Uczeń w wieku wczesnoszkolnym spędza na zajęciach lekcyjnych około 22 godzin tygodniowo, a 80% tego czasu przebywa w klasie. Wiele badań dowodzi, że przestrzeń, w której przebywa dziecko, ma ogromny wpływ na jego samopoczucie, przyswajanie nowych umiejętności i postrzeganie otaczającej je rzeczywistości. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, że odpowiednia adaptacja przestrzeni edukacyjnej warunkuje zaspakajanie podstawowych potrzeb, a w konsekwencji prawidłowy rozwój dziecka. Współczesna szkoła stoi przed dużym wyzwaniem, jakim jest możliwość przyjęcia dziecka młodszego i konieczność zapewnienia mu optymalnych warunków rozwoju.
Jak zatem zaaranżować wnętrze, by było przyjazne dla dzieci młodszych. Przede wszystkim należy poznać potrzeby ucznia sześcioletniego, który dotąd był przedszkolakiem i w czasie zajęć spędzał czas na dywanie, rzadziej przy stolikach i wobec którego stosowano inne metody pracy. (tab. 1).
POLECAMY
Sale przedszkolne różnią się od klas pod względem rozmieszczenia wyposażenia i wystroju. W obecnej sytuacji, gdy sześciolatki zasiliły szeregi szkolne, należy umożliwić im przebywanie we wnętrzu, które jest przyjazne, odpowiednie do ich wieku oraz potrzeb. Należy pamiętać o tym, że obniżając wiek szkolny, resort edukacji podkreślał, że podstawową i dominującą formą działalności i aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym jest zabawa, stąd obowiązek organizowania procesu edukacyjnego w taki sposób. Można w tym celu wykorzystać zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i ruchowe, które oprócz tego, że są przyjemną formą spędzania czasu, dodatkowo uczą i rozwijają umiejętności (tab. 2).
Tab. 1. Potrzeby dzieci i ich charakterystyka1
Nazwa potrzeby | Charakterystyka |
---|---|
Potrzeba związana z kształtowaniem się poczucia, że jest się kompetentnym | To poczucie, że potrafi się sprostać różnym wymaganiom szkolnym, w tym intelektualnym (nauka), sprawnościowym (zabawy ruchowe, gry zespołowe), społecznym (nawiązywanie kontaktów, proszenie o pomoc innych, zapraszanie ich do wspólnej aktywności) |
Potrzeba bycia lubianym i pozytywnej (stabilnej) samooceny | Uczniowie w tym okresie rozwoju zaczynają kształtować w miarę stabilne oceny własnych cech, opierają się przy tym zarówno na porównaniach z innymi, informacjach zwrotnych, np. od dorosłych, jak i pierwszych wewnętrznych standardach |
Potrzeba bycia częścią grupy i przynależności | Bardzo istotna jest realizacja potrzeby współpracy z innymi, podczas której kształtują się kompetencje poznawcze, np. przyjmowanie perspektywy, komunikowanie się, negocjowanie, ale też emocjonalne i moralne, np. rozumienie emocji swoich i innych osób, poczucie sprawiedliwości i wpływu na wspólnie kształtowane reguły |
Potrzeba bliskiej relacji z wybranymi rówieśnikami (relacji przyjacielskich) | Jest to potrzeba budowania relacji z wybranymi uczniami, budowania stabilnych, pozytywnych więzi, np. przyjaciele mówią sobie nawzajem o swoich sekretach |
Potrzeba poznawcza | Potrzeba ta jest związana z ciekawością, chęcią poznawania i zdobywania nowych informacji, dzielenia się nimi i wykorzystywania ich w codziennym życiu. Wiąże się także z umiejętnością koncentracji uwagi na wybranym zadaniu czy obiekcie. U dzieci w wieku wczesnoszkolnym istotnym procesem jest identyfikacja i rozwój własnych zainteresowań, chęć odkrywania świata |
Potrzeba aktywności twórczej i sensownego działania | Dzieci potrzebują, aby ich działania były sensowne, łączyły się w większą i zorganizowaną całość (wspólny projekt, wieloetapowe zaplanowane działanie itp.). Lubią, gdy wykonywana przez nie praca jest brana na poważnie, np. staje się częścią ogólnoszkolnego projektu. Aktywności twórczej sprzyjają miejsca i przedmioty, które inspirują do samodzielnego działania, podejmowania spontanicznych prób twórczych. Ważnym aspektem rozwoju twórczego myślenia jest angażowanie różnych zmysłów – poza wzrokiem także dotyku, słuchu, smaku, węchu, czucia |
Potrzeba kontroli i sprawstwa, samodzielność | Uczniowie potrzebują autonomii i możliwości samodzielnego działania, buduje to poczucie kompetencji i chęć wywierania wpływu na otaczającą rzeczywistość |
