Dobrostan nauczycieli. Co mogą zrobić, żeby dobrze czuć się w szkole?

Zdrowie psychiczne

O ile dużo mówi się o potrzebie wspierania dobrostanu uczniów i uczennic oraz obowiązku realizowania pomocy psychologiczno--pedagogicznej w szkole, to kwestia kondycji psychofizycznej nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów pracujących w szkole jest podejmowana bardzo rzadko. Najczęściej temat ten omawia się w kontekście zwolnień lekarskich oraz urlopów dla poratowania zdrowia. Czy nauczyciel, który sam potrzebuje wsparcia, może udzielać efektywnej i skutecznej pomocy swoim uczniom?

Choć dobrostan psychofizyczny nauczycieli i nauczycielek zazwyczaj pomijany jest w publicznych debatach oraz prywatnych dyskusjach nad kondycją współczesnej edukacji, nie zmienia to faktu, że profilaktyka zdrowia psychicznego wymaga zdecydowanie większej uwagi niż dotychczas. Jak można zaobserwować w wielu relacjach przedstawianych przez samych zainteresowanych, nauczyciele są przemęczeni, sfrustrowani, rozczarowani niskimi zarobkami, zdegustowani koniecznością inwestowania prywatnych zasobów oraz przynoszenia własnych pomocy edukacyjnych, niezadowoleni z nadmiaru obowiązków oraz kolejnych zmian w edukacji. Coraz więcej nauczycieli i nauczycielek deklaruje chęć zmiany pracy oraz podejmuje decyzje o przekwalifikowaniu się i podjęciu zatrudnienia w zupełnie innej branży. Poczucie misji charakterystyczne dla tego zawodu powoli się wypala w zderzeniu z rzeczywistością współczesnej szkoły. 

POLECAMY

W szeregu za strażakami i lekarzami

Z przeprowadzonych w 2019 r. badań Centrum Badania Opinii Społecznej na temat tego, które zawody poważamy, wynika, że zawód nauczyciela cieszy się dużym szacunkiem społecznym. Takie przekonanie wyraziło 77% badanych respondentów. Nauczyciele znaleźli się na siódmym miejscu, zaraz za strażakami, pielęgniarkami i lekarzami. Dalsze miejsce w rankingu zajmują między innymi księża, posłowie, adwokaci czy policjanci.
Z kolei z innego badania, zrealizowanego w 2022 r. przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna 7 dla Wirtualnej Polski, można dowiedzieć się, że 61% badanych odpowiedziało negatywnie na pytanie: „Czy według Ciebie zawód nauczyciela jest właściwie szanowany i doceniany w Polsce?”. Na pytanie dotyczące zarobków nauczycieli 14% respondentów odpowiedziało, że według nich zarobki nauczycieli w Polsce powinny być zdecydowanie wyższe niż obecnie, a 46% badanych wskazało, że wyższe niż obecnie. Także w raporcie CBOS Polskie szkoły 2022 można odnaleźć informację o niskich zarobkach nauczycieli, na co wskazało 47% ankietowanych osób. Jednocześnie 48% respondentów określa pozytywnie jakość nauczania w publicznych szkołach podstawowych, zaś 34% ma krytyczne podejście. Zgodnie z informacjami CBOS opinia o jakości edukacji w Polsce pogorszyła się na przestrzeni ostatnich lat. 
Nauczyciele to grupa zawodowa, która prawdopodobnie jest najczęściej oceniana przez inne osoby. Osoby pracujące w oświacie często poddają też samoocenie własny warsztat pracy oraz kształtowane przez siebie procesy edukacyjne i wychowawcze w szkole. To sprawia, że czują dużą presję w związku z wykonywanym przez siebie zawodem. Stała ewaluacja ich pracy to jeden z wielu stresorów, obok niskich zarobków, zbyt licznych klas, problemów wychowawczych, agresji i przemocy szkolnej, niewystarczającego wsparcia specjalistów. Choć z badań wynika, że zawód nauczyciela cieszy się dużym poważaniem społecznym, to jednak wielu nauczycieli otwarcie mówi o tym, że czują się niedocenieni. Muszą sprostać coraz większym oczekiwaniom, a nakład ich pracy, zaangażowanie oraz wynagrodzenie nie przekładają się na zaspokojenie ich najważniejszych potrzeb.
Próbę rozpoznania różnych aspektów zawodu nauczycielskiego przedstawia publikacja Między pasją a zawodem Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021 Fundacji Orange. Czytamy w nim między innymi o tym, że brak wsparcia w rozwiązywaniu trudności wychowawczych uczniów i uczennic to jeden z pięciu czynników mających negatywny wpływ na jakość pracy nauczycielek i nauczycieli. „Wsparcie nauczycieli w ich trudnej sytuacji widzimy jako jedną z ich istotniejszych potrzeb. Obecnie mają za sobą okres nauki zdalnej, w którym z jednej strony ciążyły na nich ogromne oczekiwania, a z drugiej – musieli szybko zaadaptować się do nowej sytuacji. Nauczycielki i nauczyciele są przecież z reguły także rodzicami czy partnerami i borykają się z tymi samymi trudnościami, które znamy z własnego doświadczenia”1.
W kontekście prezentowanych informacji zasadne wydaje się pytanie o to, jakie możliwości wspierania uczniów i uczennic mają nauczyciele, podczas gdy ich poczucie dobrostanu pogarsza się. Jeśli sami posiadają ograniczone zasoby w tym obszarze, odczuwają wysoki poziom stresu lub doświadczają kryzysów, to w pierwszej kolejności muszą zadbać o siebie i swoje samopoczucie. Następnie powinni zabezpieczyć swoje potrzeby, doskonalić kompetencje, zyskać odpowiednie kwalifikacje, a przede wszystkim wdrożyć zdrowe zasady work-life balance. Jeśli sami są odpowiednio zaopiekowani, korzystają ze wsparcia psychologicznego, wymieniają się doświadczeniami w grupach superwizyjnych, wówczas mogą udzielać pełnowartościowej pomocy i wsparcia swoim uczniom i uczennicom.
Warto zastosować w szkole rozwiązania, które mogą mieć wpływ na podniesienie poziomu dobrego samopoczucia nauczycieli i nauczycielek, w tym ze szczególnym uwzględnieniem poprawy klimatu w szkole. Oto kilka pomysłów na to, jak dyrektor szkoły oraz nauczyciele mogą zadbać o dobrostan. Przede wszystkim mają wpływ na organizację środowiska pracy, dlatego właśnie tym powinni z...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy