Lekcja otwarta jako najlepsza forma wymiany doświadczeń w ramach dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami

W praktyce

Lekcja otwarta to zajęcia mające na celu dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz poddawanie swojej pracy ewaluacji w celu dalszego doskonalenia zawodowego. Jest to forma, która pozwala osobie prowadzącej tego typu zajęcia poznać zdanie innych osób, również nauczycieli, na temat jej pracy. Jest to również okazja do dyskusji o wybranych metodach, narzędziach, pomocach, postawie nauczyciela itp. To sytuacja wyjątkowa, ponieważ obserwatorami są osoby znające się na nauczaniu. Zapewne ze względu na to, że lekcja otwarta pozwala doskonalić siebie i doskonalić innych, jest ściśle wpisana w obowiązujący awans zawodowy nauczycieli.

Nauczyciel poczatkujący dwukrotnie w czasie przygotowania do zawodu ma prowadzić zajęcia w obecności innych nauczycieli zaproszonych przez dyrektora, by ocenili wspólnie z nim umiejętności nauczyciela, w szczególności w zakresie elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację na zajęciach, kultury osobistej oraz komunikacji werbalnej i pozawerbalnej między uczniem a nauczycielem. Zanim jednak do takiej lekcji dojdzie, nauczyciel powinien po pierwsze – obserwować w działaniu innych nauczycieli, po drugie – poddawać swoją pracę ocenie, zwłaszcza w czasie prowadzenia lekcji otwartych. Jest to wspaniały sposób na otrzymanie informacji zwrotnej na temat warsztatu pracy oraz oswojenie się z sytuacją samej obserwacji przez innych nauczycieli. Polecam więc dyrektorom szkół i placówek sięgnięcie do tego rozwiązania znanego nam od lat, kiedyś częściej pod nazwą lekcji czy zajęć koleżeńskich. 

Nie tylko nauczyciel początkujący zobowiązany jest prowadzić lekcje otwarte. Dotyczy to również nauczyciela kontraktowego, który ubiega się o awans na stopień nauczyciela mianowanego oraz nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Ten pierwszy w trakcie swojego stażu powinien przeprowadzić co najmniej  2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji w obecności (w miarę możliwości) nauczyciela doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. Ten drugi, czyli nauczyciel mianowany realizujący staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, powinien przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji w obecności (w miarę możliwości) nauczyciela doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela konsultanta, lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Jednym z wymagań, jakie ustawodawca stawia przed nauczycielem mianowany...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy