Plan nadzoru pedagogicznego jednym z podstawowych obowiązków dyrektora placówki oświatowej

Temat numeru

Jak każdego roku wrzesień jest miesiącem nie tylko rozpoczynającym nowy rok szkolny, ale również miesiącem, w którym dyrektorzy przystępują do finalizowania planowania działań zwłaszcza w obszarze nadzoru pedagogicznego, gdyż do dnia 15 września, zgodnie z obowiązującym prawem, są zobowiązani do przedstawienia radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny. Niejednokrotnie pojawia się pytanie, dlaczego każdy dyrektor osobno. Dlatego, że w każdym roku szkolnym formułowane są inne cele nadzoru pedagogicznego wynikające z aktualnej sytuacji panującej w placówce albo ze zmienionych warunków formalno-prawnych obowiązujących w systemie oświaty, a także innych założeń rozwojowych przyjmowanych w różnych i placówkach.

Podobnie jak to wynikało z rozwiązań obowiązujących w latach ubiegłych, tak również obecnie sprawowanie nadzoru pedagogicznego w swojej istocie sprowadza się do podejmowania działań zakładających poprawę efektywności systemu oświaty poprzez ukierunkowanie wszelkich czynności z nim związanych na działania mające na celu ocenę jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówek w dążeniu do uzyskania pożądanej jakości. 
W zmienionej ustawie Prawo oświatowe kwestie istoty nadzoru pedagogicznego uregulowane są w art. 55, który stanowi, że teraz nadzór pedagogiczny polega na: 

POLECAMY

  • obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu1 przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówek,
  • ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówek,
  • udzielaniu pomocy placówkom, a także nauczycielom, w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji podopiecznych. 
     

Z kolei wskazano, że w sposób szczególny nadzorowi pedagogicznemu podlega:

  • posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć2,
  • realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania3,
  • przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania dzieci4,
  • przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
  • przestrzeganie statutu placówki,
  • przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
  • zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
     

Podstawa sprawowania nadzoru pedagogicznego

Zmienione w 2021 r. rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego zmniejszyło formalnie ilość możliwych form sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora placówki. Obecnie zgodnie z prawem nadzór pedagogiczny jest realizowany poprzez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 ustawy Prawo oświatowe, w trybie działań planowych i doraźnych. Natomiast jako podstawowe formy sprawowania nadzoru pedagogicznego wskazano: kontrolę i wspomaganie. W obecnym układzie prawnym przez wspomaganie należy rozumieć wszelkie działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w placówce procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój wychowanków. Bardzo wyraźnie w nowych przepisach zostało zaznaczone, że organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga placówki w szczególności poprzez: 

  • przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z kontroli (planowych i doraźnych),
  • organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów placówek,
  • przekazywanie informacji o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania placówek oświatowych. 
     

Z kolei przez kontrolę należy teraz rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone w placówce w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki. 
Przestały funkcjonować popularne kiedyś tzw. przykłady dobrych praktyk, a zamiast nich wskazano w sposób szczególny na konferencje i narady dyrektorów ora...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy