opiekę stomatologiczną nad uczniami prowadzą dokumentację medyczną zgodnie z przepisami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta8 oraz z zachowaniem wymagań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych9. Rodzaje i zakres dokumentacji medycznej dotyczącej profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz opieki stomatologicznej nad uczniami określają przepisy wydane na podstawie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Właściwa dokumentacja medyczna będzie zawsze przechowywana odpowiednio przez:
- pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną w gabinecie profilaktyki zdrowotnej w szkole lub miejscu udzielania świadczeń przez świadczeniodawcę, przez okres pobierania przez ucznia nauki w danej szkole,
- lekarza dentystę.
Natomiast w przypadku zmiany szkoły przez ucznia dokumentacja medyczna będzie przekazywana, za pokwitowaniem, pielęgniarce środowiska nauczania i wychowania albo higienistce szkolnej w szkole przyjmującej ucznia. Po zakończeniu kształcenia przez ucznia pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna przekaże, za pokwitowaniem, indywidualną dokumentację medyczną absolwenta zespołowi podstawowej opieki zdrowotnej sprawującemu nad nim opiekę zdrowotną. Ustawa zobowiązuje podmioty sprawujące profilaktyczną opiekę zdrowotną oraz opiekę stomatologiczną do prowadzenia sprawozdawczości z realizacji tej opieki, zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
Pozostałe przepisy
Wprowadzone zostały również stosowne przepisy zmieniające oraz gwarantujące uczniom korzystanie poza kolejnością ze świadczeń w zakresie leczenia stomatologicznego udzielanych w gabinecie dentystycznym w szkole oraz w gabinecie dentystycznym współpracującym ze szkołą prowadzonym przez podmiot wykonujący działalność leczniczą. Przepisy zmieniające dotyczą również kwoty finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń stomatologicznych dla uczniów, która jest dostosowana do potrzeb zdrowotnych. Wprowadza się również przepisy zmieniające zapisy ustawy Prawo oświatowe10 w zakresie możliwości uczestniczenia pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania albo higienistki szkolnej w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach rady rodziców w celu omówienia zagadnień z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia uczniów. Zmiany dotyczą również tych przepisów ustawy, w których jest mowa o wydawaniu przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej orzeczenia o stanie zdrowia ucznia na potrzeby procesu rekrutacji do szkół i oddziałów sportowych na kolejnych etapach kształcenia. W przepisach przejściowych dostosowujących i końcowych ustawy wskazano pielęgniarki inne niż pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, które mogą realizować profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami. Otóż zgodnie z tymi zapisami może to być również pielęgniarka, która ukończyła lub odbywa kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego lub pediatrycznego, z tym że w okresie 5 lat od wejścia w życie ustawy jest ona obowiązana do ukończenia kursu kwalifikacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania. Wskazano również, że umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarte przez Narodowy Fundusz Zdrowia przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność na okres, na jaki zostały zawarte.
Przyjęta ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 30 pkt 3 i 4 dotyczących wydawania orzeczenia o stanie zdrowia ucznia na potrzeby procesu rekrutacji do szkół i oddziałów sportowych na kolejnych etapach kształcenia, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.