Tworzy się specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli (art. 49 ustawy Karta Nauczyciela) w budżetach organów prowadzących szkoły w wysokości 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych, czy do podstawy tych naliczeń uwzględniamy nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne?
Zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, tworzy się specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze, który w budżetach organów prowadzących szkoły jest równy wysokości co najmniej 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych, z przeznaczeniem na wypłaty nagród organów prowadzących szkoły i dyrektorów szkół. Jednocześnie przepis ten nie zawiera żadnej odrębnej definicji „wynagrodzeń” stanowiących podstawę wyliczenia wysokości funduszu nagrodowego. W związku z tym należy uwzględnić wynagrodzenia nauczycieli w rozumieniu art. 30 KN, w których skład wchodzą m.in. nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, świadczenia na start i dodatku wiejskiego (art. 30 ust. 1 pkt 4 KN). Nagrody wchodzące w skład wynagrodzenia nauczyciela obejmują m.in. nagrody jubileuszowe z art. 47 ust. 1 KN oraz odprawy emerytalne z art. 87 KN jako inne świadczenia ze stosunku pracy (Barański Andrzej, Rozwadowska-Skrzeczyńska Joanna, Szymańska Maria, Karta Nauczyciela. Komentarz, WKP 2018 – teza 2 do art. 30 KN). W związku z tym takie nagrody i odprawy należy uwzględniać jako składniki planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych, wpływających na wysokość funduszu nagrodowego nauczycieli.
Jako dyrektor szkoły mam problem z nauczycielem, który wybitnie nie radzi sobie w klasie z uczniami. Jest to nauczyciel dyplomowany, anglista. Od rozpoczęcia roku szkolnego odbyłem trzykrotnie rozmowy, ale nie widać poprawy. Dzieci ignorują obecność nauczyciela, przeszkadzają, chodzą po pracowni, a ostatnio doszło nawet do kopania jednej z uczennic. Jedynym wyjściem byłoby wypowiedzenie umowy o pracę. Nigdy nie musiałem nikogo zwalniać. Nadmieniam, że rodzice zaczynają żądać zmiany nauczyciela. Proszę o procedury związane z wygaszeniem umowy tegoż nauczyciela.
Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony na podstawie mianowania, zwolnienie byłoby dopuszczalne po uzyskaniu negatywnej oceny pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem albo za porozumieniem stron za zgodą nauczyciela w terminie ustalonym przez strony – art. 23 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 5 oraz art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. W przypadku zatrudnienia na umowę o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze zajęć umowę można wypowiedzieć za pisemnym trzymiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec roku szkolnego (31 sierpnia 2020 r.) z powodu niezadowalających wyników pracy i nienależytego nadzoru nad uczniami (art. 27 ust. 1 KN) albo za zgodą nauczyciela za porozumieniem stron w terminie ustalonym przez strony (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN). W sytuacji zatrudnienia na czas określony nauczyciela można zwolnić za wypowiedzeniem, którego długość jest uzależniona od okresu zatrudnienia w danej szkole i nie wymaga podania przyczyny zwolnienia nauczyciela (art. 32 i art. 36 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm.) albo za porozumieniem stron w terminie ustalonym przez strony (art. 30 § 1 pkt 1 KP).
Nowo zatrudniony pracownik obsługi dostarczył zamiast świadectwa pracy umowę o pracę. Czy do stażu pracy można zaliczyć lata pracy na podstawie umowy o pracę, a nie świadectwa pracy?
Przedłożenie jedynie umowy o pracę może nie pozwolić w prawidłowy sposób ustalić okresu zatrudnienia, zwłaszcza w przypadku umowy na czas nieokreślony. Ponadto każda umowa o pracę, w tym także na czas określony, może zostać rozwiązana za wypowiedzeniem, za porozumieniem stron lub w trybie natychmiastowym także w przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony – m.in. art. 30 § 1 i art. 32 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. W związku z tym należałoby poprosić pracownika o przedłożenie świadectwa pracy lub wyjaśnienie, z jakiego powodu go nie okazuje.
Jaka jest podstawa prawna uchylenia uchwały rady pedagogicznej w sprawie przeniesienia ucznia do klasy równoległej? Rada pedagogiczna chce podjąć nową uchwałę.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. nie przewidują (a w związku z tym również nie regulują trybu) uchylenia uchwały rady pedagogicznej przez samą radę w sprawie przeniesienia ucznia do innej klasy. Natomiast zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Należy w nim sprawdzić, czy został wewnętrznie określony jakiś szczególny tryb postępowania w związku z zamiarem uchylenia własnej uchwały przez ten organ. W braku takich postanowień należałoby kierować się treścią ogólnie sformułowanego art. 73 ust. 1 PO, zgodnie z którym uchwały rady pedagogicznej (czyli w każdym przedmiocie) są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Czy dyrektor szkoły ma obowiązek zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej w sprawie przyznanych nagród dla nauczycieli?
Na podstawie art. 68 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. dyrektor decyduje w sprawach przyznawania nagród nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki. Jednocześnie przepis ten nie wymaga od dyrektora zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej przed przyznaniem nagrody dyrektora szkoły. Natomiast zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 3 PO rada pedagogiczna opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień. W związku z tym w przypadku, gdy dyrektor nie przyznaje nagrody samodzielnie a występuje z wnioskiem do innego organu o przyznanie nagrody (np. do organu prowadzącego, kuratora oświaty, MEN), wówczas najpierw zasięga opinii rady pedagogicznej.
Zatrudniłam nauczyciela w liceum niepublicznym bez przygotowania pedagogicznego na czas określony do 30 sierpnia 2020 roku. Nauczyciel dostarczył zaświadczenie, że jest słuchaczem studiów podyplomowych nadających uprawnienia pedagogiczne. Czy miałam prawo zatrudnić nauczyciela bez pełnych kwalifikacji bez zgody kuratora?
Na podstawie art. 91b ust. 2b w zw. z art. 10 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 w niepublicznym liceum niedopuszczalne jest zatrudnienie na stanowisku pedagogicznym osoby, która nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych do jego zajmowania. Ponadto kurator oświaty nie jest upoważniony do wyrażenia zgody na zatrudnienie w takiej szkole na stanowisku pedagogicznym osoby bez wystarczających kwalifikacji, ponieważ w szkołach niepublicznych nie ma zastosowania art. 10 ust. 9 KN z racji tego, że nie wymienia go art. 91b ust. 2 pkt 1 i 3 KN wśród regulacji KN mających zastosowanie do nauczycieli niepublicznych szkół.