Potrzeby podstawowe (fizjologiczne) | Szkoła jest miejscem, w którym dziecko spędza dużo czasu. Aby zapewnić mu komfort przebywania i pracy w klasie, przestrzeń powinna oferować możliwość realizacji podstawowych potrzeb samodzielnie i autonomicznie |
Potrzeby motoryczne, potrzeba ruchu (uczenie się małej i dużej motoryki) | To ważna dla prawidłowego rozwoju potrzeba, która czasem pozostaje niezaspokojona ze względu na program nauki i fakt, że dzieci nie są przyzwyczajone do nowego trybu pracy. Stąd potrzeba łączenia możliwości nauki i swobodnego ruchu |
Regulacja emocji i zachowania | Na tym etapie rozwoju dziecko uczy się regulacji swojego zachowania i emocji. Przestrzeń klasy i organizacja pracy w klasie może oferować wskazówki pomagające dziecku regulować zachowanie, np. podpowiadać, co mogą robić w danym miejscu, podtrzymywać pożądane zachowanie, hamować zachowania niepożądane |
Poczucie bezpieczeństwa | Jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, chodzi tu zarówno o bezpieczeństwo fizyczne, czyli zapewnienie infrastruktury, która jest bezpieczna, jak i subiektywne budowanie poczucia bezpieczeństwa, czyli stworzenie przestrzeni, która jest zrozumiała i czytelna |
Tab. 2. Sposoby dekoracji i aranżacji22
Nazwa dekoracji lub aranżacji | Niezbędne materiały | Cel | Opis |
---|---|---|---|
Sceneria | Farba w wybranym kolorze, kolorowe farby i szablony, charakterystyczne dodatki wykonane np. z drewna lub kartonu |
|
Pomieszczenie aranżujemy zgodnie z wybraną tematyką, np. łąka, dziki zachód, sklep z zabawkami, tęczowy świat itd. Dbamy o wykonanie różnorodnych detali, elementów dekoracji, odmalowując je z szablonu (osoby posiadające zdolności plastyczne bez problemu zrobią to ręczne) lub przyklejając wykonane z kartoników np. kwiaty, zabawki − w zależności od tematyki przewodniej. Dla każdego dziecka możemy wykonać element zgodny ze scenerią, np. umieszczony na stoliku pojemnik na przybory (metalowe pudełko lub plastikowy koszyczek oklejamy kartonikiem w kształcie biedronki, żabki, kwiatka itd.) |
Baldachim | Materiał, hak przymocowany na suficie, metalowa podstawa baldachimu |
|
Hak mocujemy na suficie, zawieszając na nim konstrukcję baldachimu. Pomysł na zastosowanie:
|
Parawan | Drewniany stelaż, materiał, pistolet tapicerski |
|
Wykonujemy drewniany stelaż zbudowany z kilku segmentów, obijamy materiałem, który mocujemy za pomocą pistoletu tapicerskiego. Parawan może być wykonany z innego lekkiego materiału, np. tektury. Pomysły na zastosowanie:
|
Sufitowe literki | Szablon − alfabet i farba lub gotowe litery z innego materiału |
|
Malujemy rozsypany, kolorowy alfabet na suficie, możemy przykleić gotowe litery. Pomysły na zastosowanie:
|
Grzyb Kolorowe kwiatki, piłki itp. |
Farba odporna na ścieranie |
|
Malujemy na podłodze grzyba do gry w klasy lub kolorowe elementy. Pomysł na zastosowanie:
|
Tablica | Farba tablicowa, metalowa podkładka zabezpieczająca opadanie pyłu z kredy na podłog |
|
Malujemy ścianę lub podłogę farbą tablicową. W przypadku ściany zabezpieczamy podłogę podkładką. Podkładkę można udekorować elementem wybranej scenerii |
Dziwaki sensoraki |
Płyty CD, worek, folia bąbelkowa, materiał skórzany, jedwab, sznurówki, gruby sznurek, włóczka, materiały o różnej fakturze, klej, piasek, ryż, kamyczki | angażowanie różnych zmysłów, odpoczynek, koncentracja uwagi |
Płyty CD umieszczamy na ścianie i podłodze, dekorujemy je różnorodnymi materiałami, sznurkami o zróżnicowanej fakturze |
Kąciki tematyczne |
Regały, stoliki oraz akcesoria tematyczne |
|
Wykorzystujemy dostępne meble i tworzymy kąciki, np. przyrodniczy z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, czytelniczo-literacki z maszyną do pisania, konstrukcyjno-budowlany z klockami, plastyczny, teatralny z kukiełkami i pacynkami itd. |
Opona lub duże koło ratunkowe |
Opona, materiał |
|
Oponę obtaczamy materiałem, można pozostawić pusty środek i pozwolić dzieciom na korzystanie z niej według ich pomysłów lub wykorzystać:
|
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem