Nietrudno dostrzec, jak bardzo świadomi są Państwo realnych zagrożeń wynikających z decyzji MEN, które ostatecznie zaważą na losach wszystkich członków społeczności szkolnych.
Państwa aktywny udział w dyskusjach oraz wypowiedzi w mediach społecznościowych to oznaki, że na straży porządku szkoły stoją dyrektorzy, którym losy szkoły leżą głęboko w sercach. Nasz „Monitor Dyrektora Szkoły” miał okazję patronować i współtworzyć wydarzenie, podczas którego byliśmy świadkami wymiany poglądów. Z ust uczestników padały mądre pytania i inspirujące twierdzenia.
2 grudnia 2016 roku w Warszawie gościliśmy Państwa na Kongresie dla Dyrektorów Szkół, po raz pierwszy od ogłoszenia konkretnych planów ministerstwa. Na gorąco komentowaliśmy najważniejsze
aspekty reformy, skupialiśmy się na zagrożeniach i możliwościach, jakie stoją przed Państwem w tym roku. Wśród ekspertów była m.in. pani Izabela Suckiel − konsultant ds. kadry kierowniczej i ewaluacji w Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, oceniania, pomiaru dydaktycznego i ewaluacji, edukator w programach ogólnopolskich, autorka ponad 30 programów grantowych dla dyrektorów i nauczycieli oraz materiałów edukacyjnych. Na wstępie Pani Izabela Suckiel przedstawiła analizę stanu obecnego systemu szkolnictwa oraz omówiła kolejne etapy wdrażania reformy. Przypomniała o istotnych terminach oraz możliwych scenariuszach przekształcenia lub włączenia szkoły do zespołu szkół. Konsekwencje zmian są wieloaspektowe: dotyczą wszystkich dziedzin życia szkoły − począwszy od statutów, przez egzaminy, kwestię podręczników, egzaminów, podstawy programowej, aż po te najistotniejsze − kadrowe.
Polska kadra nauczycielska i dyrektorska jest w Polsce na najwyższym poziomie. W dużej mierze temu tematowi poświęcił swoje wystąpienie profesor Łukasz Andrzej Turski − fizyk, popularyzator nauki i publicysta. Profesor opowiadał o nadrzędnej roli szkoły, która ma nie tyle edukować, co wyłaniać talenty. Państwa zainteresowanie wypowiedzią profesora, a także poparcie dla idei szukania talentów pokazują, że w nawet w obliczu nadchodzącej zmiany potrafią Państwo nie tylko przeprowadzać wspólną, rzeczową i ambitną dyskusję, ale także jednoczyć się w dążeniu do poprawy jakości szkolnictwa. Profesor odniósł się m.in. do nowej podstawy programowej, jaką niedawno przedstawiło MEN w dziedzinie fizyki.
Niezwykle ważne i cenne są wypowiedzi osób, które mają ogromną wiedzę, autorytet i doświadczenie w nauczaniu. Dyskusja wokół podstawy programowej jest niezbędna, a niestety można odnieść wrażenie, że Ministerstwo Edukacji Narodowej jako jedyne zamknęło się na opinie ekspertów.
Niezmiennie głos zabrał redaktor prowadzący „Monitora Dyrektora Szkoły” pan Jan Lewandowski, który przedstawił dwa kluczowe aspekty w kontekście reformy, te dotyczące nadzoru pedagogicznego oraz ewaluacji. Ponadto odniósł się do najistotniejszych kwestii kadrowych, a także omówił nowe zadania i obowiązki dyrektora szkoły. Rozważał ponadto kwestię „wygaszania gimnazjów” oraz możliwości decyzyjnych dyrektora w ramach zmian prawnych.
Wszystkie zmiany w edukacji wymagają odpowiednich nakładów finansowych, więc temat budżetu szkoły został omówiony z perspektywy reprezentanta samorządów − Mariusza Tomiczka. Ponadto prelegent przybliżył kwestie przyjmowania do szkół dzieci imigrantów, a także osób powracających z zagranicy.
Wiele kwestii pozostało jeszcze nierozstrzygniętych przez ministerstwo, ale redakcja „Monitora Dyrektora Szkoły” jak zawsze niezmiennie będzie śledzić działania MEN i przekazywać Państwu informacje na łamach czasopisma.
Zachęcamy Państwa do zadawania pytań na łamach naszego czasopisma − chętnie na nie odpowiadamy. Zapraszamy do udziału w drugiej edycji kongresu w czerwcu 2017 roku, podczas którego będziemy chcieli przygotować Państwa do kolejnego roku szkolnego w obliczu nadchodzących zmian.