Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł gościnny

16 kwietnia 2021

Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

18

Prawie połowa uczniów (49,5%) i nauczycieli (51%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało 7,2% młodych oraz 5,7% nauczycieli*. Nowa rzeczywistość i przeniesienie wielu aktywności do sieci zwiększa ryzyko kształtowania i utrwalania niezdrowych nawyków cyfrowych u dzieci i młodzieży. Dlatego Fundacja Orange zaprasza szkoły do udziału w bezpłatnych programach, które wspierają uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Placówki mogą zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od nowego roku szkolnego.

Inicjatywy Fundacji Orange, w tym MegaMisja odpowiadają  na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice, a przede wszystkim dzieci. Edukacja zdalna mocno zaburza balans między życiem online i offline, a w przypadku najmłodszych stanowi też ryzyko podejmowania w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne. Programy takie jak MegaMisja (czy #Superkoderzy – dla klas 4-8) mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobędą kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

POLECAMY

- Przystąpiłam do MegaMisji, bo zauważyłam, że kompetencje cyfrowe u dzieci nie były tak rozwinięte i że trzeba po prostu je wspierać – i to już na tym wczesnym etapie. Dzieci mają do czynienia z komputerami, tabletami, ale w tym wieku tak naprawdę nie znają jeszcze zasad bezpieczeństwa. W internecie mają niemal wszystko, ale nie potrafią filtrować tych treści tak, aby uznać, co jest dla nich, a co nie – mówi Roksana Szczygieł, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach.
 


MegaMisja – o technologii „z głową”

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata.

- Teraz, już po realizacji MegaMisji, widzę, że dzieci dużo z nich wyniosły. Mamy właśnie edukację informatyczną i dzieci się pytają, czy mogą skopiować zdjęcie, czy to są prawa autorskie czy nie. Więc ta wiedza wraca – to, co zdobyli w czasie MegaMisji, ma teraz przełożenie na dalszą naukę – dodaje  Roksana Szczygieł.

Zajęcia MegaMisji odbywają się w formie zabawy, co jest szczególnie ważne w edukacji wczesnoszkolnej a dzieciakom towarzyszą animowane postacie i fabuła bajki. Dzięki temu uczniowie zapamiętują więcej z zajęć, niż gdyby była to sama teoria. Dodatkową motywacją są nagrody dla całej szkoły za realizacje poszczególnych zadań – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Lekcje prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których Fundacja Orange przygotuje do tej roli i zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

Druga z inicjatyw – program #SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych (nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia). Do niego również prowadzona jest obecnie rekrutacja (więcej informacji na stronie superkoderzy.pl).
 


Jak zgłosić szkołę?

Każda szkoła, która chce przystąpić do programu powinna do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji, które od września zaczną realizować zajęcia.

Oba programy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

– W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole!  – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
 


*Badanie ‪„Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, Warszawa, czerwiec 2020

Przypisy