Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że filozofia obecnego nadzoru pedagogicznego zakłada, iż istotą zmiany wprowadzanej w szkole w ramach realizowanego nadzoru jest doprowadzenie do sytuacji, w której zarówno dyrektor, jak i nauczyciele będą podporządkowywać wszystkie podejmowane w szkole działania jej jakościowemu progresowi, w sposób szczególny ukierunkowanemu na rozwój ucznia. Jednak wszelkie działania prowadzone w szkołach i placówkach publicznych muszą być zawsze oparte na bazie jednoznacznych regulacji prawnych.
POLECAMY
W obecnej rzeczywistości oświatowej podstawę prawną nadzoru pedagogicznego stanowią:
- Konstytucja RP − art. 70 ust. 3,
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwłaszcza po zmianach z dnia 20 lutego 2015 r. oraz 29 grudnia 2015 r.X (ostatniej nowelizacji dokonano w dniu 14 grudnia 2016 r.)X,
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznegoX,
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówekX.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z dnia 20 lutego 2015 r. w zakresie nadzoru pedagogicznego1 wprowadziła zmiany w definiowaniu samego nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 1), uprawnień osób zatrudnionych w organach nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 3 pkt 2, art. 33 ust. 4–6) oraz poziomów wymagań (art. 21a ust. 3 pkt 1 i 2).
Zgodnie z brzmieniem art. 33 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nadanym nowelizacją, nadzór pedagogiczny sprawowany w szkole lub placówce polega na:
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli,
- analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
Natomiast w szczególności nadzorowi pedagogicznemu podlega:
- zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
- realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
- przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów oraz przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- przestrzeganie statutu szkoły lub placówki,
- przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Uwaga! Przepisy te obowiązują tylko do 31 sierpnia 2017 r. Natomiast od 1 września 2017 r. obowiązywać będą przepisy:
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatoweX,
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatoweX.
Nowe regulacje
W nowej ustawie Prawo oświatowe kwestie istoty nadzoru pedagogicznego uregulowane są już nie w art. 33, ale w art. 55, który stanowi, że nadzór pedagogiczny polega teraz na:
- obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom, w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Natomiast, w myśl tych samych przepisów, nadzorowi pedagogicznemu podlega w szczególności:
- posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć,
- realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
- przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- przestrzeganie statutu szkoły lub placówki,
- przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Powyższe zapisy w sposób jednoznaczny wytyczają zadania dyrektorów w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Powstaje natomiast istotne pytanie − którymi przepisami należy się kierować przy planowaniu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny, bo w okresie planowania nadzoru obowiązują dotychczasowe regulacje prawne, natomiast w okresie jego realizacji będą obowiązywały regulacje ustalone już w nowych przepisach. W tym momencie pomocna okazuje się lektura ustawy wprowadzającej3. Otóż art. 307 wspomnianej ustawy zakłada, że wszelkie czynności podjęte przed dniem 1 wrześ-
nia 2017 r. pozostają w mocy, natomiast przy planowaniu nadzoru pedagogicznego na nowy rok szkolny należy się kierować regulacjami zawartymi już w nowych przepisach prawnych.
Zadania dyrektora placówki w ramach nadzoru pedagogicznego
Każdy dyrektor placówki oświatowej w ramach swoich podstawowych obowiązków służbowych:
- organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki,
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli oraz innej działalności statutowej,
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań,
- obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły,
- opracowuje na każdy rok szkolny plan Nadzoru Pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej do 15 września,
- przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego (przed zakończeniem każdego roku szkolnego).
Należy pamiętać o tym, że plan nadzoru pedagogicznego dyrektora jest opracowywany zawsze z uwzględnieniem wniosków wynikających z nadzoru
Konstruując plan nadzoru, dyrektor powinien określić, czego oczekuje po jego realizacji, a dokładniej, jak powinna działać jego placówka po wprowadzeniu planowanych zmian (w danym zagadnieniu, zakresie, obszarze).
sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym i określa w szczególności:
- przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzania,
- tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności szkoły,
- zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.
Planowanie nadzoru na kolejny rok szkolny
W procesie rzetelnego planowania nie można pozwolić sobie na bezkrytyczne przepisywanie zapisów z poprzednich dokumentów tego typu. W każdym roku szkolnym zakłada się przecież nieco inne cele nadzoru, wynikające z aktualnej sytuacji panującej w szkole lub placówce albo ze zmienionych warunków formalno-prawnych obowiązujących w systemie oświaty – tak jak obecnie. Aby jednak plan był sensowny, musi być przygotowany w ściśle określony sposób. Działania dyrektora związane z planowaniem nadzoru powinny przebiegać zgodnie z podstawowymi etapami procesu planowania, takimi jak:
- określenie aktualnych celów,
- ocena bieżącej sytuacji,
- ustalenie precyzyjnej procedury (co i kiedy ma być zrobione i kto odpowiada za realizację),
- ustalenie praktycznego harmonogramu pracy (określenie w każdym elemencie realizacji planu odpowiedzialnej osoby i jej władzy, kontroli nad planem i zasobami, jak również rezultatów, za osiągnięcie których jest odpowiedzialna),
- wyznaczenie konkretnej odpowiedzialności,
- sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji.
Przystępując do konstruowania planu nadzoru pedagogicznego, dyrektor szkoły musi sobie odpowiedzieć na następujące pytania:
- Co muszę wiedzieć (do planowania)?
- Co chcę uzyskać w procesie nadzoru (co się zmieni w placówce) – po co ja to robię (czemu to ma służyć)?
- Co chcę zrobić (obszar, zakres, zagadnienie itp.)?
- Jak to zrobię (rodzaj działań, przydział zadań)?
- Kiedy i kto to zrobi (wykonawca)?
Konstruując plan nadzoru, dyrektor powinien określić, czego oczekuje po jego realizacji, a dokładniej, jak powinna działać jego placówka po wprowadzeniu planowanych zmian (w danym zagadnieniu, zakresie, obszarze itp.). Przyjęte założenia będą również stanowiły kryterium sukcesu i oceny realizacji tego planu nadzoru w kontekście jego efektywności.
Cechy dobrego planu
Dobry plan cechuje się tym, że jest: celowy, konkretny, precyzyjny, realny, mierzalny, określony w czasie i elastyczny. Dyrektor zawsze powinien się zastanowić nad tym, czy opracowany przez niego plan posiada wszystkie wymienione cechy. Z powyższych względów informacje, jakimi dysponuje dyrektor, przystępując do formułowania planu nadzoru pedagogicznego, mają wyjątkowy, wręcz strategiczny charakter. Informacje te należy gromadzić w poszczególnych zakresach (obszarach) merytorycznych, takich jak: ewaluacja, kontrola, wspomaganie i oczywiście obserwacja.
Źródła informacji w przypadku EWALUACJI:
- Co: raport → informacja.
- Opis stanu rzeczy + wnioski → rekomendacje.
- Kiedy: w jakim terminie (najpóźniej) „raport” powinien trafić do dyrektora i w jakiej formie?
- Kto: zespół ds. ewaluacji.
W informacji, jaką dyrektor uzyska od zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej w szkole, powinien poszukać odpowiedzi na następujące pytania:
- Co było celem ewaluacji?
- Co było badane (ewaluowane)?
- W jaki sposób (metody badawcze)?
- Jakimi narzędziami (w załączniku należy umieścić wszystkie wykorzystane narzędzia)?
- Jakie są wyniki?
- Jakie wyciągnięto wnioski?
- Jakie zostały wyprowadzone rekomendacje?
- Jak to powinno się przełożyć na pracę placówki (jaki powinien być obraz placówki po wdrożeniu rekomendacji)?
Dopiero odpowiedzi na te pytania stanowią bazę do budowania planu nadzoru pedagogicznego w kolejnym roku szkolnym.
Należy również wspomnieć, że w art. 44 ustawy Prawo oświatowe zdefiniowano 8 nowych zakresów wymagań ewaluacyjnych. Przedstawiają się one w następujący sposób:
- przebieg procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- umożliwienie każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości,
- podejmowanie przez szkołę lub placówkę działań podnoszących jakość jej pracy,
- angażowanie uczniów, rodziców i nauczycieli w działania szkoły lub placówki,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- uzyskiwane efekty kształcenia i wychowania,
- aktywność uczniów i ich rozwój osiągany adekwatnie do potrzeb i możliwości,
- doskonalenie pracy szkoły lub placówki przy zaangażowaniu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
Wyznaczono również pięć zakresów działań:
- efekty w zakresie kształcenia, wychowania i opieki,
- organizacja procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- tworzenie warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności uczniów,
- współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- zarządzanie szkołą lub placówką.
Szczegółowe wymagania zostaną określone w stosownym rozporządzeniu wykonawczym. Jest to powrót do poprzedniej filozofii formułowania przepisów dotyczących ewaluacji szkolnej.
Istotne źródła informacji w zakresie KONTROLI:
- Wewnętrzna – dyrektor szkoły, opis stwierdzonego stanu rzeczy, analiza przyczyn, wnioski.
- Zewnętrzna – organ kontroli, opis stwierdzonego stanu rzeczywistego i zalecenia pokontrolne → analiza wyników i przyczyn, wnioski.
- Dyskusja nad wnioskami → rekomendacje.
Działania kontrolne organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone są w szkole w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej w szkole jako organizacji, w tym zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami. Natomiast sam dyrektor kontroluje przestrzeganie przez poszczególnych nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. Należy pamiętać, że kontrola w swojej istocie nie jest niczym innym jak porównaniem stanu faktycznego ze stanem zakładanym lub wymaganym przez obowiązujące prawo.
W nowym roku szkolnym kontroli powinny być poddane takie zagadnienia, jak:
- posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć,
- podstawa programowa z uwzględnieniem ostatnich zmian – zwłaszcza nowych przedmiotów,
- programy wychowania przedszkolnego i nauczania – po zmianach w zakresie podstaw programowych,
- plany nauczania – dydaktyczne,
- zasady oceniania szkolnego – po zmianach,
- zasady prowadzenia obserwacji pedagogicznej,
- zasady realizacji nowych przedmiotów szkolnych,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
- prawidłowa realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- praca z uczniami niepełnosprawnymi,
- znajomość i przestrzeganie postanowień nowego statutu szkoły lub placówki,
- zasady organizowania i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zasady bezpieczeństwa uczniów i obowiązki z nich wynikające,
- ochrona danych osobowych w szkole lub placówce.
