Łączenie stanowisk przez pracowników szkoły

Kadry i finanse

Zdarzają się przypadki, że zaistnieje potrzeba, aby jednego pracownika łączyły z pracodawcą dwie umowy o pracę. Zdarzają się także przypadki, gdy jeden dyrektor szkoły jest dyrektorem aż w dwóch placówkach albo gdy organ prowadzący jest jedocześnie dyrektorem i nauczycielem w danej szkole. Czy takie rozwiązania są w ogóle prawnie dopuszczalne?

Jeden pracodawca – generalnie jedna umowa

Na wstępie należy podkreślić, że przepisy prawa pracy nie regulują kwestii dopuszczalności zawarcia przez pracodawcę z tym samym pracownikiem dwóch lub więcej umów o pracę. Warto jednak pamiętać, że Sąd Najwyższy w swoim orzecznictwie podkreśla: zasadą powinno być pozostawanie z danym pracownikiem w jednym stosunku pracy. Pozostawanie z jednym pracodawcą w kilku stosunkach pracy jest wyjątkiem. Wniosek taki wynika z założenia, które leży u podstaw konstrukcji stosunku pracy oraz potrzeby ochrony interesów pracownika, polegającej na ustaleniu limitów i ograniczeń w przedłużaniu dobowego, tygodniowego i rocznego czasu pracy.

POLECAMY

Zasadą jest pozostawanie stron w jednym stosunku pracy, choćby nawet przedmiotem pracowniczego zobowiązania był rodzaj pracy szeroko określony nazwą kilku zawodów lub specjalności czy funkcji. 

Czy to oznacza, że nie można u jednego pracodawcy posiadać dwóch umów? Absolutnie nie. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku praca wykonywana na podstawie kolejnej umowy o pracę musi różnić się rodzajowo od pracy wykonywanej na podstawie podstawowej umowy o pracę. 
 

Przykład 1
Pracownik, który dotychczas był zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. płac i kadr, awansuje na stanowisko głównego księgowego (pełny etat). Czy z tym pracownikiem mogę zawrzeć drugą umowę (na okres maksymalnie 4 miesięcy) na stanowisku, które pełnił dotychczas, tj. specjalista ds. płac i kadr, w wymiarze 0,75 etatu?

Przykład 2
Pracownik zajmuje dwa stanowiska. Pierwsze stanowisko to konserwator, praca w wymiarze 1/1 etat, drugie stanowisko – kierowca autobusu szkolnego, praca w wymiarze 1/4 etatu. Godziny pracy nie kolidują ze sobą. Czy jest to dopuszczalne?


Odpowiadając na powyższe pytania należy podkreślić, że judykatura dopuszcza dwie umowy z jednym pracownikiem tylko wyjątkowo, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

Znaczenie ma czas pracy

Z...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy