Innowacje pedagogiczne wdrażane w szkole nie mogą naruszać:
- uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- uprawnień ucznia w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły, opisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2012 r., poz. 977),
- warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, ustalonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
Podstawa prawna wprowadzania innowacji:
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6, art. 41 ust. 1 pkt 3,
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
Programowe | Organizacyjne | Technologiczne | Metodyczne |
---|---|---|---|
|
Obejmują działania pedagogiczne, polegające na:
|
Dotyczą wykorzystania nowoczesnych technik informacyjno -komunikacyjnych w zakresie kształcenia, wychowania, opieki i terapii |
Wykorzystywanie nowoczesnych metod w zakresie nauczania − uczenia się (w tym technik przyspieszenia tego procesu), sposobu przekazywania wiadomości oraz form pracy i w monitorowaniu postępów ucznia |
Jak wprowadzić innowację krok po kroku
Istnieją dwie możliwości inicjowania innowacji. Inicjatywa może wychodzić od dyrektora lub nauczycieli (bezpośrednio autor innowacji przedstawia pomysł). Dążenie do wprowadzania zmian wynika głównie z trudności na różnych obszarach funkcjonowania placówki, chęci sprostania stawianym oczekiwaniom i wymaganiom oraz dążenia do odniesienia sukcesu zawodowego.
- Pomysł: w wielu szkołach funkcjonuje karta innowacji, która jest podstawą do pisemnego zgłoszenia pomysłu dyrektorowi.
Aby karta innowacji była czytelna, powinna zawierać następujące informacje:
- nazwa innowacji pedagogicznej,
- rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy (programowe, metodyczne, organizacyjne),
- planowany termin jej realizacji,
- nformacja, czy wdrożenie działania wymaga dodatkowych nakładów budżetowych,
- docelowa grupa odbiorców działań innowacyjnych,
- opis zasad innowacji,
- cel,
- sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych.
- Rozmowa nauczycieli z dyrektorem na temat możliwości zapewnienia przez szkołę warunków kadrowych i organizacyjnych do realizacji innowacji.
- Szczegółowe opracowanie innowacji pedagogicznej.
- Dokonanie przez dyrektora analizy innowacji pod kątem merytorycznym.
- Zwołanie zebrania Rady Pedagogicznej w celu przedstawienia ostatecznego opracowania innowacji oraz pozyskania niezbędnych dokumentów.
Konieczne dokumenty, które należy dołączyć do innowacji:
- zgoda nauczyciela/zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji pedagogicznej,
- zgoda autora lub zespołu autorskiego na wprowadzenie innowacji pedagogicznej w szkole/ placówce,
- opinia Rady Szkoły/Rady Pedagogicznej dotycząca planowanej innowacji pedagogicznej,
- uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej w szkole/ placówce wraz z opisem jej zasad.
- Zaopiniowanie innowacji przez Radę Pedagogiczną lub Radę Szkoły.
- Podjęcie przez Radę Pedagogiczną uchwały w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej.
- Tworzenie wizji i misji placówki w oparciu o potrzeby wszystkich członków społeczności szkolnej i lokalnego środowiska; dokumenty te powinny zawierać określenie zmian, jakie planuje się wprowadzić poprzez innowację.
- Jeśli innowacja wymaga dodatkowych nakładów finansowych, konieczne jest również pozyskanie pisemnej zgody organu prowadzącego na finansowanie przedsięwzięcia.
- Przekazanie przez dyrektora dokumentacji wraz z kartą zgłoszenia innowacji (wzory dostępne w kuratoriach) do kuratorium oświaty i organu prowadzącego szkołę (w dowolnym momencie roku).
- Dokonanie analizy formalnej wniosku przez kuratorium.
- Uzyskanie informacji o wpisaniu innowacji do „Rejestru innowacji pedagogicznych zgłoszonych do realizacji w danym roku szkolnym”, prowadzonego przez kuratora oświaty.
- Poinformowanie nauczycieli o możliwości wdrożenia w szkole zgłoszonych innowacji pedagogicznych.
- Wdrożenie i realizacja innowacji pedagogicznej.
- Ewaluacja nowatorskich działań.
- Sporządzenie sprawozdania z realizacji innowacji i przesłanie go do kuratorium oświaty.
Według Tadeusza Polańskiego, wprowadzenie nowatorskich rozwiązań przynosi wiele korzyści zarówno dla uczniów, rodziców, nauczycieli, jak i dla organu prowadzącego (tab. 2).
Uczeń | Nauczyciel | Rodzic | Organ prowadzący |
---|---|---|---|
|
|
|
|