Projekty centralne

Fundusze unijne

Projekty centralne – Akcja 1 − Mobilność edukacyjna osób

Projekty Akcji 1 mają wspierać mobilność osób w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży, zdobywanie wiedzy w innym kraju, tak aby w długim okresie czasu osiągnięte zostały korzyści dla uczestników i zaangażowanych w projekt instytucji. W ramach tej Akcji realizowane są wydarzenia na dużą skalę w ramach Wolontariatu Europejskiego oraz Wspólne studia magisterskie Erasmus Mundus. 
 

 Wolontariat Europejski 
Ma na celu wspieranie dużych projektów związanych z wolontariatem, 
wymagających zaangażowania minimum 30 wolontariuszy, w ramach wydarzeń europejskich lub światowych na rzecz młodzieży, kultury i sportu. Projekty Wolontariatu Europejskiego skierowane są do grupy ludzi młodych osób w wieku 17−30 lat chcących się niezarobkowo zaangażować w działania wolontariatu za granicą. Wolontariat może trwać do 2 miesięcy, a wolontariusz pracuje w pełnym wymiarze. Wolontariat na dużą skalę musi mieć miejsce w kraju programu, w którym odbywa się europejska lub międzynarodowa impreza w dziedzinie młodzieży, kultury lub sportu. Projekty muszą być realizowane w okresie od 1 października danego roku do 31 lipca roku następnego, a wartość projektu nie może przekroczyć 200 000 EUR.

Projekty centralne – Akcja 2 –Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk

W ramach Akcji 2 współpraca na rzecz innowacji ma odbywać się poprzez budowanie potencjału w dziedzinach związanych z młodzieżą, szkolnictwem wyższym oraz budowanie tzw. sojuszy na rzecz wiedzy czy umiejętności sektorowych. Akcja 2 wspiera takiej działania, jak:

 Sojusze na rzecz wiedzy
Wspierają działania na rzecz wiedzy, które związane są z pobudzaniem innowacyjności w szkolnictwie wyższym, biznesie i w szerszym środowisku społeczno-ekonomicznym, rozwijaniem podejścia przedsiębiorczego i umiejętności z zakresu przedsiębiorczości, pobudzaniem przepływu i wymiany wiedzy między instytucjami szkolnictwa wyższego a przedsiębiorstwami. 

 Sojusze na rzecz umiejętności sektorowych
Ten rodzaj sojuszu wspiera działania związane z umiejętnościami sektorowymi, takim jak: określenie zapotrzebowania na umiejętności i szkolenia w danym sektorze gospodarki, opracowanie i realizacja wspólnych programów nauczania. Podobnie jak w przypadku sojuszy na rzecz wiedzy, maksymalny wkład UE przyznawany na 2-letni sojusz 
na rzecz umiejętności sektorowych to maks. 700 000 EUR, a na 3-letni sojusz − 1 mln EUR.

 Budowanie potencjału w dziedzinie szkolnictwa wyższego
Jego celem jest modernizacja i internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich, podnoszenie jakości kształcenia w uczelniach w krajach partnerskich, wzmocnienie współpracy uczelni UE z uczelniami z krajów partnerskich, wsparcie harmonizacji systemów szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich z EOSW, podniesienie świadomości międzykulturowej i wzajemnego zrozumienia. 

 Budowanie potencjału w dziedzinie młodzieży
Celem jest: wspieranie współpracy młodzieży między krajami uczestniczącymi w programie i krajami partnerskimi z różnych regionów świata, a dzięki temu zwiększanie potencjału organizacji; poprawa jakości i uznawalności pracy z młodzieżą, pozaformalnego uczenia się i wolontariatu w krajach partnerskich oraz zwiększenie ich synergii i komplementarności z innymi systemami kształcenia, rynkiem pracy i społeczeństwem; wspieranie opracowywania, testowania oraz inicjowania systemów i programów mobilności edukacyjnej w zakresie pozaformalnego uczenia się na poziomie regionalnym; propagowanie transnarodowej mobilności w zakresie pozaformalnego uczenia się między krajami uczestniczącymi w programie i krajami partnerskimi, w szczególności ukierunkowanej na osoby młode o mniejszych szansach, aby podnieść poziom kompetencji uczestników i wspierać ich aktywny udział w życiu społecznym.

Wsparcie mogą uzyskać działania, które będą promować współpracę strategiczną między: organizacjami młodzieżowymi i organami publicznymi w krajach partnerskich lub/i organizacjami młodzieżowymi i organizacjami prowadzącymi działalność w dziedzinach kształcenia i szkolenia oraz z przedstawicielami biznesu i rynku pracy. Na wsparcie mogą też liczyć projekty zwiększające zdolności rad młodzieży, platform młodzieżowych oraz lokalnych, regionalnych i krajowych organów zajmujących się młodzieżą w krajach partnerskich oraz zwiększających zdolność w zakresie zarządzania, kierowania, innowacyjności oraz umiędzynarodawiania organizacji młodzieżowych w krajach partnerskich. Maksymalne dofinansowanie, jakie może zostać przyznane, to 150 000 EUR.

Z uwagi na lokalizację geograficzną wyróżniono 2 typy projektów mogących ubiegać się o dofinansowanie: 

  1. Projekty między organizacjami aktywnymi w obszarze młodzieży w krajach Programu Erasmus+ i krajach partnerskich – złożone przez organizacje z krajów programu, które mają na celu zwiększenie potencjału organizacji poprzez realizowanie aktywności służących budowaniu potencjału, jak również mobilności, pod warunkiem że wnoszą one wartość dodaną w realizację celów.
  2. Projekty między organizacjami aktywnymi w obszarze młodzieży w krajach Programu Erasmus+ i krajach partnerskich (Bałkanów Zachodnich) – złożone przez organizacje z krajów Bałkanów Zachodnich, które mają na celu zwiększenie potencjału organizacji poprzez organizowanie mobilności, jak również innych działań służących budowaniu potencjału.

Projekty centralne − Akcja 3 –Wsparcie w reformowaniu polityk

Projekty realizowane w ramach Akcji 3 − Wsparcie w reformowaniu polityk koncentrują się na: 

  • wsparciu w reformowaniu polityk, osiąganiu celów strategii Europa 2020, strategii „Edukacja i szkolenia 2020” (ET 2020) oraz strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2010–2018,
  • wsparciu działań związanych z reformami w obszarze edukacji, szkoleń i młodzieży (w tym badań, analiz, monitoringu wdrażania reform, narzędzi strategicznych, jak EQF, ECTS, ECVET, EQUAVET, Europass, Youthpass), 
  • promowaniu współpracy kluczowych organizacji międzynarodowych i dialogu pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi wsparciem reform.

Akcja 3 wspiera finansowo wiele różnych działań w celu tworzenia i rozwijania innowacyjnej polityki, dialogu i wdrażania oraz dzielenia się wiedzą w obszarze edukacji szkolenia i młodzieży. 

Uwaga!
Większość działań Akcji 3 jest zarządzana bezpośrednio przez EACEA w Brukseli i ogłaszana poza ogólnym zaproszeniem do składania wniosków.

Wsparcie mogą uzyskac działania, które będą promować współpracę strategiczną między: organizacjami młodzieżowymi i organami publicznymi w krajach partnerskich lub/i organizacjami młodzieżowymi i organizacjami prowadzącymi działalność w dziedzinach kształcenia i szkolenia oraz z przedstawicielami biznesu i rynku pracy.

Działanie centralne – Jean Monnet (Popularyzacja wiedzy o Unii Europejskiej)

Jean Monnet wspiera działania podejmowane głównie przez szkoły wyższe w zakresie szeroko pojętej integracji europejskiej i popularyzacji wiedzy o UE. 

Działanie centralne – Sport (rozwój sportu na poziomie najbliższym obywatelowi)

Projekty, które mogą otrzymać dofinansowanie, muszą dotyczyć gównie rozwoju sportu na poziomie najbliższym obywatelowi i muszą wpisywać się w takie priorytety programu w obszarze sportu, jak:

  • walka z transnarodowymi zagrożeniami dla sportu, takimi jak: doping, ustawianie wyników zawodów sportowych, agresja, rasizm i nietolerancja,
  • promocja oraz wspieranie dobrego zarządzania w sporcie i kariery dwutorowej sportowców,
  • promocja wolontariatu sportowego, włączenia społecznego, równych szans i aktywności fizycznej pozytywnie wpływającej na zdrowie poprzez wzrost udziału w sporcie.

