6 aspektów prowadzenia indywidualnego nauczania w szkole

Pod paragrafem
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Podstawy prawne funkcjonowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub z problemami zdrowotnymi.
  • Procedura inicjowania indywidualnego nauczania na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji.
  • Odpowiedzialności dyrektora szkoły w organizacji indywidualnego nauczania zgodnie z rozporządzeniem.
  • Kwalifikacje i obowiązki nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach nauczania indywidualnego.
  • Metody i miejsca realizacji zajęć indywidualnego nauczania, w tym możliwość prowadzenia zajęć zdalnych.
  • Wymiar godzinowy zajęć indywidualnego nauczania dostosowany do poziomu edukacyjnego ucznia.
  • Obowiązek szkoły w zapewnieniu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.
  • Rola dyrektora szkoły w integrowaniu ucznia indywidualnie nauczanego ze społecznością szkolną.
  • Warunki zawieszenia lub zakończenia indywidualnego nauczania na podstawie stanu zdrowia ucznia.

Uczniowie, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, mogą zostać objęci indywidualnym nauczaniem. W takiej sytuacji na szkole oraz jej dyrektorze spoczywać będzie szereg dodatkowych obowiązków związanych z organizacją tej formy nauczania. Na co w związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę?

Potrzebujesz dodatkowych informacji? Sprawdź artykuł: Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym

POLECAMY

Na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Szczegółowe kwestie związane z realizowaniem omawianego obowiązku zostały zamieszczone w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.

W jaki sposób inicjowane jest nauczanie indywidualne?

Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2019 r. wskazuje, że indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indy-
widualnego nauczania. Orzeczenia te wydawane są na podstawie i w trybie określonym w rozporządzeniu MEN z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Zgodnie z § 15 rozporządzenia MEN z 7 września 2017 r. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. W orzeczeniu zespół specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien określić:

  • ograniczenia w funkcjonowaniu ucznia wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego,
  • okres, w jakim zachodzi potrzeb...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy