Na wstępie pragnę poczynić dwa spostrzeżenia o fundamentalnym znaczeniu. Po pierwsze – artykuł adresowany jest przede wszystkim do dyrektorów szkół i liderów edukacji. Rozliczenia grantów lub dotacji nie tylko nie są zarezerwowane dla księgowych, ale wręcz w zdecydowanej większości stanowią obszar nie tylko ich nieinteresujący, ale i znajdujący się poza obszarem kompetencji. To liderzy odpowiadają za projekty, ich pozyskanie, przeprowadzenie i w końcu rozliczenie – stąd też to właśnie ich chciałbym w tak skromnej formie wesprzeć merytorycznie.
Po drugie – niniejszy artykuł stanowi niejako kontynuację tekstu, który ukazał się w styczniu br. na łamach „Monitora Dyrektora Szkoły”1. Oba artykuły tworzą logicznie spójną całość. Wprowadzają Czytelnika w zagadnienie grantów i dotacji, a także w możliwie najpełniejszy sposób omawiają je, pomagając tym samym zrozumieć zarówno zasady przygotowania wniosków, mechanizm przyznawania środków, obowiązki ciążące na grantobiorcy lub obdarowanym w trakcie realizacji działań, jak i zasady prawidłowego rozliczenia końcowego. Co ważne, należy zaznaczyć, że nawet terminy publikacji wyżej wymienionych artykułów nie są przypadkowe, choć mogłoby się tak wydawać. Zachęcam zatem do dostrzeżenia kontinuum i ponownej uważnej lektury obu tekstów, zwłaszcza gdy planujemy w niedalekiej przyszłości złożyć wniosek.
Konstytucja
Czy grant lub dotacja ma swoją konstytucję? Odpowiedź na pytanie – choć przewrotne i prowokacyjne – wcale nie jest trudna. Tak, programy grantowe lub ustrukturyzowane dotacje (a takich jest zdecydowana większość) mają swój dokum...