Zgodnie z treścią nowego art. 188 a ust. 1: „kto, kierując jednostką organizacyjną wymienioną w art. 2 pkt 1–8, przekracza swoje uprawnienia lub nie dopełnia obowiązków w zakresie opieki lub nadzoru nad małoletnim, czym działa na szkodę tego małoletniego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”. Z kolei wedle ust. 2: „jeżeli następstwem czynu określonego w ust. 1 jest śmierć małoletniego, ciężki uszczerbek na jego zdrowiu lub doprowadzenie małoletniego do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”.
POLECAMY
Wspomniane w tej regulacji jednostki organizacyjne, wymienione w art. 2 pkt 1–8, to prawie wszystkie jednostki oświatowe, które są objęte zakresem ustawy. Projekt nie będzie dotyczył jedynie jednostek wskazanych w art. 2 pkt 9–11, czyli placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych i kolegiów pracowników służb społecznych. Dyrektorzy pozostałych jednostek oświatowych, a więc szkół, przedszkoli i placówek, zdecydowana większość dyrektorów kierujących jednostkami organizacyjnymi systemu oświaty, będą podlegali odpowiedzialności karnej wskazanej w tym projekcie, o ile oczywiście zostanie przyjęty i stanie się obowiązującym aktem prawnym.
Aby odpowiedzieć na pytanie, w jakim celu ma zostać wprowadzony omawiany projekt, można odwołać się do dostępnego uzasadnienia do projektu. Jak czytamy, „ma on na celu spenalizowanie czynów polegających na przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków w zakresie opieki lub nadzoru nad małoletnimi przez osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi zapewniającymi ten nadzór i opiekę. Należy bowiem podjąć niezwłoczne działania legislacyjne zmierzające do zlikwidowania luki prawnej powodującej bezkarność ww. osób, które kierując placówką i odpowiadając za opiekę nad dziećmi, nie realizują prawidłowo swoich obowiązków, działając na szkodę małoletnich”.
Jak wynika z uzasadnienia, osoby, które kierując daną jednos...