Dzieci w świetlicy – Jak wspierać ich rozwój emocjonalny i potrzebę ruchu?

Nowoczesna szkoła

Świetlica jest miejscem, w którym spotyka się wielu uczniów przejawiających różnorodne trudności. Zazwyczaj spędzają oni tam czas przed rozpoczęciem swoich zajęć lub tuż po nich. W obu sytuacjach mogą prezentować bardzo wysoki poziom pobudzenia układu nerwowego, bowiem albo są wypoczęci i spotkanie z rówieśnikami pozwala im na zabawy ruchowe, bieganie, skakanie czy głośne werbalizowanie swoich potrzeb, albo są zmęczeni i przebodźcowani tym, co działo się na zajęciach, więc potrzebują ruchu i dużej dawki aktywności, żeby się choć w niewielkim stopniu wyciszyć. Często też towarzyszą im w tym wszystkim trudne i intensywne emocje, a co za tym idzie – mają problem z samoregulacją.

Z tego powodu w świetlicy pojawia się wiele problemów z przestrzeganiem obowiązujących tam zasad. Oprócz poziomu pobudzenia, wpływają na to również inne czynniki:

  • Postrzeganie zajęć świetlicowych jako zdecydowanie mniej formalnych i wymagających. Uczniowie mają poczucie, że to na lekcjach należy się skupiać i panować nad swoim zachowaniem, a w świetlicy można robić rzeczy, które zdecydowanie bardziej odpowiadają ich zainteresowaniom, że jest to tzw. „czas wolny” i nie trzeba się stosować do żadnych zasad.
  • Różnorodność wiekowa uczniów przebywających w świetlicy. Zdarza się, że dzieci, które przebywają w świetlicy, są w bardzo różnym wieku. Wpływa to więc na trudności związane z komunikacją, wybieranie zabaw, w trakcie których prezentowane są niepożądane zachowania, co wpływa na problem ze skupieniem i koncentracją.
  • Nadmiar hałasu i tłok obecny w czasie zajęć świetlicowych nie wpływa korzystanie na zachowanie dzieci, powoduje silną rozpraszalność, czasem wycofywanie się z aktywności, unikanie ich, a czasem nadmierną pobudliwość, płaczliwość lub nerwowość.
  • Brak poczucia sprawczości i wpływu. Często dzieci nie utożsamiają się z zasadami obowiązującymi w świetlicy, ponieważ są one z góry im narzucane, dzieci nie mają żadnej mocy sprawczej, jeśli chodzi o ich opracowywanie, więc trudno im je akceptować.
  • Potrzeba ruchu i aktywności. Okazuje się, że dzieci dążą do rozładowania swojego napięcia poprzez aktywność ruchową, dlatego też często wybierają takie działania, które są sprzeczne z obowiązującymi zasadami.
  • Należy mieć świadomość tego, że dzieci bardzo często poza zaburzeniami integracji sensorycznej mają również inne problemy, np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, niepełnosprawność intelektualną, choroby przewlekłe, które będę deter...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy