Od początku bieżącego roku szkolnego wszyscy z wyjątkową uwagą śledzimy systematyczne komunikaty dotyczące sytuacji epidemicznej zarówno w skali kraju, jak i swojego województwa i regionu. W określonych odstępach czasu, w zależności od aktualnego stanu zakażeń, Minister Edukacji i Nauki wydaje tzw. akty jednorazowe. Są nimi kolejne rozporządzenia zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wspomniane akty prawne wprowadzają lub znoszą określone ograniczenia w funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych w wyznaczonym okresie.
Mając na względzie uwarunkowania zawarte w rozporządzeniu MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w przypadku ograniczenia funkcjonowania szkół, placówek i centrów (zgodnie z § 1a) zajęcia realizowane są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (możliwość wyłączenia stosowania niektórych przepisów w razie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty). Natomiast jeżeli zawieszone zajęcia nie mogą być realizowane w powyższy sposób, dyrektor szkoły lub ośrodka ustala inny sposób realizowania tych zajęć. Z tego względu ma on obowiązek:
POLECAMY
- ustalić, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
- ustalić, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których uczniowie mogą korzystać.
Przepisy zobowiązują dyrektorów szkół ponadpodstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych do zorganizowania nauczania w trybie stacjonarnym lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły dla uczniów, którzy z uwagi na niepełnosprawność lub warunki domowe nie są w stanie realizować nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Ograniczenie funkcjonowania szkół ponadpodstawowych, zarówno w strefie żółtej, jak i czerwonej, nie dotyczy: szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących samodzielnie lub w zespołach szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ze względu na specyfikę ich działania – szkoły te funkcjonują w placówkach, w których młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie oraz całodobową opiekę, a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym.
Trudności z finansowaniem wyposażenia technicznego
Problemem, jaki pojawił się już od 1 września 2020 r. (niero...