Nieusprawiedliwione nieobecności uczniów w szkole

Pod paragrafem

Nieobecności uczniów w szkole są rzeczą normalną. Z reguły są one spowodowane przyczynami zdrowotnymi, jednak niekiedy uczniowie celowo uchylają się od realizowania obowiązku szkolnego. Częste i powtarzające się nieobecności o charakterze nieusprawiedliwionym powinny stanowić dla szkoły sygnał o konieczności podjęcia czynności zaradczych. W przeciwnym wypadku może się okazać, że dojdzie do niespełnienia przez ucznia obowiązku szkolnego.

Procedury wewnętrzne ograniczające nieobecności uczniów

Na początek należy zauważyć, że obecnie nie obowiązują ogólne regulacje prawa oświatowego, które wskazywałyby szkole, w jaki sposób należy postępować w przypadku częstych i powtarzających się nieusprawiedliwionych nieobecności ucznia. Jednak zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo oświatowe statut powinien określać m.in. obowiązki ucznia, przy czym na podstawie art. 99 pkt 2 tej ustawy należy uwzględnić w związku z tym zasady usprawiedliwiania w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie. Oznacza to, że kwestie te powinien w sposób szczegółowy określać statut szkoły. Należy również pamiętać, że w celu skutecznego zapobiegania nieusprawiedliwionym nieobecnościom uczniów konieczna jest ścisła współpraca pomiędzy wychowawcami i nauczycielami a dyrektorem szkoły.

Aby procedura przeciwdziałania nieobecnościom uczniów była skuteczna, muszą w nią zostać zaangażowani rodzice uczniów. Z tego względu warto, aby na początku roku szkolnego zapoznać ich z treścią przygotowanej w szkole procedury, a także wskazać, jakie konsekwencje prawne mogą wiązać się z niewywiązywaniem się przez ucznia z obowiązku szkolnego. W celu udokumentowania faktu zapoznania się z procedurą rodzice powinni otrzymać jej kopię, a następnie poświadczyć podpisem fakt zapoznania się z jej treścią. Wychowawca powinien również przedstawić uczniom, jakie mogą być konsekwencje wagarowania – włącznie z możliwością zastosowania szkolnych kar porządkowych oraz nieklasyfikowaniem w przypadku, gdy ilość nieobecności ucznia przekroczy wyznaczony przepisami poziom.

Kluczowe dla przeciwdziałania wagarom powinno być również regularne przeprowadzanie przez wychowawcę analizy obecności uczniów. W tym celu konieczne będzie również sprawdzanie usprawiedliwień składanych przez uczniów, mogą bowiem zdarzać się przypadki, gdy wagarujący uczeń będzie próbował bez wiedzy rodziców usprawiedliwić swoją nieobecność. Działaniem profilaktycznym w tym zakresie powinno być prowadzenie zeszytów przewidzianych do zamieszczania w nim usprawiedliwień, weryfikowanych następnie przez rodziców podczas spotkań z wychowawcą. W zeszyc...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy