Zaletą toddziałów jest ich liczebność – z reguły zdecydowanie mniejsza niż oddziałów ogólnodostępnych. Poniżej wskazano najważniejsze informacje dotyczące tworzenia i funkcjonowania oddziałów integracyjnych w szkołach.
POLECAMY
Pojęcie oddziału integracyjnego
Oddział integracyjny to nie tylko potoczne określenie oddziału, w którym uczą się jednocześnie uczniowie posiadający oraz nieposiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bowiem na potrzeby przepisów oświatowych w art. 4 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe sformułowana została definicja legalna tego pojęcia. Jako oddział integracyjny należy rozumieć oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe, tj. rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi, zarówno podstawowe, jak i ponadpodstawowe, wchodzą w skład systemu oświaty. Dzięki wyodrębnieniu oddziałów przygotowawczych w strukturze systemu oświaty przepisy prawa oświatowego mogą zawierać regulacje prawne dedykowane tworzeniu oraz funkcjonowaniu tego typu formy kształcenia specjalnego.
Czy do utworzenia oddziału integracyjnego konieczne jest przekształcenie szkoły?
Przepisy prawa oświatowego, a dokładnie § 1 ust. 13 rozporządzenia MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, wprost wskazują, że utworzenie oddziału integracyjnego nie stanowi przekształcenia szkoły, o którym mowa w art. 89 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe. Oznacza to, że do utworzenia oddziału integracyjnego w szkole nie jest konieczne:
...