Nadzór w szkołach filialnych

Pod paragrafem

Szkoły filialne są specyficzną jednostką organizacyjną systemu oświaty, gdyż nie wykazują znacznej autonomiczności, pozostając organizacyjnie podporządkowane szkołom, przy których zostały utworzone. Nie wymienia ich słowniczek ustawowy zawarty w art. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.), nie zostały one również wyodrębnione wśród typów szkół przez regulację art. 18 tej ustawy. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Wspomniany wyżej przepis wskazuje, że szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:

POLECAMY

  • ośmioletnia szkoła podstawowa,
  • szkoły ponadpodstawowe:
  • czteroletnie liceum ogólnokształcące,
  • pięcioletnie technikum,
  • trzyletnia branżowa szkołę I stopnia,
  • trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,
  • dwuletnia branżowa szkoła II stopnia,
  • szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

Jak zatem widać, szkoły filialne nie zostały wskazane jako odrębny typ szkoły, co wskazuje na fakt ich organizacyjnego podporządkowania szkołom, przy których zostały utworzone. 

Tworzenie szkół filialnych

Zgodnie z art. 95 ust. 3–5 ustawy Prawo oświatowe szkoły podstawowe filialne obejmujące strukturą organizacyjną klasy I–III albo klasy I–IV mogą być tworzone w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami. Szkoła filialna jest podporządkowana organizacyjnie szkole podstawowej obejmującej strukturą organizacyjną klasy I–VIII. Szkole podstawowej obejmującej strukturą organizacyjną klasy I–VIII mogą być podporządkowane organizacyjnie nie więcej niż dwie szkoły filialne.
Zgodnie z kolei z § 1 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkó...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy