Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, dalej: u.p.s., przepisy ustawy stosuje się do pracowników zatrudnionych w:
POLECAMY
- urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
- starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,
- urzędach gmin, w jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,
- biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
- biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 26 u.p.s. małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku:
- pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie (rodzice, dzieci, dziadek, babka, wnuk, wnuczka, rodzeństwo),
- powinowactwa pierwszego stopnia (teść, teściowa, zięć, synowa),
- przysposobienia, opieki lub kurateli
nie mogą być zatrudnieni w gminnych jednostkach, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości służbowej.
Przepis ten służy zapobieżeniu zaistnienia sytuacji, w których bliskie relacje osobiste pomiędzy przełożonym a podwładnym w służbie publicznej mogą zagrozić obiektywizmowi i profesjonalizmowi działań pracownika. W jakimś zakresie stanowi też utrudnienie dla nepotyzmu w objętych ustawą jednostkach. Nie można wreszcie wykluczyć jego wpływu – zapewne niezamierzonego, niemniej pozytywnego – na higienę psychiczną relacji małżeńskich i rodzinnych.
Komentowany przepis obejmuje zatem swą dyspozycją jedynie te rodzaje więzi osobistych, które wyraźnie wymienia. Moim zdaniem nie jest zatem dopuszczalne rozszerzanie jego zakresu podmiotowego z małżeństwa na konkubinat.
Pamiętać należy, że ustawa obejmuje jedynie obywateli polskich, wobec czego nie dotyczy innych definicji małżeństwa niż zawarta w polskim prawie. Natomiast nie ma żadnego znacz...