Nowe zasady dotyczące wolontariatu w jednostkach oświatowych
W porównaniu do ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.),
dalej: UoSO, która dość ogólnikowo, zaledwie w dwóch przepisach określała zasady funkcjonowania wolontariatu w publicznych szkołach (art. 39 ust. 1 pkt 9, art. 64 ust. 3 UoSO), nowa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59), dalej: PO, powiela te przepisy (art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 109 ust. 5 PO) oraz rozbudowuje (art. 1 pkt 12, art. 85 ust. 6 i 7, art. 98 ust. 1 pkt 21 PO).
POLECAMY
W szczególności wśród nowych zadań systemu oświaty ustawodawca przewidział kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
Do podstawowych zadań dyrektora publicznej szkoły nadal należy stwarzanie warunków do działania w placówce wolontariuszy, którzy mogą brać udział w następujących dodatkowych zajęciach (nie mogą natomiast zastępować nauczycieli w prowadzeniu zajęć):
- rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
- prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności.
Ponadto osiągnięcia kandydata w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły, są brane pod uwagę w rekrutacji do I klasy szkoły ponadpodstawowej, szkół sportowych, klas dwujęzycznych w szkołach ponadpodstawowych oraz w przyszłości – do szkoły branżowej II stopnia odpowiednio na pierwszym lub drugim etapie naboru do szkoły (art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. b, art. 135 ust. 4 pkt 3 lit. b, art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. b, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. b PO).