Edukacja dla bezpieczeństwa. Na jakie zmiany należy przygotować się od września 2022 roku?

Pod paragrafem

Po ukończeniu szkoły podstawowej postanowiłam kontynuować rodzinny fach i wybrałam technikum ekonomiczne. Okazało się, że w szkole mieliśmy klasy wojskowe. Część uczniów chodziła po szkole w mundurach, a dodatkowo, co cieszyło najbardziej, odbywaliśmy regularne zajęcia na szkolnej strzelnicy. Kiedy teraz wspominam tamte czasy, nauka zakładania opatrunku, pierwszej pomocy czy użycia broni była dla nas uczniów czymś fascynującym, czymś co dodawało barw nudnej rzeczywistości szkolnej.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w XIV OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE DLA DYREKTORÓW PLACÓWEK NIEPUBLICZNYCH!

POLECAMY

Od pomysłu do realizacji

Na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki możemy znaleźć następującą informację: „Nowe treści nauczania w przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa to najważniejsze zmiany w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki skierowanych do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych”.
Edukacja dla bezpieczeństwa to przedmiot obowiązkowy realizowany w klasie VIII szkoły podstawowej oraz w klasach I szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia) w wymiarze 1 godziny tygodniowo. 
Przedmiot ten służy „przygotowaniu uczniów do właściwego zachowania oraz odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia”. Ma wymiar przede wszystkim praktyczny – nastawiony na skuteczne działanie i radzenie sobie w sytuacjach określonych zagrożeń. 
Od roku szkolnego 2022/2023 następują zmiany, dzięki którym przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa będzie zawierał elementy budowania sprawności obronnych społeczeństwa. „Gdy powstawał jego program, najważniejszym zagrożeniem był terroryzm. Podczas wojny Putina podstawy programowe trzeba dostosować do nowych realiów” tłumaczy Radosław Brzózka – szef gabinetu politycznego i pełnomocnik ministra ds. strategii edukacji. Projekty zmian w podstawie programowej zostały przygotowane we współpracy i w konsultacji z Ministerstwem Obrony Narodowej. 

Zadania dyrektorów liceów, techników oraz branżowych szkół II stopnia 

W przypadku szkolenia strzeleckiego na poziomie szkoły podstawowej, w projekcie zaproponowano wyłącznie teorię bezpiecznego obchodzenia się z bronią. Z kolei w szkołach ponadpodstawowych będzie ono obejmowało podstawy strzelania, z częścią praktyczną prowadzoną z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy