Trudne zachowania czy przeciążenie bodźcami? Jak zrozumieć reakcje dziecka

Nowoczesna szkoła

Praca z dziećmi w przedszkolu lub szkole nie należy do najłatwiejszych. Przed nauczycielami stoi wiele wyzwań, które w szczególności są związane z różnego rodzaju trudnościami. W klasach coraz więcej uczniów ma orzeczenia lub opinie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze problem z panowaniem nad sobą, swoimi emocjami, zachowaniem – dzieci mają trudności z dostosowaniem się do obowiązujących zasad, bywa również, że zauważa się u nich problem z reagowaniem na polecenia czy komunikaty. Rodzi się więc pytanie, z czego to wszystko wynika.

Często pada hipoteza, że dziecko jest po prostu niegrzeczne. Jednak trzeba mieć świadomość, że w wielu przypadkach zachowanie jest efektem nadmiernej stymulacji, przebodźcowania młodego człowieka, jego zmęczenia wynikającego z nadmiernej liczby zajęć dodatkowych lub właśnie z trudności z opanowaniem materiału, skupieniem się na zajęciach. Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu, ponieważ pojęcie „niegrzeczny” jest bardzo niejasne, nie do końca wiadomo, co się pod nim kryje i potrafi być niezwykle stygmatyzujące. Konieczne jest więc zastanowienie się nad tym, skąd biorą się te wszystkie reakcje i jak można nad nimi pracować. 

Dziecko w świecie pełnym bodźców

Należy mieć świadomość tego, że żyjemy w świecie, gdzie dociera do nas wiele bodźców. Wystarczy wybrać się do galerii handlowej, żeby poczuć ich ilość. Wokół nas jest wiele dźwięków, zapachów, rzeczy, które wpływają na zwiększającą się potrzebę ruchu i przemieszczania się. To wszystko wpływa na to, że młodzi ludzie mają trudności z tym, aby się zregenerować, odpocząć czy skupić się na proponowanych mu zadaniach i aktywnościach. Jednocześnie należy zauważyć, że przedszkole i szkoła nie są miejscami, w których dziecko może się wyciszyć i uspokoić. W klasach panuje przeważnie harmider i hałas, to samo dzieje się na korytarzach w trakcie przerw. Poza tym często w pomieszczenia są zbyt jaskrawe kolory ścian oraz zbyt duża liczba dekoracji, co można zaobserwować na specjalnych gazetkach, oknach, drzwiach, pod sufitem. Bywa, że liczba zajęć i szybkość ich prowadzenia również nie wpływają pozytywnie na wyciszenie układu nerwowego. Dzieci mają wiele wyjść, wycieczek, odwiedzają kina, teatry, muzea, do których często należy dotrzeć z wykorzystani...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy