Działalność świetlicy w zreformowanych szkołach

Pod paragrafem Otwarty dostęp

O obowiązku utworzenia świetlicy w szkole mówi art. 103 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, opieką świetlicy należy objąć wszystkich uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na: czas pracy rodziców (na wniosek rodziców), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole. Najczęściej z opieki świetlicowej korzystają uczniowie klas I–III szkół podstawowych, a godziny pracy świetlicy dostosowane są do potrzeb rodziców i możliwości szkoły.

Nauczyciel zatrudniony w świetlicy

Świetlica musi być prowadzona przez zatrudnionego w szkole nauczyciela, który ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska wychowawcy świetlicy. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz dla wychowawców świetlic szkolnych wynosi 26 godzin, a dla wychowawców świetlic w szkołach specjalnych – 24 godziny tygodniowo. Wychowawcę świetlicy może wspierać zatrudniony przez dyrektora szkoły asystent. Przepisy zezwalają ponadto na utworzenie stanowiska kierownika świetlicy. Nauczycielowi pełniącemu stanowisko kierownika świetlicy w szkole dyrektor obniża tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć świetlicowych zgodnie z zasadami określonymi w uchwale rady gminy (miasta). Do zniżki pensum kierownik świetlicy otrzymuje dodatek funkcyjny, którego wysokość określana jest w regulaminie wynagradzania obowiązującym w danej gminie (mieście).

POLECAMY

Współczesna świetlica szkolna wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach, zapewnia również dzieciom bezpieczeństwo przez stałą obecność wychowawcy. Przepisy nie określają założeń programowych dotyczących zajęć w świetlicy szkolnej, nauczyciele mają więc dużą swobodę w zakresie organizacji i realizacji procesu dydaktycznego, wychowania i opieki. Ustawodawca nakłada jedynie na szkołę obowiązek uwzględnienia przy planowaniu zajęć świetlicowych potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych dzieci i młodzieży, ich możliwości psychofizycznych i zainteresowań oraz czasu na zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny i odrabianie lekcji. W art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe znajduje się zapis, że plany pracy szkoły przyjmowane są uchwałą rady pedagogicznej po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki. Oznacza to, że roczny plan działań świetlicy szkolnej musi być przedstawiony radzie pedagogicznej do zatwierdzenia na początku danego roku szkolnego.

Warunki lokalowe

Powodzenie pracy świetlicy szkolnej jest uzależnione od możliwości zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych. Nie ma ustawowo ustalonych standardów wyposażenia poszczególnych pomieszczeń do realizacji zadań szkoły. W rozporządzeniu MEN z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz. U. z 2011 r. nr 6, poz. 23) widnieje zapis mówiący o tym, że obiekt szkolny powinien posiadać pomieszczenia do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które spełniają wymagania dla pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi i spełniają także odpowiednie warunki techniczne i lokalizacyjne. Szkoły powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne i sprzęt, które umożliwiają realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym realizację szkolnego zestawu programów nauczania. Nauczycielowi przysługuje nieodpłatnie wyposażenie w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres jego obowiązków, stosownie do specyfiki danej szkoły, a szczegółowy wykaz materiałów ustala dyrektor szkoły. Mając na uwadze fakt, że dzieci spędzają w świetlicy do kilku godzin dziennie, należałoby stworzyć miłe, bezpieczne i jednocześnie funkcjonalne pomieszczenia. Od wyposażenia świetlicy szkolnej zależeć będą zarówno organizowane dla dzieci zabawy i różne formy aktywności, jak i zajęcia planowane przez nauczycieli.

Regulamin świetlicy

Żaden z obowiązujących aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkoły nie precyzuje zagadnień związanych z regulaminem świetlicy szkolnej. Warto jednak taki dokument stworzyć. Regulamin ułatwia oraz porządkuje pracę i funkcjonowanie świetlicy. W regulaminie można opisać następujące obszary pracy świetlicy:

  1. założenia organizacyjne i godziny pracy świetlicy oraz poszczególnych zajęć świetlicowych,

  2. zasady zgłoszenia i procedurę przyjmowania dziecka do świetlicy,

  3. zasady funkcjonowania świetlicy szkolnej,

  4. obowiązki i prawa wychowanka świetlicy,

  5. procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom przebywającym w świetlicy,

  6. zasady usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach świetlicowych,

  7. zasady odbioru dziecka ze świetlicy.

Jeśli świetlica szkolna będzie miejscem różnorodnych i ciekawych doświadczeń uczniów, to pobyt w niej będzie postrzegany przez rodziców jako szansa rozwojowa ich dzieci, a nie przymus wynikający z braku możliwości domowej opieki w czasie pozalekcyjnym

Tabela 1. Zestawienie zapisów dotyczących świetlicy szkolnej w obowiązujących aktach prawnych
 

Zapis dotyczący świetlicy Podstawa prawna
Szkoła podstawowa i szkoła prowadząca kształcenie specjalne w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy

art. 103 ust. 1

ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.)

Szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:

  1. czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,

  2. organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole

art. 105 ust. 1

Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji

art. 105 ust. 2

W roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 przepis art. 105 ustawy Prawo oświatowe stosuje się odpowiednio do dotychczasowych gimnazjów, jeżeli zachodzi potrzeba zapewnienia zajęć świetlicowych

art. 318

ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.)

W szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem wychowawcy świetlicy

art. 15 ust. 7

ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.)

Statut szkoły zawiera w szczególności organizację świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia – w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne

art. 98 ust. 1

pkt 25

  1. Na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.)

  2. W przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi liczba uczniów niepełnosprawnych na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5

  3. W przypadku szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi liczba uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów, o której mowa w § 6 ust. 5 i 6 rozporządzenia

§ 7 ust. 1–3

rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji ublicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649

Arkusz organizacji szkoły określa liczbę godzin zajęć świetlicowych

§ 17 ust. 2 pkt 8 -
  • Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym

  • Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się plan pracy świetlicy na dany rok szkolny, imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy, oddział, do którego uczęszczają i tematy przeprowadzonych zajęć oraz odnotowuje się obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć. Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem

§ 9 ust. 1 i 2

rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły

i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646)

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która:

  • ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

  • ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności), na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

  • ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzona jest świetlica szkolna

§ 24

rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r., poz. 1575)

 

Przypisy