Podsumowanie mijającego roku szkolnego

Co się zdarzyło, a co nas czeka w najbliższym czasie

Temat numeru

Czerwiec to miesiąc szczególny w cyklu roku szkolnego wyznaczającego tryb pracy szkół i placówek oświatowych. Jest to miesiąc, w którym dokonuje się różnego rodzaju podsumowań i podejmuje próby wyznaczania kierunków działań w nadchodzącym roku szkolnym – właśnie na podstawie wyników wcześniej dokonanych podsumowań. Przygotowaliśmy specjalne podsumowanie tego, co już się zmieniło i co jeszcze będzie się działo w otoczeniu prawnym szkoły.

Mijający rok szkolny jest rokiem pierwszego etapu wdrażania nowego systemu oświatowego w naszym kraju i rzetelne odniesienie się do tego, co zrobiliśmy, jak to zostało wykonane, co się nie udało oraz co i jak należy poprawić, pozwoli na przygotowanie optymalnych rozwiązań na kolejny rok wdrażania szeregu rozwiązań związanych z procesem implementacji nowych zasad zarówno formalnych, jak i organizacyjno kadrowych. 

POLECAMY

Bardzo ważnym elementem takiego podsumowania będzie przeprowadzenie przez nauczycieli (tak indywidualnie, jak i w zespołach nauczycielskich funkcjonujących w danej szkole) szczegółowej analizy realizacji podstawy programowej – zarówno tej dotychczas funkcjonującej, jak i tej nowej, która została wprowadzana w bieżącym roku szkolnym. Wnioski, zwłaszcza dotyczące realizacji nowej podstawy programowej, będą cennym materiałem stanowiącym podstawę do planowania pracy w kolejnym roku szkolnym.
Skupmy się na jednym bardzo ważnym, ale i wyjątkowo trudnym obszarze, jakim jest analiza nowych regulacji prawnych istotnych dla życia szkoły lub placówki. Warto prześledzić to, co działo się w prawie w obszarze oświaty w mijającym roku szkolnym. 

I. Zmiany ustawowe

W tym zakresie nie sposób nie wspomnieć o dwóch ustawach z poprzedniego roku szkolnego (z uwagi na ich poważne konsekwencje w bieżącym roku szkolnym) oraz tej najnowszej – październikowej: 

  • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r., poz. 59 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r., poz. 60 z późn. zm.), 
  • ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z dnia 29 listopada 2017 r., poz. 2203).

II. Nowe akty wykonawcze w ujęciu syntetycznym

Z uwagi na dużą ich liczbę zostały one ujęte w zestawieniu tabelarycznym.

Lp. Tytuł rozporządzenia Data publikacji  Istota wprowadzanych rozwiązań
1.  Rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r. 
w sprawie szczegółowego zak-
resu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej
Dz. U. z dnia
 17 sierpnia 2016 r., poz. 1267
Dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian wprowadzonych w szczególności w: 
ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – rezygnacja z określenia w rozporządzeniu terminu przekazywania danych o zestawie podręczników obowiązujących w szkole, 
ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1198 oraz z 2015 r., poz. 357) – wykreślenie z rozporządzenia odniesienia do zakładów kształcenia nauczycieli, 
ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – dostosowanie do nowych przepisów w zakresie sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 
2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych
Dz. U. z dnia 
27 stycznia 2017 r., poz. 170
Zgodnie z art. 98 pkt 2 ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji nowe brzmienie art. 11 ust. 2 ustawy o systemie oświaty zobowiązuje ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia w rozporządzeniu także obowiązku umieszczenia na wzorach druków szkolnych znaków graficznych informujących o poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji, o których mowa w art. 10 ustawy
3. Rozporządzenie Ministra Eduka-
cji Narodowej z dnia 14 kwietnia
2017 r. w sprawie szczegółowych
zasad i warunków udzielania i cofa-
nia zezwolenia na założenie odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub z dniem 1 września 2018 r. przez osobę prawną lub osobę fizyczną dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego i dotychczasowego czteroletniego technikum
 Dz. U. z dnia 
21 kwietnia 2017 r., poz. 818
Określenie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, których zadaniem jest prowadzenie dotychczasowych 3-letnich liceów ogólnokształcących i 4-letnich techników, zezwolenia na założenie przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego publicznych 3-letnich liceów ogólnokształcących i 4-letnich techników
4.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego   Dz. U. z dnia 
9 czerwca 2017 r., poz. 1117

Dostosowanie przepisów rozporządzenia do: 

  • nowych typów szkół (8-letniej szkoły podstawowej i nowych szkół ponadpodstawowych),
  • nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego,
  • nowych ramowych planów nauczania.

Zajęcia „wychowanie do życia w rodzinie” będą realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych: w branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego i klasach I–III technikum

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i warunków organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
Dz. U. z dnia 
14 czerwca 2017 r., poz. 1147
Istotą regulacji jest dostosowanie zapisów rozporządzenia do ustawy Prawo oświatowe – do nowej struktury szkół. Pozostałe regulacje prawne pozostają analogiczne jak w dotychczasowym rozporządzeniu
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa Dz. U. z dnia 
26 czerwca 
2017 r., poz. 1239
Dostosowanie sposobu realizacji zajęć „edukacja dla bezpieczeństwa” do nowych typów szkół
(8-letniej szkoły podstawowej i nowych szkół ponadpodstawowych)
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego Dz. U. z dnia 
5 lipca 2017 r., 
poz. 1322
Dostosowanie przepisów rozporządzenia do nowych typów szkół i nowej podstawy programowej. Rozporządzenie określa dopuszczalne formy realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, mając w szczególności na względzie potrzeby zdrowotne uczniów, specyfikę ich zainteresowań sportowych, warunki realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz tradycje sportowe danego środowiska lub szkoły
8.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r.
w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego
Dz. U. z dnia 
28 lipca 2017 r., poz. 1451
Rozporządzenie określa ramowe statuty placówek publicznych (placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego) umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, uwzględniając w szczególności ogólne zasady organizacji placówki, a także zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie placówki
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. 
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty
Dz. U. z dnia 
8 sierpnia 2017 r., poz. 1512
Rozporządzenie określa czas trwania, sposób organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów. W znacznej mierze planuje się zastosowanie rozwiązań przyjętych dla egzaminu gimnazjalnego w dotychczasowym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 
21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2223)
10.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli Dz. U. z dnia
 24 sierpnia 
2017 r., poz. 1575
Zmiany mają na celu określenie kwalifikacji nauczycieli do nowych typów szkół. Ponadto wydanie nowego rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania przepisów rozporządzenia do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia nauczycieli. Zmiany te są związane z reformą struktury szkół
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych Dz. U. z dnia 
16 sierpnia 2017 r., poz. 1534
 Istotą wydania nowego rozporządzenia było dostosowanie przepisów rozporządzenia do nowej struktury szkół wprowadzonej ustawą z 14 grudnia 
2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59)
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu Dz. U. z dnia
17 sierpnia 2017 r., poz. 1546
Konieczne było uwzględnienie specyfiki nowego systemu i przechodzenia do nowych typów szkół
13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy Dz. U. z dnia 
22 sierpnia 2017 r., poz. 1562
Rozporządzenie określa przypadki, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat, a w przypadku uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz osób przebywających w zakładach karnych lub aresztach śledczych – 15 lat
14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki Dz. U. z dnia 
23 sierpnia 2017 r., poz. 1569
Rozporządzenie utrzymuje dotychczasowe rozwiązania
15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego
Dz. U. z dnia 
28 sierpnia 2017 r., poz. 1603
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dostosowuje przepisy rozporządzenia do nowego ustroju szkolnego
16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych Dz. U. z dnia 
28 sierpnia 2017 r., poz. 1607
Rozporządzenie określa przede wszystkim wa-
runki powoływania komisji egzaminacyjnych izb rzemieślniczych, warunki dopuszczania do egzaminu i sposób jego przeprowadzania, wysokość wynagrodzenia członków komisji, warunki i tryb wydawania oraz wzory świadectw czeladniczych, dyplomów mistrzowskich i innych dokumentów
17.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Dz. U. z dnia 
9 sierpnia 2017 r., poz. 1611
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Przepisy rozporządzenia są dostosowane do nowego ustroju szkolnego. Stosownie do zmienionej delegacji ustawowej charakterystyki wymagań zostały sformułowane bez podziału na poziomy spełniania wymagań (podstawowy i wysoki)
18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie 
w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych
Dz. U. z dnia 
29 sierpnia 2017 r., poz. 1613
Poprzednie rozporządzenie należało dostosować do przepisów ustawy Prawo oświatowe
19. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r.
w sprawie szczegółowego zak-
resu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej 
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1653
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminy przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej. W związku ze zmianą ustawy o systemie informacji oświatowej w obecnym rozporządzeniu należy:
określić terminy przekazywania danych dotyczących wynagrodzeń nauczycieli (planuje się zbieranie danych dwa razy w roku), 
zmienić przepisy dotyczące gromadzenia danych o liczbie uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz liczbie uczniów uczestniczących w zajęciach wychowania do
życia w rodzinie (obecnie dane są gromadzone indywidualnie, po wejściu w życie ustawy będą gromadzone zbiorczo), 
zmienić przepisy dotyczące gromadzenia danych o liczbie uczniów korzystających z pomocy materialnej o charakterze socjalnym (obecnie dane są gromadzone indywidualnie, po wejściu w życie ustawy będą gromadzone zbiorczo)
20.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. 
w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej
Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r., poz. 1625
 Określenie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, których zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, zezwolenia na założenie szkół i placówek publicznych odpowiednich typów przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2017 r.
21.  Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 18 sierpnia
2017 r. w sprawie warunków i spo-
sobu wykonywania przez przed-
szkola, szkoły i placówki publi-
czne zadań umożliwiających
podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej 
i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i et-
nicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym 
Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r., poz. 1627
Przyjęte przepisy umożliwią szkołom organizowanie nauki języka mniejszości oraz własnej historii i kultury uczniom należącym do mniejszości narodowych, etnicznych i społeczności posługującej się językiem regionalnym – kaszubskim. Rozporządzenie zastąpiło rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 263)
22.  Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach
Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r.,
poz. 1628
Wprowadzenie zmian wynika z konieczności ujednolicenia przepisów regulujących kształcenie uczniów w dotychczasowych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w zakresie zapewnienia uczniom przebywającym w placówkach takiego samego standardu opieki, kształcenia i wychowania. Najważniejsze zmiany dotyczą:
wskazania, że młodzieżowy ośrodek wy-
chowawczy współpracuje z Rzecznikiem Praw Obywatelskich pełniącym funkcję krajowego mechanizmu prewencji, 
rozszerzenia zakresu zadań zapewnianych przez specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy,
zatrudniania psychologa, pedagoga i in-
nych specjalistów w specjalnym ośrodku wychowawczym, współpracy specjalnego ośrodka wychowawczego ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek
23.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r.
w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r., 
poz. 1632 
Rozporządzenie określa rodzaje publicznych i niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form, warunki organizowania i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez podmioty uprawnione do ich prowadzenia, sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych, wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych
24.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., 
poz. 1649
Uchylenie przepisów, których treść zostanie ponowiona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej wydanym na podstawie art. 47 
ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i 949). Wprowadzenia nowych zasad oceniania i klasyfikowania w kształceniu na odległość, w którym realizowane są dotychczasowe ramy programowe kształcenia uzupełniającego i dotychczasowe plany nauczania uzupełniającego
25.   Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1663
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki 
i sposób przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
26. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw
 Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r., poz. 1634
Uspójnienie dotyczy organizacji oddziałów przygotowawczych, w szczególności poprzez rozszerzenie możliwości tworzenia oddziałów przygotowawczych na niepubliczne gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, a także:
określenie minimalnej liczby godzin nauki języka polskiego jako obcego w oddziale przygotowawczym,
wprowadzenie w oddziale przygotowawczym w gimnazjach i szkołach ponadgimna-
zjalnych organizacji nauczania w klasach łączonych,
wprowadzenie organizacji zajęć oddziałów przygotowawczych na terenie ośrodków strzeżonych Straży Granicznej
27. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r.
w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1655
Rozporządzenie utrzymuje dotychczasowe rozwiązania, dostosowując przepisy do nowej struktury szkół. Ponadto uwzględnia możliwość tworzenia oddziału przygotowawczego (w szkołach publicznych i niepublicznych) dla osób niebędących obywatelami polskimi oraz będących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki
28.  Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r.
w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
Dz. U. z dnia 
30 sierpnia 2017 r., poz. 1635
Rozporządzenie określa procedurę przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej, w tym szczegółowy zakres danych zawartych we wniosku o przyznanie danych dostępowych, i sposób potwierdzania tożsamości osoby, której wniosek dotyczy
29.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu  Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1644
Rozporządzenie określa warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu, uwzględnia zakres spraw, które powinny być określone w umowie zawartej pomiędzy szkołą a podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu, w tym prawa i obowiązki tych podmiotów, a także kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia
30. Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej 
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1642
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 126 ust. 4 ustawy z dnia 
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Przepisy rozporządzenia regulują wymagania ochrony przeciwpożarowej, jakie mają zastosowanie do lokalu, w którym jest prowadzony oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej. Przewiduje się dostosowanie przepisów rozporządzenia do nowego ustroju szkolnego (pozostają oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych)
31.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 r., poz. 1646 Dostosowanie przepisów rozporządzenia do nowych typów szkół i nowej podstawy programowej. Rozporządzenie na nowo określa sposób prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej 
i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji, uwzględniającej w szczególności ewidencję dzieci i młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki, a także stanowiącej podstawę wydawania uczniom świadectw i dyplomów
32. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 r., poz. 1651  Rozporządzenie określa:
regulację, zgodnie z którą dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodach przewiduje naukę języka migowego, zwalnia z realizacji tych zajęć ucznia niewidomego lub słabowidzącego i w przypadku takiego zwolnienia w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje odpowiednio „zwolniony” albo „zwolniona”,
przepis porządkujący stanowiący, że w szkołach dla dorosłych w sytuacji niemożności ustalenia oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”
33.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 r., poz. 1658 Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 60 w ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. W rozporządzeniu m.in. w szer-
szym zakresie zostaną uregulowane kwestie dotyczące funkcjonowania elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego
34. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach  Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1643
Rozporządzenie wprowadza zmiany w zasadach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dotychczasowych gimnazjach 
i szkołach ponadgimnazjalnych
35.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1652
 Rozporządzenie wprowadza zmiany w warunkach organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uczęszczających do dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

