Nauczyciel poczatkujący dwukrotnie w czasie przygotowania do zawodu ma prowadzić zajęcia w obecności innych nauczycieli zaproszonych przez dyrektora, by ocenili wspólnie z nim umiejętności nauczyciela, w szczególności w zakresie elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację na zajęciach, kultury osobistej oraz komunikacji werbalnej i pozawerbalnej między uczniem a nauczycielem. Zanim jednak do takiej lekcji dojdzie, nauczyciel powinien po pierwsze – obserwować w działaniu innych nauczycieli, po drugie – poddawać swoją pracę ocenie, zwłaszcza w czasie prowadzenia lekcji otwartych. Jest to wspaniały sposób na otrzymanie informacji zwrotnej na temat warsztatu pracy oraz oswojenie się z sytuacją samej obserwacji przez innych nauczycieli. Polecam więc dyrektorom szkół i placówek sięgnięcie do tego rozwiązania znanego nam od lat, kiedyś częściej pod nazwą lekcji czy zajęć koleżeńskich.
POLECAMY
Nie tylko nauczyciel początkujący zobowiązany jest prowadzić lekcje otwarte. Dotyczy to również nauczyciela kontraktowego, który ubiega się o awans na stopień nauczyciela mianowanego oraz nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Ten pierwszy w trakcie swojego stażu powinien przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji w obecności (w miarę możliwości) nauczyciela doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. Ten drugi, czyli nauczyciel mianowany realizujący staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, powinien przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji w obecności (w miarę możliwości) nauczyciela doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela konsultanta, lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Jednym z wymagań, jakie ustawodawca stawi...