W roku szkolnym 2024/2025 priorytet polskiej edukacji będzie stanowiło siedem podstawowych zagadnień (czyli o trzy mniej niż w rok temu). Są one następujące:
POLECAMY
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Jednocześnie wyznaczone zostały główne kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty. Kierunki te w swojej istocie stanowią istotny wyznacznik do planowania przez dyrektorów podobnych działań w szkołach i placówkach oświatowych.
Główne obszary działań w zakresie kontroli zostały opisane w następujący sposób:
- W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych: zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.
- W szkołach podstawowych: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego.
- W branżowych centrach umiejętności: zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności.
- W publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych: sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
Wytycznych dotyczących kontroli jest zdecydowanie więcej niż w roku ubiegłym. Obecnie jest ich 5, a poprzednio były tylko 3. Głównym zagadnieniem kontrolnym jest „zgodne z przepisami prawa sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli”. Ten zakres wskazań należy uznać za oczywisty, gdyż sprawowanie nadzoru pedagogicznego jest jednym z głównych zadań współczesnego dyrektora szkoły. Z tego względu należy dokładnie przeanalizować prawidłowe funkcjonowanie nadzoru pedagogicznego we współczesnej polskiej oświacie. Podobnie jest z doskonaleniem zawodowym nauczycieli. Zwracam uwagę na zapisy pkt 3a w art. 6 Karty Nauczyciela, który stanowi, że nauczyciel powinien się aktywnie doskonalić zgodnie z potrzebami szkoły. Jest to bardzo ważne, gdyż zmieniają się potrzeby i oczekiwania, a te skutkują zmianą wymagań kwalifikacyjnych. Od nauczycieli wymagane są coraz to nowe umiejętności, a to wymaga efektywnego i celowanego doskonalenia zawodowego. Dlatego ponownie będzie analizowane zagadnienie efektywnej realizacji doskonalenia nauczycieli. Kontroli będzie poddana również realizacja konstytucyjnego prawa do nauki, a w tym obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. I jeszcze jedno zagadnienie – w minionym roku szkolnym rozpoczęły swoją działalność branżowe centra umiejętności, zatem nadszedł czas, aby dokładnie przenalizo...