           
  
        
36.    
       
    
 
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży 
Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1656
Rozporządzenie wprowadza zmiany w zasadach organizowania indywidualnego nauczania dzieci 
i młodzieży uczęszczających do dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
  37. 
    
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania  Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1657
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 32 ust. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Określa rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia i organizowania tych form, sposób ich działania oraz minimalny dzienny wymiar godzin świadczonego przez te formy nauczania, wychowania i opieki, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych, a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia
38. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu realizacji w szkołach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, które służą prawidłowej realizacji programu dla szkół oraz upowszechniają wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe Dz. U. z dnia 
31 sierpnia 2017 r., poz. 1659
W nowym rozporządzeniu określono nie tylko sposób realizacji środków towarzyszących realizacji programu „Owoce i warzywa w szkole”, lecz również zakres tych środków, zgodnie z nowym brzmieniem delegacji ustawowej
39. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r.
w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych
 Dz. U. z dnia 
7 września 2017 r., poz. 1712
W rozporządzeniu określa się szczegółowe zadania wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych m.in. w zakresie udzielania rodzicom specjalistycznej informacji, zapewniania specjalistycznej opieki dziecku i jego rodzinie, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, zapewniania usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz koordynowania ww. działań
40.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Dz. U. z dnia 
14 września 
2017 r., poz. 1743
Dostosowanie przepisów dotyczących wydawania orzeczeń do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 
24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113) oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 
28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157):
uaktualnienie obowiązujących wzorów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidual- nego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
doprecyzowanie kompetencji zespołu orzekającego w zakresie określania potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania i czasu jego trwania,
wskazanie, że w przypadku wydawania orzeczeń i opinii w procesie diagnostycznym należy uwzględniać specyfikę funkcjonowania językowego dzieci nieposługujących się biegle językiem polskim i odmiennych kulturowo
41.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego Dz. U. z dnia 
6 listopada 
2017 r., 
poz. 2043
Zmiany jedynie o charakterze dostosowującym – korekta odesłań do ustawy Prawo oświatowe. Rozporządzenie powiela dotychczasowe rozwiązania 
i nie przewiduje zmian merytorycznych
42.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 listopada 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i spo-
sobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego 
Dz. U. z dnia 
15 listopada 
2017 r.,
poz. 2112
Rozporządzenie określa:
1) informacje, jakie musi zawierać deklaracja składana przez absolwenta branżowej szkoły II stopnia 
w przypadku:
posiadania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
gdy uczeń przystąpił do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i w dniu składania deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego (do dnia 7 lutego) nie posiada jeszcze dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
2) rodzaj informacji, jaka będzie zamieszczana na świadectwie dojrzałości w przypadku absolwenta posiadającego dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
43.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Dz. U. z dnia 
18 grudnia 2017 r., 
poz. 2356
Rozporządzenie przewiduje wprowadzenie do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego nowego zawodu „monter stolarki budowlanej. Wprowadzenie nowego zawodu umożliwi szkołom rozpoczęcie kształcenia w tym zawodzie od dnia 1 września 2018 r.,
a także zapewni możliwość uruchomienia kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla osób dorosłych 
w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie
44. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Dz. U. z dnia 
22 grudnia 2017 r., poz. 2416
Rozporządzenie przewiduje ujednolicenie przepisów dotychczasowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 2015 r. 
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz. U. z 2017 r., poz. 1607), tak aby były zapewnione jednolite warunki i organizacja egzaminów zarówno dla uczniów dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem 1 września 2017 r., jak również dla uczniów nowych szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie z dniem 1 września 2017 r.
45.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 grudnia 2017 r. w sprawie udzielania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego Dz. U. z dnia 
22 grudnia 
2017 r., poz. 2425
Rozporządzenie określa tryb udzielania i sposób rozliczania dotacji na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie będzie uwzględniało zmiany w zakresie podziału dotacji pomiędzy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, a nie (jak było dotychczas) tylko pomiędzy gminy
46. Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2018
Dz. U. z dnia 
21 grudnia 
2017 r., poz. 2395
Rozporządzenie umożliwia podział określonej w ustawie budżetowej na rok 2018 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem w szczególności: typów i rodzajów szkół i placówek prowadzonych przez te jednostki, stopni awansu zawodowego nauczycieli, liczby uczniów w szkołach i placówkach oraz liczby dzieci w wieku 6 lat 
i więcej w placówkach wychowania przedszkolnego
47.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podsta-
wowej 
Dz. U. z dnia 
28 grudnia 
2017 r., poz. 2445
Wprowadzenie zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole (Dz. U. z 2017 r., poz. 1642), polegającej na wykreśleniu z § 4 pkt 8 wyrazów: „ani lokale, w których jest  sprawowana opieka nad dziećmi do lat 3 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r., poz. 157 oraz z 2017 r., poz. 60 i 1428)”, wskutek czego będzie możliwe, aby lokal żłobka lub klubu dziecięcego mieścił się w tym samym budynku, a także w tej samej strefie pożarowej co lokal przedszkola utworzonego w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej
48.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania Dz. U. z dnia 
28 grudnia 
2017 r.,
poz. 2446
Wprowadzenie zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1657) polegającej na wykreśleniu z § 4 ust. 2 pkt 9 wyrazów: „ani lokale, w których jest sprawowana opieka nad dziećmi do lat 3 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r., poz. 157 oraz z 2017 r., poz. 60 i 1428)”, wskutek czego będzie możliwe, aby lokal żłobka lub klubu dziecięcego mieścił się w tym samym budynku, a także w tej samej strefie pożarowej co lokal innej formy wychowania przedszkolnego
49.   Rozporządzenie Ministra Edu-
kacji Narodowej z dnia 22 sty-
cznia 2018 r. zmieniające roz-
porządzenie w sprawie zakresu-
i form prowadzenia w szkołach
i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
Dz. U. z dnia 
25 stycznia 
2018 r., poz. 214
Przedmiotowa nowelizacja wprowadza zmiany 
w przepisach § 5 ust. 3 pkt 1 i § 7 ust. 6 rozporządzenia 
w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, na mocy której dokonano zmian w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2017 r., poz. 783 z późn. zm.), zgodnie z którymi podstawę do działań z zakresu przeciwdziałania narkomanii stanowi Narodowy Program Zdrowia, a nie Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.
Przepisy § 2 ust. 2 pkt 7, § 5 ust. 3 pkt 5, § 6 ust. 1 i 5, § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 zostały dostosowane do przepisów ustawy 
z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Ponadto, zgodnie z zaleceniami zawartymi w pkt 8 protokołu ustaleń nr 20/2017 posiedzenia Rady Ministrów 
z dnia 6 czerwca 2017 r., przepisy rozporządzenia zostały rozszerzone o rozwiązania mające na celu zminimalizowanie ryzyka stosowania dopalaczy przez dzieci i młodzież (§ 1 ust. 2, § 6 ust. 1, § 7 ust. 7 i 8)
50.   Rozporządzenie Ministra Edu-
kacji Narodowej z dnia 30 sty-
cznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
Dz. U. z dnia 
2 lutego 2018 r., poz. 467
Rozporządzenie określa podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych:
4-letniego liceum ogólnokształcącego,
5-letniego technikum; branżowej szkoły II stopnia
 51.
 
Rozporządzenie Ministra Edu-
kacji Narodowej z dnia 15 lu-
tego 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji 
Dz. U. z dnia 
22 lutego 
2018 r., 
poz. 403
Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Od roku szkolnego 2017/2018 w strukturze szkolnictwa funkcjonuje m.in. 8-letnia szkoła podstawowa. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w ostatniej klasie szkoły podstawowej przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. W związku z tym należy przygotować ramowy program szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów sprawdzających i oceniających prace egzaminacyjne ósmoklasistów. Po raz pierwszy egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019. 
Nowelizacja uwzględnia także zmiany w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Z uwagi na konieczność zagwarantowania ciągłości funkcjonowania systemu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, nowelizacja przewiduje, że z dniem wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu zawodowego przeprowadzanego w zawodach ujętych w dotychczasowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego stają się również egzaminatorami w zakresie tego egzaminu przeprowadzanego w zawodach ujętych w nowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Jednocześnie w przypadku zawodów, które zostały zastąpione nowymi zawodami przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wpisy do ewidencji egzaminatorów obejmują także zakres egzaminów przeprowadzanych w nowych zawodach odpowiadającym dotychczasowym zawodom, których dotyczył wpis
52. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli   Dz. U. z dnia 
21 marca 2018 r., poz. 588
Zmiana jedynie o charakterze dostosowującym, polegająca na dodaniu w §5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli przepisu, zgodnie z którym wynagrodzenie za jeden dzień urlopu nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach ustala się tak, jak w przypadku nauczycieli szkół nieferyjnych
53.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2018 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych Dz. U. z dnia 
23 marca 
2018 r., poz. 611
W związku z przeniesieniem delegacji ustawowej istniała konieczność wydania nowego rozporządzenia regulującego zagadnienia w zakresie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej i kwoty refundacji na zapewnienie uczniom szkoły podstawowej dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących
54. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2018 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych w 2018 r. i 2019 r. Dz. U. z dnia 
26 marca 
2018 r., poz. 615
W związku z delegacją epizodyczną na rok 2018 i 2019 – z art. 113 ust. 12 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203) – zaistniała konieczność wydania rozporządzenia, obejmującego lata 2018–2019, określającego wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, oraz kwoty refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3, 4, 8 i 9 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, na zapewnienie w odpowiednich latach uczniom odpowiednich klas dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących
55. Rozporządzenie Ministra Edukacji Na-
rodowej z dnia 20 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej
Dz. U. z dnia
 28 marca 2018 r., poz. 628
Obowiązujące rozporządzenie należało dostosować do przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej 
(Dz. U. z 2017 r., poz. 2159 z późn. zm.), zmienionej ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203). Zmiana będzie dotyczyła § 3 pkt 6 rozporządzenia – gromadzenie danych o łącznej wysokości dotacji otrzymywanej przez publiczne szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne oraz niepubliczne szkoły i placówki oświatowe. Zamiast odesłania do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198 z późn. zm.) wprowadzone zostanie odesłanie do odpowiednich przepisów ww. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
56.  Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 21 marca 2018 r.
w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2018 r.
 Dz. U. z dnia 
30 marca 2018 r., poz. 655
W nowym rozporządzeniu zmieniona została struktura formularzy poprzez wydzielenie trzech bloków tematycznych zawierających odpowiednio:
informacje dotyczące wnioskowanych kwot dotacji oraz rozliczania dotacji w zakresie podręczników lub materiałów edukacyjnych,
informacje dotyczące wnioskowanych kwot dotacji oraz rozliczania dotacji w zakresie materiałów ćwiczeniowych,
informacje dotyczące wnioskowanych kwot dotacji oraz rozliczania dotacji w zakresie refundacji kosztów poniesionych w 2017 r. 

Nie uległ zmianie sposób naliczania dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Uwzględniono natomiast nowy sposób rozliczania dotacji w związku ze zmianą zasad ustalania przez dyrektora szkoły zestawu podręczników i materiałów ćwiczeniowych. 
Szkoła będzie rozliczała się z łącznej kwoty dotacji celowej otrzymanej na wyposażenie szkoły w:
podręczniki lub materiały edukacyjne, w tym kwot refundacji w danym roku budżetowym,
materiały ćwiczeniowe, w tym kwot refundacji w danym roku budżetowym. 

Ponadto uwzględniono nowy sposób liczenia kosztów obsługi zadania, które będą stanowić 1% przekazanej kwoty dotacji celowej (dotychczas koszty na obsługę zadania wynosiły 
1% wykorzystanej dotacji celowej)

57.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w spra-
wie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
 Dz. U. z dnia 
29 marca 2018 r., 
poz. 638
W projektowanej nowelizacji określa się wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli od dnia 1 kwietnia 2018 r. W ustawie budżetowej na rok 2018 ustalona została kwota bazowa dla nauczycieli w wysokości 2900,20 zł.
W związku z podwyższeniem kwoty bazowej w projektowanej nowelizacji ulegnie zmianie wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli
58. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli  Dz. U. z dnia 
9 kwietnia 2018 r., 
poz. 691
Rozporządzenie wprowadza zmiany w terminach przekazywania i opiniowania arkuszy organizacji szkoły i przedszkola na dany rok szkolny zarówno przez zakładowe organizacje związkowe, jak i przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Doprecyzowuje się, że opinia zakładowych organizacji związkowych oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny wydawana będzie w terminie 
10 dni roboczych (zamiast w terminie 10 dni – jak było dotychczas). Zmiana ta poszerzy możliwości wywiązywania się ww. podmiotów z nałożonych obowiązków w zakresie dotrzymywania terminów określonych przepisami rozporządzenia i pozwoli na bardziej precyzyjną analizę arkuszy organizacji szkół i przedszkoli. Proponowane zmiany dotyczyć będą także terminów wydawania opinii w przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i przedszkola – zamiast dotychczasowego terminu, tj. 4 dni, proponuje się wprowadzenie terminu 
„4 dni robocze”. Zmiany w zakresie informacji, jakie mają zawierać arkusze organizacji szkół i przedszkoli, dotyczą doprecyzowania, że oprócz liczby nauczycieli arkusz zawierać powinien imię i nazwisko nauczyciela, a także rodzaj prowadzonych przez niego zajęć. Ponadto proponuje się wprowadzenie (oprócz wpisu liczby godzin zajęć świetlicowych) nowej regulacji określającej także konieczność wpisania liczby grup świetlicowych i liczby uczniów korzystających z opieki świetlicowej. 
Wprowadzenie tych regulacji pozwoli na bardziej sprawne i rzetelne wydawanie opinii. Projekt przewiduje również możliwość stosowania w nazwie szkoły i przedszkola dodatkowych określeń. Będzie to możliwe po zaakceptowaniu takiej zmiany przez organ prowadzący szkołę 
i przedszkole. 
Zakładane zmiany przepisów odnoszących się do możliwości podziału oddziału klasy I, II 
i III szkoły podstawowej w przypadku zwiększenia liczby uczniów danego oddziału w trakcie roku szkolnego polegają na możliwości podziału takiego oddziału przez dyrektora szkoły, a nie na konieczności dokonania takiego podziału (jak było dotychczas). Nie będzie także obowiązku zatrudnienia asystenta w przypadku odstąpienia od podziału oddziału (w przypadku gdy liczba uczniów zostanie zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów). 
W przypadku zwiększenia liczby uczniów danego oddziału o więcej niż 2 uczniów organ prowadzący nie może odstąpić od podziału na dwa oddziały
59. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Dz. U. z dnia 
17 kwietnia 2018 r., poz. 744 
Rozporządzenie przewiduje określenie podstawy programowej kształcenia w zawodzie „monter stolarki budowlanej”, co umożliwi szkołom rozpoczęcie kształcenia w tym zawodzie od dnia 1 września 2018 r. oraz zapewni możliwość uruchomienia kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla osób dorosłych w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie
60.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r.
w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych
Dz. U. z dnia
18 maja 2018 r., poz. 939
Rozporządzenie określa świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne obowiązujące w nowym i starym ustroju szkolnym. Przewiduje również możliwość wydawania przez przedszkola i szkoły legitymacji przedszkolnych dla dzieci niepełnosprawnych i legitymacji szkolnych w postaci elektronicznej. Ponadto wprowadza się
zmiany w zakresie uwierzytelniania i wydawania apostille w stosunku do ww. druków


III. Akty prawne, które w najbliższym czasie pojawią się naszej rzeczywistości oświatowej (również w ujęciu syntetycznym) 

Aby można było je analizować w podobny sposób jak poprzednie, również i te zostały ujęte w zestawieniu tabelarycznym. Takie zestawienie pozwala na czytelniejsze przedstawienie wszystkich zmian prawnych. 

Lp.  Tytuł projektowanego 
aktu prawnego
Istota wprowadzanych rozwiązań
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych     Projektowane rozporządzenie określi szczegółowe warunki i tryb przyznawania i cofania akredytacji, skład i sposób działania zespołu powołanego przez kuratora oświaty do oceny działalności danej placówki lub ośrodka oraz warunki wynagradzania jego członków, wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji, a także wysokość i tryb wnoszenia opłat przez podmioty ubiegające się o akredytację. Projektowane rozporządzenie będzie uwzględniało w szczególności wdrażanie i upowszechnianie przez podmioty ubiegające się o akredytację nowatorskich rozwiązań programowo-metodycznych i organizacyjnych mających wpływ na jakość prowadzonego kształcenia, udział w zespole przedstawicieli wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy oraz organizacji pracodawców, a także ustalać wysokość opłat (tak aby opłata nie przekraczała kwoty 1000 zł waloryzowanej corocznie średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ustalonym w ustawie budżetowej)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków kierowania za granicę nauczycieli w celu doskonalenia  Dotychczasowe zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia 
i nauczycieli w celu doskonalenia (M.P. z 1992 r., poz. 275), wydane na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 marca 2001 r. utraciło moc z dniem 1 września 2017 r. 
Projektowane rozporządzenie określi warunki kierowania za granicę nauczycieli w celu doskonalenia, uwzględniając w szczególności: 
możliwość udzielania nauczycielom pozostającym w zatrudnieniu urlopu szkoleniowego lub bezpłatnego oraz okres, na jaki udziela się tych urlopów, 
a także zasady obliczania wysokości wynagrodzenia za okres urlopu szkoleniowego,
możliwość przyznania świadczeń na rzecz rodzin tych nauczycieli,
organy uprawnione do przyznawania świadczeń oraz udzielania urlopów,
warunki zaliczania okresu doskonalenia za granicą do okresu zatrudnienia w kraju,
warunki odwoływania nauczycieli skierowanych za granicę oraz warunki zwrotu wypłaconych im świadczeń
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Rozporządzenie będzie uzupełnione o podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia – dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej oraz szkoły policealnej. Jednocześnie dotychczasowe podstawy programowe kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia oraz szkoły policealnej zostaną uchylone, a ich stosowanie zostanie utrzymane dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum na mocy przepisów przejściowych
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

Projekt rozporządzenia określi warunki i sposób organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, z uwzględnieniem celów edukacyjnych i wychowawczych oraz bezpieczeństwa uczniów. Projekt utrzymuje większość dotychczasowych rozwiązań. W projekcie przewiduje się w szczególności zmiany dotyczące:
definicji krajoznawstwa i turystyki,
form organizowania krajoznawstwa i turystyki – proponuje się określić trzy formy: wycieczki przedmiotowe, wycieczki krajoznawczo-turystyczne i specjalistyczne wycieczki krajoznawczo-turystyczne, jednocześnie rezygnuje się z imprezy jako formy krajoznawstwa i turystyki,
osób pełniących funkcję kierownika i opiekuna wycieczki.

Projekt zawiera również zmiany o charakterze porządkującym i dostosowującym do nowej struktury szkół oraz terminologii przyjętej w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

5.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki Nowelizacja ma na celu uspójnienie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r., poz. 1516 z późn. zm.), które pozostaje w mocy na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, z nowym rozporządzeniem wydawanym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
6.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego W rozporządzeniu określone zostaną m.in. treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej oraz dla szkoły branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum ogólnokształcącego, a także warunki i sposób realizacji 
i organizacji doradztwa zawodowego
7.   Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach 

Rozporządzenie określi między innymi przepisy dotyczące:
zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce, w szczególności w zakresie:
organizowania zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w tym czasu przerw między danymi zajęciami,
przeszkolenia uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pobytu w szkole lub placówce,
wyposażenia szkół i placówek w apteczki oraz ich użytkowania;
zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu i organizacji zajęć w warsztatach, laboratoriach, pra-
cowniach oraz stanowiskach praktycznej nauki zawodu, w tym także liczebność grup;
zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków dotyczących zajęć wychowania fizycznego i zajęć sportowych;
zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków organizowania zajęć i wycieczek poza teren szkoły lub placówki;
postępowania w przypadku wypadku ucznia pozostającego pod opieką szkoły lub placówki.

8.  Projektowane rozwiązania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i higieny pobytu uczniów w szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców    Określenie katalogu szkół i placówek, w których – ze względu na specyfikę organizacji szkoły lub placówki lub brak możliwości bezpośredniego uczestniczenia w ich działalności reprezentacji rodziców – nie tworzy się rad rodziców
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego Określenie katalogu szkół i placówek, w których – ze względu na konieczność stosowania odrębnej organizacji nauki i metod pracy, a także ze względów wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych – nie tworzy się samorządu uczniowskiego
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców Rozporządzenie zostało utrzymane w mocy na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. W związku z tym, że w systemie oświaty nie funkcjonują już szkoły w zakładach opieki zdrowotnej, a szkoły w podmiotach leczniczych, należy dokonać zmiany tych przepisów rozporządzenia, które odnoszą się do tych szkół
11.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego  Rozporządzenie zostało utrzymane w mocy na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. W związku z tym, że w systemie oświaty nie operuje się już pojęciem „upośledzenie umysłowe”, należało w projekcie rozporządzenia dostosować przepisy w taki sposób, aby zastąpić je pojęciem „niepełnosprawność intelektualna”. Ponadto dokonuje się zmiany o charakterze doprecyzowującym – stwierdza się, że samorządu uczniowskiego nie tworzy się w szkołach w zakładach karnych, zamiast stwierdzenia, że samorządu uczniowskiego nie tworzy się w zakładach karnych
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio 
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych

Przepisy rozporządzenia określą wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć nauczycieli:
1) poradni psychologiczno-pedagogicznych, dla których tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, został określony w art. 42 ust. 3 lp. 11 ustawy Karta Nauczyciela,
2) pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Rozporządzenie nie będzie dotyczyło nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, 
w stosunku do których wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz określi Minister Sprawiedliwości w odrębnym rozporządzeniu

13.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Od 1 września 2018 r. tracą moc przepisy art. 15 ust. 7–9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, przewidujące możliwość zatrudnienia w szkole podstawowej asystenta nauczyciela, asystenta osoby niebędącej nauczycielem, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, lub asystenta wychowawcy świetlicy.
Jednocześnie, zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 143 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, osoby zatrudnione w dniu 1 września 2018 r.
na stanowisku asystenta nauczyciela, asystenta osoby niebędącej nauczycielem, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, lub asystenta wychowawcy świetlicy będą mogły być nadal zatrudnione na tym stanowisku na dotychczasowych zasadach nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2020 r.
14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego Rozporządzenie będzie określało kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowy zakres informacji zawartych w karcie oceny pracy, skład i sposób powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowy tryb postępowania odwoławczego
15.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli     Rozporządzenie będzie określało:
sposób odbywania stażu,
rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego,
zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego,
tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych,
wzory zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzory aktów nadania stopni awansu zawodowego, z uwzględnieniem potrzeby stopniowania i różnicowania wymagań stawianych nauczycielom na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz potrzeby prawidłowego przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych 
i egzaminacyjnych

16.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w spra-
wie sposobu opracowania sprawozdania 
z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego
W związku z podwyższeniem od 1 kwietnia 2018 r. kwoty bazowej dla nauczycieli w ustawie budżetowej na rok 2018 
(Dz. U., poz. 291), w załączniku do rozporządzenia dostosowane zostaną okresy sprawozdawcze
17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli W związku z wprowadzeniem na mocy ustawy z dnia 
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe obowiązku posiadania przez placówkę doskonalenia nauczycieli akredytacji (wcześniej akredytacja była nieobowiązkowa) i nowych warunków jej uzyskania konieczne jest nowe uregulowanie szczegółowych warunków i trybu przyznawania i cofania akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli, składu i sposobu działania zespołu akredytacyjnego, warunków wynagradzania jego członków niebędących pracownikami kuratorium oświaty oraz wysokości i trybu wnoszenia opłat przez placówki doskonalenia nauczycieli ubiegające się 
o akredytację
18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli W związku z wprowadzeniem na mocy ustawy z dnia 
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe obowiązku posiadania przez placówkę doskonalenia nauczycieli akredytacji (wcześniej akredytacja była nieobowiązkowa) oraz możliwości prowadzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym, a także w związku z wprowadzeniem na mocy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela zmian w zakresie finansowania doradztwa metodycznego, konieczne jest wprowadzenie w przepisach rozporządzenia zmian dotyczących:
warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania placówek doskonalenia nauczycieli, 
zadań obowiązkowych placówek doskonalenia nau-
czycieli, w tym ich uzupełnienie o zadania obowiąz-
kowe nowo tworzonej placówki doskonalenia nau-
czycieli prowadzonej przez ministra właściwego do
spraw zdrowia,
warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań do-
radcy metodycznego


        
        

        
        
19.      
     
        
 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publicznej placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, publicznej placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają 
w szkołach rolniczych, oraz publicznej placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym w zakresie nauczania w zawodach właściwych dla ministra właściwego do spraw zdrowia
 W związku z wprowadzeniem na mocy ustawy z dnia 
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe możliwości prowadzenie przez ministra właściwego do spraw zdrowia placówki doskonalenia nauczycieli konieczne jest wprowadzenie w rozporządzeniu przepisów określających warunki, jakie musi spełniać osoba zajmująca stanowisko dyrektora tej placówki
20.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doskonalenia zawodowego nauczycieli  W związku z wprowadzeniem od dnia 1 stycznia 2019 r. (na mocy art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela) zmiany w zakresie finansowania doradztwa metodycznego polegającej na wprowadzeniu obowiązku finansowania doradztwa metodycznego ze środków wojewodów, konieczne jest wprowadzenie w przepisach rozporządzenia zmian dotyczących:
form doskonalenia zawodowego nauczycieli i rodzajów wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków wyodrębnianych w budżecie organów prowadzących szkoły i budżecie ministra właściwego do spraw oświaty 
i wychowania,
szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania ww. środków
21. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i warunków przyznawania świadczeń przysługujących nauczycielom polskim skierowanym lub delegowanym do pracy za granicą W obecnie obowiązujących przepisach wysokość ryczałtu dla nauczycieli kierowanych do pracy za granicą wynosi 250% dodatku zagranicznego bazowego dla państwa, do którego nauczyciel został skierowany lub delegowany, obliczonego zgodnie z przepisami w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe 
w placówce zagranicznej. Planuje się zwiększenie wysokości ryczałtu do 275% dodatku zagranicznego w przypadku nauczycieli kierowanych do państw europejskich 
i 285% w przypadku kierowania do państw pozaeuro-
pejskich


Ten trzeci obszar analityczny jest nie mniej ważny niż dwa poprzednie, gdyż dobre podsumowanie w tym zakresie pozwoli na lepsze przygotowanie do prawidłowego i optymalnego wprowadzenia nowych regulacji w życie szkoły lub placówki. Przykładem może być chociażby nowa formuła oceny pracy lub nowa formuła awansu zawodowego nauczycieli. 

Każda z wprowadzanych nowych regulacji prawnych w oświacie będzie dokładnie omawiana na łamach naszego czasopisma. 
 

Przypisy