Zwiększanie sprawczości uczniów i uczennic w szkole (cz. 2)

W praktyce

Poczucie własnej sprawczości uczniów i uczennic w szkolnej społeczności może być wspierane między innymi poprzez możliwość podejmowania decyzji, refleksję związaną z konsekwencjami dokonywanych wyborów oraz  ponoszenie odpowiedzialności za własne działania lub ich zaniechanie. Sprawczość to kluczowa kompetencja pozwalająca dostrzec, że wiele w obszarze rozwoju, edukacji i wychowania zależy od dzieci i młodzieży. Jak zatem zwiększać ich sprawczość w szkole oraz jednocześnie wzmacniać poczucie wspólnoty?

Czy uczniowie mogą sami rozwiązywać swoje szkolne problemy? Czy kilku uczniów może wypracować rozwiązanie klasowego konfliktu? Czy jedna osoba może poradzić sobie z trudnościami występującymi w lokalnym środowisku? Czy dzieci mogą wspierać siebie nawzajem w różnych trudnościach? Czy młodzież może podejmować się interwencji względem swoich rówieśników w kryzysowych sytuacjach? Czy młodzi ludzie mogą być rzecznikami praw swoich rówieśników w szkole? Czy dzieci i młodzież mogą współdecydować o życiu szkoły? To tylko kilka wybranych pytań dotykających tematyki sprawczości dzieci i młodzieży oraz ich poczucia wspólnotowości w szkole. W zasadzie odpowiedzi na nie jest tyle, ilu nauczycieli potrafiących wypowiedzieć się na ten temat.
To bardzo dobrze, że ostatnio coraz więcej mówi się o roli i znaczeniu poczucia sprawczości uczniów i uczennic w szkole. Świadomość wpływu, jaki na otaczającą rzeczywistość szkolną powinny posiadać dzieci i młodzież oraz wspólnoty, musi stanowić jeden z ważniejszych komponentów kształtowania pozytywnego klimatu szkoły oraz wysokiej kultury organizacyjnej placówki. Młodzi ludzie muszą dostrzegać  problemy uzewnętrzniające się w ich wspólnocie oraz w ich najbliższym otoczeniu. Natomiast odpowiedzialni nauczyciele powinni dawać uczniom i uczennicom przestrzeń do konstruktywnego działania. W ten sposób między innymi wzmacniają ich poczucie dobrostanu psychicznego.
 

POLECAMY

Czego potrzebuje dzisiejsza młodzież? Przede wszystkim chce być traktowana „na serio”, czyli poważnie, podmiotowo, z szacunkiem. Młodzi ludzie chcą również, aby w dyskusjach uwzględniano ich głos. Zależy im także na tym, aby byli angażowani w działania społeczne. Współcześni uczniowie są coraz bardziej świadomi swoich praw, równie asertywnie wyrażają swoje potrzeby. Dlatego warto dobrze przemyśleć, jakie działania podejmować w szkole, aby wzmocnić poczucie sprawczości dzieci i młodzieży. Należałoby głównie uwzględnić takie obszary jak: działania klasowe i szkolne, budowanie wspólnoty w klasie, budowanie wspólnoty wokół szkoły oraz rola i zadania samorządu uczniowskiego.
 

Poczucie wpływu na to, jak wygląda i działa otaczająca uczniów i uczennice rzeczywistość, możliwość podejmowania decyzji w dotyczących ich kwestiach życia szkolnego, zrozumienie wartości bycia z innymi i dla innych, to kluczowe kwestie mające znaczący wpływ na rozwój kluczowych kompetencji, w tym szczególnie poczucie dobrostanu i wzmacnianie kondycji psychofizycznej dzieci i młodzieży we współczesnej szkole. 

Jak być sprawczym i zdobywać pozytywne doświadczenia we wspólnocie z innymi uczniami i uczennicami? Przykładowe rozwiązania i pomysły: 

  • wspólne planowanie i realizowanie projektów edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, artystycznych, przyrodniczych i innych, 
  • inicjowanie działań w zakresie zachęcania i wspierania do rozwijania aktywności fizycznej i inne,
  • organizowanie wycieczek klasowych, szkolnych, w tym rajdy, piesze wędrówki, wyjścia do kina lub teatru i inne,
  • projektowanie zdarzeń klasowych, szkolnych oraz we współpracy ze środowiskiem lokalnym, takich jak na przykład, akademie, przedstawienia, konkursy, wolontariat, wystawy prac, przeglądy piosenek, festiwale i inne,
  • samodzielne...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy