Trudności emocjonalne i napięcie psychiczne doświadczane w sytuacji edukacji matematycznej mogą przejawiać się na przykład w postaci obawy przed:
POLECAMY
- uczeniem się matematyki,
- osobą uczącą matematyki,
- mającym odbyć się testem, kartkówką, sprawdzianem wiadomości i umiejętności matematycznych,
- uczestniczeniem w lekcji matematyki,
- stereotypowym sposobem prezentowania matematyki przez inne osoby, w tym nauczycieli, rodziców, rówieśników,
- perspektywą rozwiązywania zadania matematycznego,
- zetknięciem się z podręcznikiem do matematyki, kartą pracy, zestawem ćwiczeń, modelem matematycznym, pomocą dydaktyczną,
- korzystaniem z narzędzi do wykonywania pomiarów matematycznych,
- wchodzeniem do sali matematycznej, laboratorium,
- otrzymaniem negatywnej oceny lub oceny niesatysfakcjonującej,
- brakiem lub zagrożeniem klasyfikacji z matematyki,
- perspektywą zdawania egzaminu z matematyki,
- potrzebą wykorzystania myślenia matematycznego do rozwiązania problemu w życiu,
- innymi sytuacjami kojarzącymi się z matematyką, także w codziennych czynnościach.
Badania naukowe potwierdziły, że napięcie, obawy, lęk przed matematyką może negatywnie wpływać na proces nauczania oraz poziom osiągnięć matematycznych dzieci i młodzieży. Zatem nie jest to tylko i wyłącznie wymówka uczniów, którzy konfabulują, ponieważ nie chce się im uczyć, odrabiać zadań domowych, rozwiązywać zadań z treścią, pisać sprawdzianów itd. Natomiast w dalszej perspektywie silny i negatywny stan emocjonalny może wpływać na poczucie dobrostanu, zdrowie psychiczne oraz prowadzić do poważnych zaburzeń.
„Wysoki poziom lęku wobec matematyki oraz zniechęcenie do tego przedmiotu wymaga pilnej zmiany nastawienia nauczycieli oraz wyposażenia ich w narzędzia pomagające w kształtowaniu poczucia skuteczności, budowaniu długofalowej motywacji i pozytywnego stosunku do tego kluczowego przedmiotu” – przekonują autorzy przeglądu badań i propozycji zmian w nauczaniu matematyki w Polsce, zastanawiając się nad tym, co zrobić, żeby uczyć matematyki coraz efektywniej1.
Co może zrobić nauczyciel, aby wesprzeć ucznia?
[1] Rozpoznaj i zrozum problem
Obserwuj ucznia oraz jego trudności. Patrz, w jaki sposób reaguje w konkretnych sytuacjach, co czuje, jak się zachowuje, co mówi, w jaki sposób rozumuje, wnioskuje, czy radzi sobie ze stresem i napięciem psychicznym w konstruktywny sposób. Zastanów się, czy uczeń...