Podstawowe źródła informacji w przypadku WSPOMAGANIA:
- Organizacja doskonalenia zawodowego w szkole, w tym następujące informacje:
– Który z nauczycieli systematycznie się doskonali?
– W jakim zakresie merytorycznym i metodycznym to robi?
– W jakich formach doskonalenia uczestniczą poszczególni nauczyciele?
– Co z tego, czego się nauczyli, wykorzystują sami w swojej praktyce zawodowej?
– Jakie są efekty (skutki) podejmowanych przez nauczycieli działań?
– W jaki sposób nauczyciele dzielą się posiadaną wiedzą i doświadczeniami, zdobytymi zwłaszcza podczas uczestnictwa w formach zewnętrznych doskonalenia dofinansowanych (w różny sposób) przez szkołę?
– Jak doskonalenie nauczycieli wpływa na efektywność pracy szkoły jako całości?
– Jaka jest aktualna sytuacja w radzie pedagogicznej? - Plan doskonalenia nauczycieli.
- Wnioski wynikające z analizy wyników klasyfikacji rocznej, śródrocznej i końcowej oraz egzaminów zewnętrznych.
- Wnioski wynikające z analizy realizacji podstawy programowej (przynajmniej w trzech płaszczyznach: ilościowej, treściowej i jakościowej), zwłaszcza w kontekście uzyskanych efektów.
Istotne źródła informacji w przypadku OBSERWACJI:
- Kto: dyrektor + ewentualnie kadra kierownicza.
- Informacja z realizacji: cele, zakres, tematyka, wyniki określające zaobserwowany stan.
- Analiza → wnioski.
Ponadto, do źródeł informacji dyrektora zaliczyć należy:
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa określone przez MEN.
- Sprawozdanie kuratora oświaty z nadzoru pedagogicznego.
- Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty na rok szkolny 2016/2017.
- Zmiany prawa oświatowego.
- Wytyczne lokalnych władz samorządowych.
- Zidentyfikowane oczekiwania rodziców uczniów oraz środowiska lokalnego.
Struktura planu nadzoru pedagogicznego
Typowa ramowa struktura planu nadzoru pedagogicznego opracowanego w oparciu o wskazania wynikające z rozporządzenia MEN wygląda następująco:
- Główne zadania do wykonania wynikające z wniosków z podsumowania pracy w roku ubiegłym.
- Przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia.
- Tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
- Zakres wspomagania nauczycieli szkoły w realizacji ich zadań.
Jest to struktura ramowa i może, a niekiedy nawet powinna zostać uzupełniona np. o wnioski z nadzoru sprawowanego w poprzednim roku. Istotne jest, aby wnioski były pogrupowane w odpowiedni sposób, np.:
- zadowalające, czyli takie, które w określonej sytuacji są optymalne,
- dobre, ale wymagające jeszcze poprawy,
- niezadowalające, czyli takie, które wymagają działań naprawczych.
Przykład planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny.........................(układ)
- Strona tytułowa: (nazwa szkoły lub placówki, nazwa dokumentu, podstawa prawna dokumentu)
- Spis treści
- Rozdział I
Główne zadania do wykonania wynikające z wniosków z podsumowania pracy w roku szkolnym ...........
(układ zadań nie jest podyktowany kalendarzem, ale ważnością dla szkoły, dopiero kalendarz pracy szkoły determinuje daty realizacji zadań, a co za tym idzie ich kolejność, która musi współgrać z cyklem realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, czyli typowym kalendarzem roku szkolnego) - Rozdział II
Przedmiot ewaluacji wewnętrznej w szkole oraz termin jej przeprowadzenia w roku szkolnym................. - Rozdział III
Tematyka i terminy kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w roku szkolnym.................... - Rozdział IV
Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań statutowych.
Przypomnienie: Dyrektor wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań przez:
– organizowanie szkoleń i narad,
– motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
– organizowanie wymiany doświadczeń,
– organizowanie konsultacji,
– przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego,
– mentoring, opiekunowie stażu,
– inne działania.................................................
Dyrektor powinien skontrolować, na ile nauczyciele wdrażają i wykorzystują wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach doskonalenia zawodowego. - Rozdział V
Plan obserwacji zajęć edukacyjnych pod kątem wspierania metodycznego nauczycieli.
Przypomnienie: Obserwacja to nic innego jak zamierzone, planowane i systematyczne postrzeganie oraz gromadzenie i analizowanie faktów, zdarzeń i zjawisk w jakimś celu. Obserwacja jest osobliwym sposobem postrzegania, gromadzenia i interpretowania poszczególnych danych, pozostających na ogół w bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora.
Przykładowy układ prowadzonych obserwacji z podziałem na jej potencjalnych realizatorów:
Dyrektor:...................................................................................
Doradca metodyczny:...............................................................
Opiekun stażu:..........................................................................