Nieustanne dylematy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli – część 2

Temat numeru

W drugiej części naszego artykułu przyglądamy się bliżej wymaganiom i procedurom związanym z postępowaniem egzaminacyjnym na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. W ostatnich latach zmiany w ścieżce awansu budzą wiele emocji – sprawdźmy więc, jakie kryteria i wyniki decydują dziś o sukcesie na kolejnych etapach kariery.

Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego to kluczowy moment w ścieżce zawodowej każdego nauczyciela, który wymaga solidnego przygotowania i spełnienia wielu określonych kryteriów. W ramach tej części artykułu omówimy szczegółowo proces egzaminacyjny, wymagania dokumentacyjne oraz czynniki, które mogą wpłynąć na ostateczny wynik postępowania. Zmienione regulacje wzbudzają mieszane odczucia, a nauczyciele i dyrektorzy mierzą się z nowymi wyzwaniami w codziennej pracy. Jakie aspekty są dziś decydujące w ocenie nauczyciela? I jak należy przygotować się do tego kluczowego etapu?

POLECAMY

Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego

Warunkiem nadania nauczycielowi początkującemu stopnia nauczyciela mianowanego jest:

  • spełnienie wymagań kwalifikacyjnych;
  • odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela, a w przypadkach, o których mowa w art. 9fa ust. 11 i 13 oraz art. 9g ust. 7b – także dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela, podczas których nauczyciel doskonali umiejętności praktyczne oraz pogłębia wiedzę teoretyczną niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela;
  • uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, a w przypadkach, o których mowa w art. 9fa ust. 11 i 13 oraz art. 9g ust. 7b – w ostatnim roku odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela;
  • uzyskanie pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach, o której mowa w art. 9fa ust. 8;
  • zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną, podczas którego sprawdza się spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela. 
     

Z kolei zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, obejmuje:

  • znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela;
  • umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej;
  • umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów i indywidualizowania nauczania;
  • umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
  • znajomość środowiska uczniów oraz umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego i współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
  • umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
     

W trakcie postępowania komisja egzaminacyjna zapoznaje się z opinią o przeprowadzonych zajęciach, oceną pracy nauczyciela oraz przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:

  • odpowiada na pytania członków komisji egzaminacyjnej dotyczące wymagań kwalifikacyjnych;
  • wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję egzaminacyjną problemu związanego z wykonywaną pracą.
     

Należy zauważyć, że w trakcie egzaminu zapewnia się nauczycielowi również dostęp do aktualnych aktów prawnych! 

W skład komisji egzamina...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy