Wutrwalonych doświadczeniem założeniach nadzoru pedagogicznego opisanych w art. 55 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zawarte zostało bardzo wyraźnie wskazanie, że temu właśnie nadzorowi podlega m.in. przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Jednak trwająca od marca 2020 r. sytuacja epidemiczna spowodowała nie tylko poważne zmiany w funkcjonowaniu szkół i placówek, ale również wymusiła zmiany w regułach oceniania uczniów pobierających naukę w warunkach pracy zdalnej lub hybrydowej. Już wyniki egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych pod koniec roku szkolnego 2019/2020 wskazywały na konieczność dokonania korekt w założeniach egzaminacyjnych w sytuacji epidemicznej, a dokładnie – w założeniach egzaminów weryfikujących wiedzę i umiejętności uczniów nabyte w trybie pracy zdalnej lub hybrydowej. Takie jednorazowe zmiany można wprowadzić tylko w jeden sposób, a mianowicie bazując na regulacjach dotyczących zapobiegania i zwalczania COVID-19.
Z powyższych względów istniała pilna potrzeba określenia sposobu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w 2021 r., w warunkach trwającego stanu epidemii koronawirusa, która spowodowała konieczność nowelizacji rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 30c ustawy Prawo oświatowe, wprowadzonego art. 28 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
POLECAMY
Podstawa prawna zamiany wymagań
Na podstawie podpisanego 16 grudnia 2020 r. rozporządzenia nowelizującego, w związku z trwającym stanem epidemii COVID-19, w 2021 r. egzaminy zewnętrzne, takie jak: egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny, zostaną przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania te stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które w latach ubiegłych były (i w sytuacji nauczania bezpośredniego byłyby nadal) podstawą przeprowadzania egzaminów. Wymagania egzaminacyjne to nic innego jak istotne wytyczne dla nauczycieli i uczniów. Dzięki nim wiadomo, jakie wiadomości i umiejętności będą sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych oraz co należy powtórzyć do egzaminu z lat wcześniejszych. Wprowadzone rozwiązania pozwolą również nauczycielom na większy komfort pracy.
Propozycje wymagań egzaminacyjnych zostały opracowane przez zespoły ekspertów powołane przez ministra edukacji i nauki. W skład każdego z nich wchodził nauczycie...