Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w II OGÓLNOPOLSKIM CERTYFIKOWANYM KONGRESIE WARSZTATOWYM DLA DYREKTORÓW ORAZ KADRY ZARZĄDZAJĄCEJ SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH!
POLECAMY
Zgodnie z kolei z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostki budżetowe rozliczają się z budżetem jednostki samorządu terytorialnego metodą budżetowania brutto, co oznacza, że pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z ust. 3 tej regulacji podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej w ustawie „planem finansowym jednostki budżetowej”. W istocie jednostka budżetowa, jaką jest szkoła czy placówka systemu oświaty, nie dysponuje w planie finansowym innymi środkami niż te, które otrzyma z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która daną szkołę czy placówkę prowadzi. W efekcie uznać można, że prawidłowe wykonywanie planu finansowego nie jest niczym innym jak elementem wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. To jednak powoduje, że zasadą stosowaną w gospodarce finansowej samorządowych jednostek oświatowych jest zasada roczności, wynikająca właśnie z powiązania planu finansowego samorządowej szkoły czy przedszkola z budżetem organu prowadzącego, czyli gminy lub powiatu. Budżet obowiązuje w danym roku kalendarzowym i podobnie w ciągu roku kalendarzowego obowiązuje plan finansowy szkoły czy przedszkola.
Przejmując zatem prowadzenie szkoły od 1 września, czyli w trakcie roku budżetowego, nowy dyrektor otrzymuje jedynie takie środki finansowe, jakie pozosta...