Natomiast na poziomie systemowym Akcja Sport ma przyczynić się do rozwoju wymiaru europejskiego w sporcie w zgodzie z ogólnymi celami Programu Erasmus+ w obszarze sportu. Z perspektywy indywidualnej projekty sportowe powinny przyczyniać się (poprzez realizację Programu Erasmus+) do ostatecznego podniesienia poziomu uczestnictwa w sporcie i aktywności fizycznej (ruchowej). 
Głównymi celami Programu Erasmus+ Sport jest:

  • rozwój sportu na poziomie najbliższym obywatelowi (ang. grassroots sport),
  • wsparcie działań w zakresie popularyzacji sportu masowego i amatorskiego,
  • rozwój wymiaru europejskiego w sporcie (poziom systemowy),
  • podniesienie poziomu uczestnictwa w sporcie i aktywności fizycznej/ruchowej (poziom indywidualny).

W ramach Erasmus+ Sport są realizowane dwa typy projektów:

  1. Współpraca partnerska w dziedzinie sportu 
    Ma na celu rozwój oraz wprowadzanie innowacyjnych praktyk w różnych obszarach sportu i aktywności fizycznej pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami w i poza sportem. Współpraca musi mieć międzynarodowy charakter i obejmować partnerów z minimum 5 krajów uprawnionych w Programie Erasmus+. Projekty współpracy partnerskiej składane w drugiej rundzie przyjmowania wniosków – niezwiązane z Europejskim Tygodniem Sportu – mogą trwać od roku do 3 lat. Okres realizacji musi odpowiadać celom i zadaniom projektu i może zostać określony na 12, 18, 24, 30 lub 36 miesięcy). Natomiast okres realizacji projektów współpracy partnerskiej składanych w pierwszej rundzie przyjmowania wniosków, związanych wyłącznie z Europejskim Tygodniem Sportu, jest określany każdego roku (w 2015 r. projekty związane z ETS mogły trwać maksymalnie 18 miesięcy). Maksymalna kwota dofinansowania to 500 000 EUR (maks. 80% całkowitych kosztów uprawnionych do dofinansowania). O dofinansowanie mogą ubiegać się wszystkie organizacje lub instytucje publiczne oraz inni partnerzy z krajów uprawnionych, o ile nie są nastawieni na zysk (np. instytucje publiczne odpowiedzialne za sport na lokalnym, regionalnym lub krajowym poziomie; narodowe Komitety Olimpijskie oraz federacje sportowe; organizacje sportowe; 
    narodowe ligi sportowe, kluby sportowe; organizacje i związki reprezentujące sportowców, wolontariuszy, trenerów, menadżerów itp. działających w sporcie; organizacje z obszaru sportu dla wszystkich; organizacje działające na rzecz promocji aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku; organizacje działające w obszarze edukacji, szkoleń i młodzieży.
  2. Niekomercyjne europejskie imprezy sportoweWsparciem objęte mogą być projekty mające na celu organizację szeroko zakrojonego europejskiego wydarzenia sportowego, które będzie trwać do roku (przygotowanie, realizacja, kontynuacja), a sama impreza − do 3 tygodni. Dofinansowanie, jakie można otrzymać w ramach Niekomercyjnych europejskich imprez sportowych, co do zasady nie może przekroczyć 80% uprawnionych kosztów, ale jest także zależne od tego, czy niekomercyjna impreza jest związana z ETS, czy też nie. I tak, w 2015 r. wartość dofinansowania dla niekomercyjnych imprez sportowych ściśle związanych z Europejskim Tygodniem Sportu wynosiła 250 000 EUR, zaś dla niekomercyjnych imprez sportowych niezwiązanych z Europejskim Tygodniem sportu − 500 000 EUR. 

Uwaga!
W przypadku projektów ściśle związanych z ETS europejska impreza sportowa musi być zakrojona na szeroką skalę i być zorganizowana w jednym kraju z udziałem przedstawicieli z minimum 3 różnych krajów Programu Erasmus+ lub musi być zorganizowana jednocześnie w minimum 3 krajach Programu Erasmus+. Natomiast w przypadku projektów niezwiązanych z ETS europejska impreza sportowa musi być zakrojona na szeroką skalę i być zorganizowana w jednym kraju z udziałem przedstawicieli z minimum 12 różnych krajów Programu Erasmus+ lub musi być zorganizowana jednocześnie w kilku krajach programu, obejmując udział przedstawicieli z minimum 12 różnych krajów programu. Warunek jest spełniony, gdy przedstawiciele co najmniej 12 różnych krajów programu biorą udział łącznie we wszystkich miejscach organizacji imprezy.
O dofinansowanie mogą ubiegać się wszystkie nienastawione na zysk organizacje lub instytucje publiczne w zakresie sportu (np. instytucje publiczne odpowiedzialne za sport na lokalnym, regionalnym lub krajowym poziomie; organizacje sportowe o zasięgu lokalnym, regionalnym lub krajowym, a także międzynarodowym; instytucja koordynująca krajowe wydarzenie organizowane w ramach sieci/struktury wydarzeń europejskich w zakresie sportu)

Wyjazdy zaplanowane w ramach projektu muszą wynikać z potrzeb organizacji i określonej przez nia strategii rozwoju. Strategię tę należy opisać we wniosku o dofinansowanie, w tzw. Europejskim Planie Rozwoju. 

Europejski Tydzień Sportu (ETS) 2015 r.

W roku 2014 Komisja Europejska, na podstawie badań w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej Europejczyków, zadecydowała o wdrożeniu działań w ramach ETS. Pierwszy ETS został zorganizowany we wrześniu 2015 r. Celem ETS jest promowanie ćwiczeń fizycznych i aktywności w każdej postaci. Europejski Tydzień Sportu może być ściśle powiązany z działaniami w ramach Erasmus+ Sport.

Erasmus + Edukacja dorosłych (Edukacja dorosłych)

Program Erasmus+ Edukacja dorosłych jest sektorem realizującym wszystkie 3 Akcje. W ramach Akcji 1 i 2 tego programu o dofinansowanie projektów mogą ubiegać się organizacje zajmujące się niezawodową edukacją osób dorosłych. Sektor wspiera również rozwój platformy dla kadry edukacji dorosłych − EPALE.

Edukacja dorosłych – Mobilność edukacyjna (Wyjazdy kadry edukacyjnej)

Akcja 1 umożliwia realizację projektów organizacjom działającym w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych. Powinny polegać na organizowaniu zagranicznych wyjazdów edukacyjnych dla swojej kadry, których celem będzie podnoszenie jej kompetencji, a w konsekwencji wspieranie rozwoju tej organizacji i lepsza współpraca międzynarodowa w tym obszarze. Projekt powinien przynieść korzyści tak uczestnikom wyjazdów, jak i całej organizacji realizującej projekt. Z wyjazdów może korzystać kadra zaangażowana w niezawodową edukację dorosłych (np. nauczyciele szkół ogólnokształcących dla dorosłych, szkoleniowcy, pracownicy wspierający uczenie się dorosłych).

Uwaga!
Wyjazdy zaplanowane w ramach projektu muszą wynikać z potrzeb organizacji i określonej przez nią strategii rozwoju. Strategię tę należy opisać we wniosku o dofinansowanie, w tzw. Europejskim Planie Rozwoju. 

Zasadniczym działaniem w projekcie są wyjazdy zagraniczne do krajów Programu Erasmus+, które mogą trwać od 2 dni do 2 miesięcy (z wyłączeniem czasu podróży) i mogą polegać na udziale w kursach i innego typu formach szkoleniowych, obserwacji pracy w organizacji zajmującej się edukacją dorosłych (job shadowing), prowadzeniu zajęć dla dorosłych słuchaczy czy też prowadzeniu szkoleń dla kadry edukacji dorosłych w organizacji zagranicznej. Dodatkowo projekt powinien obejmować działania związane z przygotowaniem uczestników do samego wyjazdu, ale także związane z wykorzystaniem, wdrożeniem i upowszechnianiem rezultatów projektu. 
Cały projekt może trwać rok lub 2 lata. 
Okres trwania projektu obejmuje, jak już zostało wspomniane, przygotowanie do wyjazdu (np. kurs językowy, kurs specjalistyczny), sam wyjazd oraz działania związane z wykorzystaniem, wdrożeniem i upowszechnianiem rezultatów projektu (np. wdrożenie nowej metody pracy). O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się organizacje związane z niezawodową edukacją dorosłych lub konsorcjum minimum 3 organizacji z tego samego kraju. O dofinansowanie na szkolenia swojej kadry ubiega się organizacja wysyłająca. 

Uwaga!
Projekt musi przewidywać udział minimum 2 organizacji: jednej wysyłającej i jednej przyjmującej z zagranicy.

Przypisy